۰ نفر

خانه نشینی 80درصد صیادان

۲۴ خرداد ۱۳۹۹، ۵:۵۵
کد خبر: 445677
خانه نشینی 80درصد صیادان

قایق‌ها و لنج های صیادی در نوار ساحلی جنوبی ایران 4 ماه است که به گل نشسته اند. کرونا راه دریا را روی صیادان بست، بازار فروش ماهی کساد شد، گردشگران شیفته ماهی هم نیامدند و 300 هزار صیاد در کل کشور خانه‌نشین شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با خانه نشینی صیادان، شغل‌های دیگر از جمله فروشندگان ماهی، کارخانه‌ یخ‌ و کارگاه‌های بسته‌بندی ماهی و میگو نیز اگر تعطیل نشده باشند با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند کرونا حتی شغل‌های جانبی دیگر از جمله رانندگان خودروهای حمل آبزیان، سوخت و یخ را هم بیکار کرده است.

«نصیر بلوچی» از صیادان چابهار در سیستان و بلوچستان می‌گوید: در استان‌های ساحلی کشور غیر از صیادان، افراد زیادی هستند که با صید و صیادی ارتباط دارند و معیشت آنها از این طریق می‌گذرد و دو شهر چابهار و کنارک به بازار‌های ماهی‌فروشی‌شان معروف هستند؛ بازار‌هایی که در این مدت بسته یا کساد شده‌اند.

«سعید هوشیاری» از صیادان بندر دیر در استان بوشهر است که از وضعیت کنونی زندگیش بشدت ناراحت است و می‌گوید: کرونا صیادان را مثل بسیاری از مشاغل دیگر خانه‌نشین کرده است.

او خواستار حمایت دولت از صیادان و اختصاص بسته معیشتی و حمایتی برای صیادان است و می‌افزاید: صیادان برای امرار معاش خود، کاری غیر از صید وصیادی ندارند. با تعطیلی صید معیشت‌مان به خطر افتاده است.

درهرمزگان هم وقتی شنونده صحبت صیادان می‌شویم، از وضعیت معیشتی‌شان بشدت گلایه مند هستند. «خلیل بندری» که از صیادان بنادر صیادی حسینه و بستانه است، می‌گوید: کرونا همه شغل‌های مرتبط با ماهیگیری را مختل کرده و تقریباً همه خانه نشین شده‌اند. ماهی فروشان ماهی زیادی برای فروش ندارند، کاهش صید موجب کمبود ماهی در بازار نسبت به قبل از شیوع کرونا شده و این موضوع کاملاً مشهود است. از طرفی کارخانه‌های یخ‌سازی که برای ماهی فروشان کار می‌کنند به حالت نیمه تعطیل درآمده است.

نمی‌توان فاصله اجتماعی را در صید رعایت کرد

«اسحاق تندرو»، رئیس هیأت‌ مدیره اتحادیه صیادان کل کشور می‌گوید: متأسفانه با شیوع کرونا در سطح کشور جامعه صیادی هم از این بیماری ضرر زیادی دیده و به‌طور صددرصد زندگی صیادان را تحت تأثیر قرار داده است. به‌عنوان نمونه استان هرمزگان بالای 40 هزار نفر صیاد دارد که اکنون بیشتر آنها بیکار شده‌اند.

وی با اشاره به توصیه وزارت بهداشت درباره رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: کار صید در جنوب کشور اغلب به‌صورت سنتی و قدیمی انجام می‌شود به این صورت که وقتی تور ماهیگیری را به دریا می‌اندازند برای بیرون آوردن آن صیادان باید کنار هم و چسبیده به هم بایستند و تور را بیرون بکشند که این کار باتوجه به شرایط فعلی و توصیه وزارت بهداشت مبنی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان پذیر نیست؛ زیرا صیادان هم باید موقع صید، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و این مسأله باعث شده همه صیادان بیکار شوند و تنها عده کمی کار می‌کنند.البته صیادانی که گرگور دارند می‌توانند به صیادی بروند زیرا در این صید نیازی به تعداد زیاد صیاد نمی‌باشد.

به‌ گفته وی، قبل از شیوع کرونا روزانه ۱۰۰ نفر از صیادان به روی شناورها برای صید می‌رفتند اما الان روزانه ۱۰ تا ۱۵ نفر می‌روند و این باعث شده که کاهش صید هم داشته باشیم قبل از کرونا روزانه به‌طور ۱۰۰ درصد صید انجام می‌شد اما در حال حاضر روزانه با کاهش ۷۰ درصدی صید مواجه شدیم. همچنین قبل از شیوع این ویروس، صد درصد صیادان به دریا می‌رفتند اما الان تنها ۲۰ درصدشان به دریا می‌روند و اگر قبلاً روزانه ۳ تا ۴ روز روی شناور می‌ماندند اکنون از ترس شیوع و انتقال ویروس 3 تا 4 ساعت بیشتر روی شناورها نمی‌مانند.

رئیس هیأت‌ مدیره اتحادیه صیادان کل کشور یادآور شد: متأسفانه بیکاری ناشی از شیوع کرونا به قدری به جامعه صیادی فشار آورده که خیلی از آنها نتوانستند تا الان بیمه‌ خود وشناورهایشان را پرداخت کنند ازمسئولان تقاضا داریم که برای تسهیلاتی که قبلاً به‌ جامعه صیادی داده‌اند؛ بخشودگی در نظر بگیرند و حتی اگر ممکن است کمک هزینه‌ای هم برای صیادان مد‌نظر داشته باشند.

«غلامرضا دهقانی»، رئیس اتحادیه صیادی خوزستان هم با تأکید بر اینکه جامعه صیادی بویژه در خوزستان شدیداً از شیوع کرونا متأثر شده‌اند، گفت: کم توجهی برخی مسئولان برای ایجاد سازو کارهای لازم به‌منظور بسته‌بندی و عرضه محصولات صیادی، مشکلات را دو چندان کرده است. این اتفاق باعث شد در اوج فصل صید، صیادان، مشتری برای محصولات خود نداشته و در مواردی مجبور شوند محصولات خود را با قیمت پایین بفروشند.

گرانی تجهیزات صید

«محمد کارگر»، مدیرعامل اتحادیه صیادان استان بوشهر هم با تأکید بر اینکه جامعه صیادی مشکلات زیادی را به‌خاطر کرونا متحمل شده وخیلی از صیادان بیکار شدند، به خبرنگار ما گفت: قیمت تور و گرگور و ادوات صیادی آنها چندین برابر افزایش قیمت پیدا کرده چون تجهیزاتی که باید از خارج از کشور و معمولاً ازکشورهای حوزه خلیج فارس تهیه می‌شود به‌لحاظ تحریم‌هایی که از قبل بوده و شرایط فعلی کرونا متوقف شده البته پیگیر هستیم که ضرر و زیانی که صیادان دیده‌اند رفع و حداقل بسته حمایتی برای آنان تأمین شود.

وی بابیان اینکه چند سالی هم است که با کاهش شدید ذخایر آبزیان و به‌دنبال آن با کاهش صید مواجه می‌شویم، افزود: متأسفانه امسال افزایش هزینه‌ها هم مزید برعلت شده است. محدودیت در فروش ماهی به‌دلیل افزایش قیمت و نهاده‌ها و ادوات صیادی با توجه به شیوع کرونا و ازطرفی پایین آمدن قدرت خرید مردم وعدم صادرات ماهی به خارج از کشور و همچنین به‌دلیل اعمال محدودیت‌های رفت و آمد به استان‌های مجاور صادرات آبزیان در داخل کشور هم با کاهش چشمگیری مواجه شده که این مسائل روی هم مشکلات صیادان ساحل نشین را دوچندان کرده است.

کرونا مصرف آبزیان را کم کرد

«حمیدرضا نصیری»، معاون آبزی پروری و دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا شیلات استان سیستان و بلوچستان هم با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا در کشور فعالیت‌های اقتصادی را تحت تأثیر خود قرار داده است که فعالیت‌های شیلاتی هم در این بین مستثنی نبوده، اضافه کرد: شیوع کرونا باعث شد که مصرف آبزیان تجاری کمتر شود، به‌همین دلیل صید‌وصیادی تجاری در دو ماه اول شروع بیماری جمع و صیادی تجاری هم کمتر شد. البته با شفاف شدن شرایط مدیریت بیماری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغیه ای برای صیادان صادر شد وهم‌اکنون صیادانی که صید صنعتی در آب‌های دوردست انجام می‌دهند به همان روال معمول درحال صید و صیادی هستند.

از سوی دیگر درهمان اوایل کرونا که تمامی مبادی ورودی و خروجی شهرها بسته بود و ترددهای استانی هم ممنوع بود به علت نبود مشتری قیمت ماهی تجاری کاهش پیدا کرد که افت چشمگیری هم داشت، بنابراین صیادان نیز وقتی مشاهده کردند هزینه از درآمد پایین‌تر است دریا روی را تعطیل کردند. لازم به توضیح است کرونا تأثیری در صیادان شناورهای برودتی نداشته چون آنها خارج از محدوده کرونا بوده‌اند و در این مدت دریا بوده و موقعی که برگشتند موج اول کرونا روبه کاهش بوده و خوشبختانه به علت کمبود صید قیمت ماهی افزایش خوبی داشته است.