به دنبال افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و تردید در بازگشایی برخی اقتصادها، ارزش سهام در بازارهای آسیا و آمریکا باز هم روند نزولی را در پیش گرفته است.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ بازار سهام آسیا در روز دوشنبه، هفته را با روندی محتاطانه آغاز کردند، زیرا شیوع شدید ویروس کرونا سرانجام باعث شد خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به اقتصاد جهانی زیر سوال برود و به دارایی‌های امن مانند سهام و طلا پناه ببرند.

گفتنی است که MSCI، گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا-اقیانوسیه در خارج از ژاپن 1.3درصد سقوط کرد و میزان آن بسیار بیشتر از بالاترین ضرر چهار ماه گذشته در هفته پیش بود. سهام Nikkei ژاپن 2.2درصد و بلو چیپس چین 0.9درصد کاهش را تجربه کردند.

معاملات آتی E-Mini برای اس اند پی500، 0.2درصد کاهش یافت، در حالی که50EUROSTOXX  0.7درصد و FTSE نیز 0.9درصد از ارزش خود را از دست دادند.

وال استریت نیز در روز جمعه با لغزش مواجه شد، زیرا برخی از ایالات آمریکا در بازگشایی مشاغل خود تجدید نظر کردند. به گزارش رویترز، نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-19 در سطح جهان در روز یکشنبه به یک میلیون نفر رسید.

حدود یک-چهارم از این مرگ و میرها تا کنون در آمریکا بوده و شمار مبتلایان در ایالات جنوبی و غربی که زودتر بازگشایی شدند افزایش یافته است.

تحلیلگران در یادداشتی در JPMorgan نوشتند: "افزایش نرخ ابتلا به بیماری کووید-19 در ایالات متحده به رغم بهبود در اقتصاد جهانی باعث ضربه به روند حرکتی بازارها شده که عدم تحقق بسیاری از داده‌های مورد انتظار را به دنبال داشته است."

آنها افزودند: "استراتژیست‌های ما خوش‌بین هستند و توصیه می‌کنند که با رعایت انتخاب بهترین گزینه، در قیمت سراشیبی هم خرید کنید."

"دارایی‌های سنتی مانند ین ژاپن در برابر دلار آمریکا، دلار آمریکا در مقابل EM FX در ماه ژوئن هنوز عملکرد بهتری دارند."

قابل ذکر است که سهامداران مستقل از تغییر به سمت دارایی‌های امن سود بردند، زیرا بازدهی اسناد خزانه 10ساله ایالات متحده از 0.96درصد در اوایل ماه ژوئن به 0.64درصد کاهش یافت.

دلار آمریکا به طور کلی در خلاف جهت حرکت کرد و در مقابل سبدهای ارزهای رایج از 95.714 در اوایل ماه ژوئن، به 97.461 افزایش یافت.

در روز دوشنبه شانس کمتری وجود داشت که بازگشت به 107.08 وجود داشته باشد، اگرچه در محدوده اخیر 106.6 تا 107.63 خوب باقی ماند. یورو با یافتن نقطه حمایتی حدود 1.116دلار، در 1.1240دلار قرار گرفت.

این هفته از جهت شاخص تولید ISM در روز چهارشنبه و لیست حقوق در روز پنج‌شنبه، پیش از تعطیلات روز استقلال، برای ایالات متحده حائز اهمیت است.

یک تحلیلگر ارز در CBA گفت: "با وجود اینکه اقتصاد از نظر ما در بدترین رکود قرار دارد، داده‌های اقتصادی تقویت خواهند شد. اما در صورت اعمال محدودیت‌های گسترده، رکود دو برابر امکان‌پذیر است و منجر به افزایش ارزش دلار می‌شود."

در بازار کالا، طلا با قیمت هزار و 773دلار در هر اونس، نزدیک به بالاترین حد خود از سال 2012 قرار گرفت.

قیمت نفت نیز به واسطه نگرانی در خصوص اینکه روند بازگشایی برخی اقتصادها به دلیل بیماری همه‌گیر کرونا کند خواهد شد و در نتیجه به تقاضای سوخت ضربه خواهد زد، کاهش یافت.

معاملات آتی نفت خام برنت با 83سنت کاهش به 40.19دلار در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام ایالات متحده با 84سنت کاهش به 37.65دلار سقوط کرد.

در نمودار ارائه شده، عملکرد بازار سهام آسیا را مشاهده می‌کنید؛

عملکرد بازار سهام آسیا