۰ نفر

اشغال دوباره تخت‌های خالی بیمارستان‌های تهران

۵ تیر ۱۳۹۹، ۵:۰۵
کد خبر: 448433
اشغال دوباره تخت‌های خالی بیمارستان‌های تهران

مبارزه اعضای ستاد مقابله با کرونا در تهران با ویروس کرونا همچنان ادامه دارد. منحنی آمار مبتلایان به کرونا پس‌از دو ماه حالا شیب تندتری به‌خود گرفته است و اعضای این ستاد عدم رعایت پوشش حفاظتی از سوی مردم را عامل اصلی افزایش تعداد مبتلایان به کویید19 می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دیروز فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران از فعال شدن مجدد 4 هزار تخت نقاهتگاهی در تهران خبرداد این در حالی است که طی هفته‌های گذشته اخبار منتشره حکایت از افزایش تعداد موارد ابتلا به کرونا در تهران داشته است.

معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا می‌گوید: روند صعودی آمار قربانیان کرونا که از 11 فروردین به کمترین میزانش رسیده بود، بار دیگر اوج گرفته و چند روزی است که آمارها در تهران دوباره بالا رفته است و هنوز مبارزه سنگینی با این ویروس در پیش رو داریم. دکتر علی ماهر اظهارات فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران مبنی بر دایر شدن 4 هزار تخت نقاهتگاهی را آژیر خطری برای افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در تهران می‌خواند و می‌افزاید: ما هنوز مشکل کمبود تخت برای بستری بیماران کووید19 نداریم چرا که با یک شیب مشخصی تعداد موارد بستری زیاد می‌شود و تمهیدات لازم برای بیماران کرونایی جدید در نظر گرفته‌ایم.  او در همین زمینه می‌افزاید: بیمارستان‌های جنرال در یک ماه گذشته که یک به یک از بیماران کرونایی خالی شده بود در حال حاضر مجدداً بیماران کرونایی را بستری می‌کنند و تقریباً در سطح استان تهران هیچ بیمارستان دولتی جنرالی نیست که بیمار کرونایی نداشته باشد.

دکتر ماهر این را هم می‌گوید که بررسی‌های ستاد کرونا در تهران نشان می‌دهد عمده همه‌گیری ویروس کرونا که در چند روز اخیر اتفاق افتاده ناشی از تجمعات غیر ضروری از جمله شرکت در مراسم ختم و عروسی‌ها و میهمانی‌های خانوادگی بوده است. این در حالی است که حفظ فاصله 2 متری، استفاده از ماسک و شست و شوی مداوم دست تا حدود 11 درصد کاهش یافته و به این دلیل بار بیماری افزایش پیدا کرده است. به‌گفته او، اگرچه علت افزایش شیب منحنی در تهران چند وجهی است اما یک دلیل منحصر به فرد از جمله بازگشایی‌ها و عدم رعایت پوشش حفاظتی و پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم عمده‌ترین دلیل افزایش تعداد مرگ و میر و مبتلایان است. او استقبال بیماران از نقاهتگاه‌هایی که در بحران کرونا دایر شده‌اند را چندان خوب ارزیابی نمی‌کند و می‌گوید: نقاهتگاه «ایران مال» با 200 تخت بستری و نقاهتگاه مربوط به بیمارستان بقیه‌الله سپاه پاسداران بیشترین اشغال تخت را داشتند و اشغال تخت در مابقی نقاهتگاه‌ها کمتر بود.

به‌گفته دکتر ماهر، سازمان بسیج جامعه پزشکی مسئولیت رسیدگی به بیماران بستری در نقاهتگاه‌ها را بر عهده دارد و پرستاران و پزشکان داوطلب بعد از ثبت‌نام از سوی این سازمان در نقاهتگاه‌ها از بیماران مراقبت می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونادرباره اقدامات پیشگیرانه ستاد برای کاهش موارد ابتلا به بیماری کووید19 در تهران می‌گوید: ما 120 پروتکل بهداشتی برای شهر تهران و مشاغل و اصناف مختلف نوشته و ابلاغ کرده‌ایم، بازرسان بهداشت به‌طور دائم از اصناف بازرسی می‌کنند، علاوه بر این مراکز خدمات سرپایی 16 و 24 ساعته در تهران به‌طور مداوم افراد را پذیرش می‌کنند و تعداد آزمایش‌های مربوط به کرونا روزانه افزایش چشمگیری داشته است. با وجود این همه این اقدامات زمانی پاسخ می‌دهد که همه مردم این دغدغه را داشته باشند نمی‌توان انتظار داشت سیستم کارش را درست انجام دهد اما مردم رفتار معمول داشته باشند.

تأیید درخواست ۷ استان برای بازگشت محدودیت‌ها

 معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه استفاده از ماسک در اجتماعات، مکان‌های سرپوشیده و وسایل حمل و نقل عمومی در کشورها در حال اجباری شدن است، گفت: لازم است که استفاده از ماسک اجباری شود. من اعتقادم بر آن است که با تکیه و همکاری مردم اگر از ماسک استفاده شود، بویژه در مکان‌های سربسته و تجمعات، می‌توانیم خطر انتقال بیماری را بسیار کاهش دهیم.

 دکتر علیرضا رئیسی در نشستی ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران گفت: باید با فردی که پروتکل بهداشتی را رعایت نمی‌کند برخورد شود. اما این توصیه اخلاقی هم تا جایی جواب می‌دهد و بعد از آن باید به سمت اعمال قانون حرکت کرد.

وی افزود: در مورد اینکه چند درصد کشور درگیر کرونا شده است نمی‌توان یک آمار کلی کشوری اعلام کرد، چون استان به استان فرق می‌کند. در برخی استان‌ها ۴ درصد یا ۵ درصد میزان درگیری با کرونا بوده است، برخی ۱۰ تا ۱۲ درصد، در استان تهران نیز بر اساس بررسی‌های صورت گرفته کمتر از ۲۰ درصد افراد درگیری بیماری شده‌اند. قم و گیلان بالای ۴۰ درصد درگیر شده‌اند. اگر قرار باشد به‌ایمنی جمعی برسیم باید بالای ۶۵ درصد درگیری به کرونا اتفاق افتاده باشد.

وی درخصوص احتمال بازگشت محدودیت‌ها، افزود: شنبه هفته جاری تصمیم خوبی در ستاد ملی کرونا گرفته شد. بر اساس آن به استان‌هایی که در شیوع بالای کرونا هستند، اختیار داده شد که بتوانند، تعطیلی داشته باشند. این تصمیم یک نقطه عطف در مدیریت کرونا در ایران است. شش یا هفت استان درخواست مدیریت کرونا و اجازه تعطیلی و بازگشت محدودیت داشتند. وزارت بهداشت این درخواست را تأیید کرد و قرار شد دیشب به وزارت کشور ابلاغ و بسته شدن اماکن عمومی در این استان‌ها اعمال شود. این اقدام نوعی تعطیلی و اعمال محدودیت موقت است. اجرای دستورالعمل فاصله‌گذاری و اعمال محدودیت‌ها نوعی فاصله‌گذاری پویا است که جلوی شیوع ناگهانی کرونا را می‌گیرد. معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در این مرحله از کار باید جدی برخورد کنیم، ادامه داد: ۲۴۷ هزار واحد صنعتی و صنفی متخلف را پس از بازگشایی‌ها پلمب کردیم؛ چرا که پروتکل‌های بهداشتی را اجرایی نکرده بودند و این آمار در حال افزایش است. افزون بر این مردم هم باید بر واحدهای صنفی نظارت و تخلف‌ها را گزارش کنند.