۰ نفر

سفره سفر منهای کرونا

۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 445456
سفره سفر منهای کرونا

سفرهای تابستانی امسال با همیشه متفاوت است و تفاوت آن، وجود ویروس کووید-19 است که چند ماهی است مهمان ایران و کشورهای مختلف جهان شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، با وجود این‌که چند ماهی از آغاز شیوع کرونا می‌گذرد، هنوز هیچ‌چیز به حالت عادی برنگشته و نباید از آن غفلت کنیم. پزشکان پس از شیوع کرونا توصیه کرده‌اند تا حد امکان سفر نرویم. اما اگر به هر دلیلی عازم سفر شدید تأکید می‌کنند از رستوران‌های بین راه تا حد امکان استفاده نکنید و خودتان غذای مورد نیازتان را برای طول مسیر آماده کنید. طبق آخرین آمارهای سازمان بهداشت جهانی، سالانه حدود دو میلیون نفر در دنیا بر اثر بیماری‌های ناشی از مواد غذایی از جمله مصرف غذا و آب آلوده جان خود را از دست می‌دهند. خطراتی که افراد را تهدید می‌کند شامل ابتلا به اسهال در سفر است که معمولا بیماری خفیفی است و به مرور از بین می‌رود؛ همین‌طور بیماری هپاتیتA یا تیفوئید که اثرات درازمدتی بر سلامت افراد به‌جا می‌گذارد و می‌تواند خطرناک باشد؛ اما موارد مرگباری هم از مصرف غذا و آب آلوده در سفر وجود دارد که در نتیجه ابتلا به انواع باکتری، انگل، ویروس و موادشیمیایی خطرناک است. البته این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای کشور، باید مراقبت بیشتری نسبت به استفاده از مواد غذایی داشته باشیم و نکاتی را هم باید در مورد آن رعایت کنیم.

همیشه هنگام سفر توصیه می‌کنیم که مواد غذایی را در جای خنک قرار دهید تا از فساد آنها جلوگیری شود. اما از آنجایی که کروناویروس در برابر سرما مقاومت بالایی دارد، حتما به خاطر داشته باشید که از مصرف بسیاری از مواد غذایی به صورت سرد پرهیز کنید. از آنجا که احتمال نابودی و غیرفعال شدن ویروس کرونا در برابر حرارت و گرما بالاست، به خاطر داشته باشید چنانچه گوشت خام به همراه دارید و در طول سفر قصد پختن کباب یا غذای دیگری دارید، صبر کنید گوشت به‌خوبی بپزد و از خوردن آن در حالت خام یا حتی نیم‌پز خودداری کنید. برخی افراد کباب یا گوشت آبدار را می‌پسندند. اما در شرایط  فعلی شیوع کرونا جانب احتیاط را رعایت کنید و برای جلوگیری از ابتلای خود و خانواده‌تان، آن را خوب پخته و سپس مصرف کنید. شیر را هم حتما بجوشانید و بعد آن را مصرف کنید. غذاهای خام را طوری بسته‌بندی کنید که هرگز با مواد پخته در تماس نباشند و احتمال آلودگی آنها را از بین ببرید. نکته مهمی که همیشه در سفرها مطرح می‌شود و این‌بار باید جدی‌تر به آن توجه کنید، استفاده نکردن از رستوران‌های بین‌راهی و غذاهای آماده‌ای است که از بیرون تهیه می‌کنید. این غذاها خطر بالایی برای آلودگی با ویروس کرونا دارند. اگر بین راه برای صرف غذا توقف می‌کنید، حتما از سفره یا پوشش جهت روی سطوح استفاده کنید و بعد آن پوشش را دور بیاندازید.

 راهنمای دور زدن کرونا در سفر

مواد پروتئینی خام ممنوع: پزشکان همیشه توصیه کرده‌اند از خوردن مواد پروتئینی خام خودداری کنید. گوشت خام، ماهی و تخم‌مرغ خام جزء منابع پروتئینی هستند که احتمال رشد میکروب و در شرایط فعلی احتمال وجود ویروس کرونا در آنها بسیار بالاست. بنابراین تا از کامل‌شدن زمان پخت آن مطمئن نشده‌اید، آن را استفاده نکنید.

دمای موادغذایی را کنترل کنید: اگر شرایطتان به گونه‌ای است که موادغذایی به‌ویژه مواد پروتئینی ساعت‌های زیادی در دمای محیط یا در شرایطی که هوای محیط گرم است قرار دارد، آن را دور بریزید و مصرف نکنید.

از کلمن استفاده کنید: همراه داشتن یخچال‌های متحرک، به‌ویژه در سفرهای طولانی‌تر الزامی است و برای قراردادن موادغذایی و نوشیدنی‌ها به سالم ماندن خوراکی‌ها در طول سفر کمک می‌کند.

بسته‌های یخ آماده کنید: یخ‌های خردشده معمولا غذا و نوشیدنی‌ها را سریع‌تر خنک می‌کند. اما تکه‌های یخ عمر بیشتری دارند و آسان‌تر می‌توانید آنها را به‌صورت بسته‌بندی همراه داشته باشید و در کلمن نگهداری کنید. با این بسته‌های یخ می‌توانید غذاهایتان را طولانی‌مدت نگهداری و از فساد آنها جلوگیری کنید.

موادغذایی تازه خریداری کنید: سعی کنید غذاها و انواع میوه‌ یا سبزیجاتی که می‌خواهید در طول سفر همراه خود ببرید، در همان روزی که می‌خواهید به سفر بروید، تهیه کنید و از تازه بودن آنها مطمئن شوید. میوه‌ها و سبزیجات تازه، مدت طولانی‌تری سالم باقی می‌مانند. به خاطر داشته باشید اگر می‌خواهید سبزیجات را در کیسه‌های ذخیره میوه و سبزی قرار دهید، تا زمان مصرف آنها را نشویید. زیرا این کیسه‌ها قادر نیستند میوه‌ها و سبزیجات شسته شده را مدت زمان زیادی خارج از یخچال نگهداری کنند و فقط زمانی از مواد غذایی محافظت می‌کنند که خشک باشند. رطوبت و خیسی داخل کیسه‌های نگهدارنده در مدت زمان کوتاهی باعث فساد موادغذایی می‌شود. این قانون را به‌ویژه در شرایط فعلی که با ویروس کرونا درگیر هستیم، بیشتر رعایت کنید و حتما قبل از خوردن میوه و سبزی، آنها را بشویید.

موادغذایی را خوب بسته‌بندی کنید: وقتی موادغذایی را در طول سفر در کلمن قرار می‌دهید به خاطر داشته باشید که درِ بسته‌بندی‌ها را مدت زیادی باز نگه ندارید. غذاها را طبق اولویت مصرف در کلمن قرار دهید؛ غذاهایی را که دیرتر مصرف می‌کنید در قسمت انتهایی کلمن و غذاهایی که قرار است در ساعت‌های نزدیک مصرف کنید، در قسمت بالا قرار دهید. هوای سرد به خاطر سنگینی معمولا به پایین‌ترین سطح می‌رود. بنابراین اگر می‌خواهید یخ را داخل کلمن قرار دهید، همیشه آن را در انتها و بطری‌ها و نوشیدنی‌ها و موادغذایی را روی آن بگذارید. غذاهای فاسدشدنی مانند گوشت و مواد لبنی را حتما به طور مستقیم روی یخ قرار دهید. برای خشک نگه‌داشتن موادغذایی ابتدا آنها را داخل کیسه‌های پلاستیکی یا زیپ‌کیپ و سپس روی یخ بگذارید. اگر بعد از این اقدامات جای خالی باقی ماند، می‌توانید از بطری‌های آب یخ‌زده کوچک برای پر کردن فضاهای خالی و سرد نگه داشتن غذاها استفاده کنید.

از سلامت آب مطمئن شوید: در طول سفر همواره آب آشامیدنی همراه خود داشته باشید. اما در صورتی که آب ذخیره به اتمام رسید و در طول سفر با آبی مواجه شدید که از سلامت آن مطمئن نبودید، هرگز از آن ننوشید. حتی مصرف قطراتی از آب آلوده هم می‌تواند بدن شما را هم آلوده کند و خطر ابتلا به انگل و انواع ویروس‌ها از جمله هپاتیت را بالا می‌برد. اگر هم از فروشگاهی قصد خرید آب دارید حتما آب بسته‌بندی و آکبند بخرید.