۰ نفر

رئیس پلیس راهور فاتب:

درآمد حاصل از جرائم رانندگی به پلیس اختصاص نمی‌یابد

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۲۲:۳۱
کد خبر: 450955
درآمد حاصل از جرائم رانندگی به پلیس اختصاص نمی‌یابد

رئیس پلیس راهور فاتب گفت: تقریباً پارکینگ‌های سطح شهر تهران از موتورسیکلت‌های توقیفی اشباع شده و متأسفانه این توقیف بعضاً با هزینه و درگیری روبه‌رو است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، سردار محمدحسین حمیدی در برنامه تلویزیونی درباره روش تعیین سرعت مجاز رانندگی در اتوبانهای تهران، اظهار کرد: بنابر آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی سرعتها در معابر شهری تعریف شده است، سرعت در داخل شهرها به دلیل متفاوت در حاشیه راه‌ها، در تقاطع، میادین و اماکن مسکونی باید پایین‌تر از سایر نقاط باشد و تقریباً به غیر از چند کمربندی مانند آزادگان که حالت برون‌شهری پیدا می‌کند و می‌شود مقداری در آن سرعت بیشتری داشت، در مابقی نقاط اصلاً این امکان وجود ندارد و در بسیاری نقاط نیز با توجه به حجم تردد و ترافیک نمی‌توان با سرعت بیشتری حرکت کرد.

رئیس پلیس راهور فاتب با بیان اینکه سال 98 حدود 600 نفر بر اثر تصادفات جان خود را در تهران از دست دادند، گفت: این تعداد نسبت به سالها و دهه‌های قبل به نصف کاهش پیدا کرده اما باز هم تعداد بالایی است و عمدتاً به شدت برخورد در معابر بزرگراهی برمی‌گردد که سرعت در آنها بالا است.

وی ادامه داد: بسیاری از خودروها نیز توان و مقاومت بدنه را ندارد که در سرعتهای بالا در صورت برخورد، سرنشین آن حفظ شود لذا  امکان وجود ریسک برای بالابردن سرعت در بزرگراه‌ها در شرایط کنونی وجود ندارد.

این مقام انتظامی درباره آلودگی هوای تهران و اقدامات پلیس راهور در این رابطه، تصریح کرد: پلیس در چارچوب قانون در بحث آلودگی هوا، نظارت بر خودروها را از حیث معاینه و نقص فنی انجام می‌دهد، این کار به صورت سیستمی با استفاده از دوربینها و سامانه‌های دراختیار صورت می‌گیرد و حد نهایی این اقدام توسط پلیس جریمه کردن و سپس توقیف کردن و اعزام به پارکینگ است، اما باید دید که آیا این اقدامات منجر به بازدارندگی می‌شود که به نظر من بازدارنده نیست و به غیر از حوزه برخورد باید اقداماتی دیگر صورت گیرد.

حمیدی خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال با توجه به افزایش ترددها و وارونگی هوا، خود به خود آلاینده‌ها در سطح هوای شهر تهران افزایش پیدا می‌کند لذا اگر اکنون در این رابطه برنامه‌ریزی نکنیم، در نیمه دوم سال، موضوع آلودگی هوا نیز به موضوع کرونا اضافه می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: درباره اقدامات یک پیوستگی وجود دارد، یعنی اگر خواستار حمل و نقل پاک هستیم باید عمر ناوگان حمل و نقل عمومی پایین بیاید و ناوگان حمل و نقل عمومی به لحاظ کنترهای کیفی از بعد معاینه فنی و نواقص موجود در سیستم سوخت‌رسانی آنها به صورت مداوم کنترل شده و از تردد ناوگان فرسوده جلوگیری شود.

وی با تأکید بر اینکه برای حل این مشکلات باید تکالیف بالادستی انجام شود، بیان کرد: باید گره‌های  اعتبارات و صنعت برای تبدیل به احسن باز شود و اگر روی ندهد، مطمئناً در نیمه دوم سال شاهد آلودگی بیشتر هوا خواهیم بود.

این مقام انتظامی با بیان اینکه در 6 ماهه نخست سال معمولاً تراکم ترافیکی نداشتیم،گفت: اکنون ترددها به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و محدود کردن ساعات طرح ترافیک، ترددها در سطح شهر تهران افزایش پیدا کرده است. 

حمیدی با بیان اینکه در تهران هشت میلیون خودرو و موتورسیکلت وجود دارد، بیان کرد: موتورسیکلت تقریباً به دلیل مشکلات اقتصادی به وسیله دائمی حمل و نقل و اشتغال ثابت برخی افراد تبدیل شده و بعضاً یک موتورسیکلت به اندازه سه خودرو ایجاد آلودگی می‌کند.

وی عنوان کرد: مکانیزمی برای از رده خارج کردن و معاینه فنی موتورسیکلتهای قدیمی وجود ندارد، در گذشته دور برای موتورسیکلت تدابیر جدی اتخاذ نشده البته پلیس طبق قانون انجام وظیفه می‌کند، ما طبق قانون تکلیف داریم که با تخلفات برخورد کنیم.

رئیس پلیس راهور فاتب خاطرنشان کرد: تقریباً پارکینگهای سطح شهر تهران از موتورسیکلتهای توقیفی اشباع شده و متأسفانه این توقیف بعضاً با هزینه و درگیری روبه‌رو است، زمانیکه یک موتورسیکلت متخلف را بخواهیم توقیف کنیم، راکب آن که با آن امرار معاش می‌کند، به تبع با پلیس درگیر می‌شود، این درگیری نیز در روح و روان خود فرد و جامعه تأثیر منفی می‌گذارد اما پای آن ایستادیم زیرا تکلیف قانونی ما است.

این مقام انتظامی افزود: به طور مثال یک موتورسیکلت با اعضای خانواده خود در خط ویژه حرکت و ضمن حرکت در لاین اتوبوسها، بدون استفاده از کلاه و رعایت مقررات، به جان خود و خانواده‌اش رحم نمی‌کند و زمانیکه قصد توقیف و اعزام آن را به پارکینگ داشته باشیم، افرادی که در محل حضور دارند، از ما خواهش می‌کنند که وی را رها کنیم، آیا پلیس باید وی را رها کرده یا اینکه قانون را اجرا کند؟ ما طبق قانون تکلیف خود را انجام می‌دهیم اما باید مطالبه‌گری در مردم ایجاد شود و مردم از پلیسی که با متخلفان قوانین راهنمایی و رانندگی برخورد می‌کند، حمایت کنند.

حمیدی متذکر شد: در حدی به موتورسیکلتها اجازه دادیم تا بار و مسافر جابه‌جا کند و پیک موتوری باشند اما این حد در حال اشباع شدن است، در اینجا نیازمند حمایت مردم هستیم، پلیس به لحاظ قانون، تکلیف داریم و به آن عمل می‌کند اما پلیس جامعه‌محور باید به جامعه بنگرد و ببیند جامعه از آن چه می‌خواهد.

وی درباره توقفهای دوبله و سوبله در معابر نیز گفت: باید پارک حاشیه‌ای را با کمک دوستان در شهرداری ساماندهی کنیم، در گذشته  (حدود 50 سال قبل) ساخت‌وسازهای روی داده اما پیش‌بینی‌های زیرساختهای لازم از جمله وجود پارکینگ صورت نگرفته است، برای مکانیزه کردن پارک حاشیه‌ای توافقات خوبی با شهرداری داریم.

رئیس پلیس راهور فاتب ضمن تکذیب این ادعا که گفته می‌شود پلیس راهور از "مالها" و مجتمع‌های بزرگ پول می‌گیرد تا خدمات ترافیکی در مقابل آنها ارائه کند، خاطرنشان کرد: مراکز تجاری و مالها، شبکه جداگانه برای خود داشته و انتظامات آنها فعال است، پلیس نیز در مقابل آنها حضور پیدا می‌کند تا وضعیت ترافیکی بدتر نشود.

این مقام انتظامی در پاسخ به این سؤال که آیا یک درصد حاصل از جرائم رانندگی که بر طبق قانون باید در راه فرهنگ‌سازی و آموزش هزینه شود،  در این راه اختصاص پیدا می‌کند یا خیر، اظهار کرد: قانون می‌گوید 60 درصد از جرائم رانندگی در حوزه جاده‌ها، به وزارت راه، 20 درصد به پلیس و 20 درصد به بیمه‌ها و در حوزه شهری نیز 60 درصد آن به شهرداری‌ها، 20 درصد به پلیس و 20 درصد مابقی به بیمه‌ها اختصاص پیدا کند اما سالهای سال است که این درآمد حاصل از جرائم به پلیس اختصاص پیدا نکرده است.

حمیدی یادآور شد: البته نه در بحث فرهنگ‌سازی بلکه در بحثهای زیرساختی نیز دچار مشکل هستیم.