۰ نفر

کسری بودجه آموزش و پرورش و مدرسه فروشی!

۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۷:۳۷
کد خبر: 449184
کسری بودجه آموزش و پرورش و مدرسه فروشی!

کسری بودجه آموزش و پرورش از یک‌سو و تصمیم دولت برای خودگردانی مدارس در سال‌های اخیر موجب اضافه شدن تبصره‌ای در قانون بودجه شد که به مدیران آموزش و پرورش مجوز تغییر کاربری مدارس به فضای تجاری را می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قانونی که حالا باعث شده آموزش و پرورش در 18 استان برای تغییر کاربری بیش از 993هزار مترمربع فضای آموزشی پرونده تشکیل دهد و خواهان فروش و یا تغییر کاربری ملک شود. بند «ن» تبصره3 قانون بودجه تیشه‌ای شده به ریشه ساختمان مدارس دولتی. دیروز خبرگزاری تسنیم یادداشتی از رضا امیدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی منتشر کرد که در آن به موضوع «درخواست تغییر کاربری 1.5میلیون مترمربع از مدارس دولتی» پرداخته و گفته است: «از سال93 براساس تفسیر آموزش و پرورش از بند «ن» تبصره3 قانون بودجه، تغییر کاربری مدارس به فضای تجاری در راستای درآمدزایی مدارس دولتی مطرح شد. این موضوع از سال96 در تبصره9 قانون بودجه تصریح شد؛ هرچند آموزش و پرورش طی این سال‌ها همواره قائل بوده که برای تغییر کاربری، نیازی به قانون ندارد.»

او در ادامه یادداشتش به گزارش تفریغ بودجه در سال97 اشاره کرده و نوشته است: «براساس این گزارش برای تغییر کاربری بیش از 993هزار مترمربع فضای آموزشی پرونده تشکیل شده درحالی‌که میزان این درخواست‌ها در سال96 در 10استان حدود 502هزار مترمربع بوده است یعنی طی یک سال درخواست‌های تغییر کاربری تقریبا 2برابر شده است. البته بیشتر این درخواست‌ها به‌دلیل نقص پرونده هنوز به نتیجه نرسیده و برخی نیز از سوی شورای‌عالی شهرسازی رد شده است. جالب اینکه از مجموع درخواست‌های تغییر کاربری در سال97، بیش از 400هزار مترمربع مربوط به استان تهران است و این درحالی است که این استان به‌لحاظ تراکم دانش‌آموز در کلاس درس جزو ضعیف‌ترین استان‌های کشور است.» به اعتقاد امیدی، این پدیده در بلندمدت موجب از بین رفتن فضاهای آموزشی خواهد شد.»