۰ نفر

شرط و شروط بازگشایی سینماها

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۵۹
کد خبر: 445873
شرط و شروط بازگشایی سینماها

بعد از چند ماه تعطیلی، سالن‌های سینما بازخواهد شد. اول تیر ماه زمانی است که برای این بازگشایی در نظر گرفته شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  این در حالی است که خبرهای خوشحال‌کننده‌‌ای مبنی‌بر کنترل شیوع ویروس کرونا در کشورمان وجود ندارد و افراد و سینماگرانی که مخالف بازگشایی سالن‌های سینما در شرایط حاضر هستند، این روزها خطرات بیشتری را متوجه مخاطبان سینما می‌دانند. از سوی دیگر، برخی معتقدند در همین مدت هم ضررهای اقتصادی زیادی متوجه سالن‌داران و اهالی سینما شده و بهتر است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سینما نیز طبق روال به کارش ادامه بدهد. 

با این حال، بسیاری از تهیه‌کنندگان سینمای ایران از اینکه به عنوان اولین نفرات بازگشایی سینماها، قدم به میدان بگذارند، تردید دارند. در این میان، قطعا فیلم‌هایی که برای اکران نوروزی سینماها آماده می‌شدند ضرر بیشتری متحمل شدند و بعد از خبر بازگشایی سینماها، اولویت با این فیلم‌هاست. محسن چگینی، تهیه‌کننده «خوب، بد، جلف ارتش سری» که یکی از فیلم‌های اکران نوروزی سینما بود، درباره اکران این فیلم بعد از بازگشایی سالن‌های سینما به ایسنا گفت: «در شرایط فعلی قصد اکران فیلم را نداریم البته هنوز صحبتی هم با ما نشده چون وقتی 50 درصد ظرفیت سالن‌ها قرار است به کار گرفته شود، فروش فیلم‌ها نصف خواهد شد».

محمدحسین فرحبخش نیز در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد، برای اکران فیلم «زن‌ها فرشته‌اند2» شرط و شروطی دارد و باید 50 درصد ظرفیت خالی سینما با آپشن‌هایی خوب پُر شود». 

او در پاسخ به این پرسش که آمادگی اکران فیلمش را در اول تیر ماه دارد یا خیر؟ گفت: «تا وقتی با دوستان وزارت ارشاد جلسه‌ای نداشته باشم و شرایط را ندانم چیست نمی‌توانم با قطعیت تصمیم بگیرم، اما شرایطی برای اکران دارم که مهم‌ترینش این است آرامش در سینما حاکم باشد و من احساس کنم مردم به سینما می‌آیند، آن وقت فیلم خود را اکران می‌کنم. در این راستا یک اقدام مهم این است که وزارت ارشاد با مدیران صداوسیما صحبت کند تا تلویزیون تبلیغات وسیعی را انجام دهد، چون اگر صداوسیما برای اکران فیلم‌ها همراهی نکند سینما با شکست روبه‌رو می‌شود. پیشنهاد من این است که یکی، دو هفته اول، فقط فیلم‌هایی که اسفندماه روی پرده بودند اکران شوند و فیلم جدیدی به سینماها نیاید یا مثلا با فیلم‌هایی معمولی‌تر کار شروع شود تا رفت‌وآمد به سینما جا بیفتد. اگر شرایط پخش تیزر از تلویزیون درست باشد و وزارت ارشاد و سینماداران برای اکران آپشن‌های خوبی به من دهند، حتما فیلم «زن‌ها فرشته‌اند» را اکران خواهم کرد چون اگر آپشن‌های خوبی داده شود، مثلا تیزرهای نامحدود تلویزیونی یا کمک‌های ارشاد داده شود، آن وقت 50 درصد ظرفیت خالی سینما می‌تواند جبران شود و اینها حداقل‌های مدنظر من برای اکران فیلم است». این در حالی است که در نهمین جلسه کارگروه بررسی آسیب‌های کرونا در سینما با موضوع سیاست‌های بازگشایی سینماها، با درنظرگرفتن امتیازاتی برای دو فیلم جدید اکران در بازگشایی سینماها، مقرر شد تعداد سالن‌های این دو فیلم در تهران در پردیس‌های هفت سالن به بالا، چهار سالن و در شهرستان‌ها پردیس‌های پنج سالن به بالا در سه سالن اجازه اکران داشته باشند. 

همچنین مصوب شد برای این دو فیلم تا سه هفته، کف فروش محاسبه نشود و اگر در این اکران شرایط مناسبی از نظر استقبال به وجود نیامد امکان اکران دوم در زمانی دیگر فراهم باشد. افزایش وام از دیگر امتیازات درنظرگرفته‌شده برای دو فیلم جدیداکران بود که مصوب شد ۲۰۰ میلیون تومان وام بلاعوض به همراه ۳۰۰ میلیون تومان وام چهار درصدی درنظر گرفته شود. پیش از این نیز ۶۰ میلیون تومان برای تبلیغات فیلم‌های اولین اکران سال ۹۹ در نظر گرفته شده بود. 

آنتونیا شرکا، سینمایی‌نویس با اشاره به اینکه زمان آن رسیده که سینما هم بعد از چند ماه تعطیلی فعالیتش را از سر بگیرد، گفت: «همین‌طور که در تجربه کشورهای دیگری که شاید چه‌بسا بدتر و بیشتر درگیر بحران کرونا بودند دیده می‌شود؛ مثل کشورهای اروپایی یا آمریکا و حتی چین، به‌مرور فعالیت سینماها را به شکل‌های مختلف از سر گرفتند. معتقدم که دیر یا زود ایران هم باید به راهکارهایی برای بازگشایی تدریجی سینماها فکر کند و بدون تردید باید با رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شود. مثلا در هر نوبت باید تعداد تماشاگرانی در هر سانس قرار بگیرند که فاصله دو متری را نسبت به هم رعایت کرده باشند».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «در این صورت ممکن است برخی از تهیه‌کنندگان تمایل نداشته باشند با این شرایط فیلمشان را اکران کنند و به‌شکلی ورشکست بشوند. فکر می‌کنم در این صورت کسانی که تمایل دارند و از این طرح استقبال می‌کنند در اولویت قرار بگیرند و افرادی که تمایل دارند در این شرایط دست نگه دارند و فیلمشان را اکران نکنند، اجباری برای اکران فیلم نداشته باشند و یا حتی می‌توان فیلم‌های گذشته را برای شروع آزمایشی اکران کرد تا شرایط کمی مساعد شود و مردم عادت کنند و به‌مرور اجرای اکران فیلم‌ها با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری متداول شود و مردم به آن عادت کنند. فکر می‌کنم در این شرایط تنها راهکار همین است؛ چراکه نمی‌توان سینما را تعطیل کرد تا اینکه روزی روزگاری شرایط کاملا سفید شود و با خیال راحت مثل قدیم فیلم‌ها را اکران کنیم. چه‌بسا فیلم‌ها به عبارتی بیات شوند یعنی دیگر جذابیت گذشته را نداشته باشند و الان زمان اکران آنها باشد».

مازیار معاونی (منتقد) هم درهمین رابطه گفت: «به نظرم بازگشایی مجدد سالن‌های سینما را می‌توان از جنبه‌های دیگر بررسی کرد. باید به این فکر کرد که در صورت بازگشایی سالن‌های سینما تماشاگران تا چه اندازه از اکران‌های سینما استقبال خواهند کرد؟ طرف دیگر بازگشایی سالن‌های سینما موضوع تقاضا برای دیدن فیلم‌ها است که نکته بسیار مهمی است و غالب بحث‌ها موضوع امکان عرضه فیلم‌ها را دربر می‌گیرد. در حال حاضر که اماکن عمومی دیگر فعالیتشان را از سر گرفته‌اند، همچنان این ترس عمومی مانع از حضور تعداد قابل توجهی از افراد در این اماکن شده است. سینما هم از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین، نگرانی تهیه‌کننده‌ها از عدم بازگشت سرمایه کاملا قابل درک است».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «به اعتقاد من اینجا همان بزنگاهی است که دولت باید از بخش خصوصی حمایت بیشتری داشته باشد. شاید بد نباشد در میان گزینه‌های قابل بررسی برای شروع مجدد اکران سینماها به فیلم‌های دولتی هم نگاهی داشته باشیم».

او ادامه داد: «در شرایط نابسامان اقتصادی ناشی از تحریم و کرونا نمی‌دانیم دولت و به شکل خاص ارشاد تا چه میزان می‌تواند خواسته‌های صاحبان اولین فیلم‌های اکران بعد از کرونا از منظر کمک مالی یا وام جهت جبران ضرر و زیان احتمالی را تأمین کند».