۰ نفر

جذب ۳۰هزار خیر مدرسه‌ساز

۲۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۸:۳۷
کد خبر: 445011
جذب ۳۰هزار خیر مدرسه‌ساز

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به طرح آجر به آجر که در راستای جذب مشارکت آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه تدوین شده است، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک جامعه خیرین مدرسه‌ساز سرمایه‌های خرد مردمی از تمام اقشار جامعه حتی به اندازه یک آجر جذب کرده و قدمی بزرگ برای توسعه فضاهای آموزشی کشور برداریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهراله رخشانی‌مهر در اولین سالروز درگذشت مرحوم محمدرضا حافظی، خیّر عرصه مدرسه‌سازی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره وی گفت: نام دکتر حافظی با جامعه خیرین مدرسه‌ساز عجین شده است. از سال ۱۳۷۷ که هسته اولیه این نهاد مردمی شکل گرفت از همان ابتدا دکتر حافظی در تاسیس این نهاد نقش محوری و کلیدی داشت.

وی افزود: او متاثر از غم از دست دادن فرزند برومند خود در سال ۷۴ که شاید امتحان الهی بوده است، چهار سال بعد سنگ بنای احداث یک دبیرستان پسرانه در شهر بروجرد را بنا نهاد، به قول خودش او اگرچه یک فرزند از دست داد اما با احداث مدرسه صدها فرزند به دست آورد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه احساس مسئولیت و درد مندی دکتر حافظی موجب شد که او به ساخت یک مدرسه بسنده نکند گفت: گویی وی راه را پیدا کرده بود. او همزمان با افزایش نیازهای کشور به مدارس جدید، در کنار آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس اقدام به تأسیس نهاد مردمی خیرین مدرسه‌ساز کرد و برای نخستین بار در سطح کشور جامعه خیرین مدرسه ساز را شکل داد که تشکیل این نهاد مقدس، مدرسه‌سازی را دستخوش تغییر و تحول جدی کرد.

رخشانی‌مهر با اشاره به دستاورهای تاسیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز افزود: اگر نهاد خیرین مدرسه‌ساز نبود، امروز درصد زیادی از مدارس کشورمان چند شیفته بود. از مجموع ۵۳۰ هزار کلاس درس موجود در کشور، تاکنون حدود ۱۳۰ هزار کلاس درس به همت خیرین ساخته شده است که اگر قرار بود این حجم از مدارس و کلاس‌های درس را دولت به تنهایی احداث نماید به طور قطع هزاران میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت، بنابراین یکی از دستاوردهای فعالیت خیرین مشارکت اقتصادی در کمک به دستگاه تعلیم و تربیت بوده است.

وی افزود: دستاورد دیگر شکل‌گیری این نهاد، تاثیرگذاری فرهنگی این نهاد است. تاکنون بیش از ۳۰ هزار خیّر حقیقی و حقوقی شناسایی و جذب شده‌اند که ۶۰۰۰ نفر از آنان به عنوان خیرین حقوقی شامل نهادهای حقوقی، بنیادها و خیریه‌ها بودند.

وی با اشاره به اینکه بدون تردید شناسایی و جذب این تعداد خیرین مدرسه ساز بیانگر آن است که جامعه نوعدوست ایرانی دغدغه آینده و تامین فضای آینده‌سازان کشورمان را دارد اظهار کرد: این سرمایه کم نظیر یک سرمایه اجتماعی ارزشمند به شمار می‌آید که آینده کشورمان را در این بخش تضمین می کند. بدون تردید تاثیر فرهنگی این مهم کمتر از دستاوردهای اقتصادی مشارکت خیرین مدرسه‌ساز نیست و چه بسا از آن مهمتر است.

وی ادامه داد: نقش دکتر حافظی در تحقق تمام موفقیت‌ها، نقش محوری بوده است که در تمام این سال ها آن مرحوم با ویژگی‌های منحصر به فرد خود به خوبی سکان اداره این نهاد را برعهده گرفت و آن را به خوبی هدایت کرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ویژگی‌هایی چون دغدغه‌مندی، احساس مسئولیت، خستگی‌ناپذیر، مردمی بودن و تواضع و فروتنی دکتر حافظی از مهم‌ترین عوامل موفقیت در مدیریت نهاد جامعه خیرین مدرسه‌ساز بود گفت: دکتر حافظی نسبت به آینده دانش‌آموزان و فرهنگ تعلیم و تربیت بی‌تفاوت نبود و احساس مسئولیت کرد. در شرایطی که فضاهای آموزشی کشور نیاز مبرم به حمایت داشت، وارد میدان شد و طی دو دهه گذشته عمر گرانبها و سرمایه خود را صرف این کار بزرگ کرد و همین عامل نیروی محرکه حرکت وی در این مسیر پر فراز و نشیب بود.

وی ادامه داد: مرحوم حافظی انسان دردمندی بود و به همین دلیل انگیزه و نیروی کافی برای حرکت در این مسیر را به دست آورد و موفق شد. خستگی ناپذیری و مصمم بودن وی باعث شد ۲۰ سال در تمام استان‌های کشور و در صدها شهرستان و منطقه مجامع شهرستانی خیرین مدرسه‌ساز را تشکیل داد.

رخشانی مهر افزود: وی به تنهایی در اکثر جلسات مجامع و برنامه‌های افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه ها در دورترین نقاط کشور و روستاها و شهرها حضور داشت و با کمترین تشکیلات اداری بهترین کارنامه را در این عرصه بر جای گذاشت. او در وسط میدان جهاد مقدس مدرسه سازی حضور پیدا کرد و نامی جاودان از خود برجای گذاشت.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه مرحوم حافظی مدیری توانمند بود که مثلث مدرسه‌سازی را در کشورمان تشکیل و آن را تقویت کرد، مثلثی که شامل مجامع استانی خیرین، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس بود گفت: او این مثلث را از سطح کلان کشور تا سطوح شهرستانی و استانی پیش برد و این موضوع امروز به صورت یک الگوی مدیریتی قابل توجه و قابل پیروی است.

وی با اشاره به عمل نیکی که خیرین مدرسه‌ساز انجام می‌دهند گفت: بهجت راستین به این نیک‌اندیشان و خیرین مدرسه‌سازی تعلق دارد که سرافرازی و نیک‌نامی این دنیا و سعادت جاودان عقبی را توأمان احراز می کنند. نیکوکارانی که متاع دنیا را با رضای باری تعالی معاوضه کردند و چه زیبا شهدکلام را ائمه اطهار علیهم السلام با رساترین بیان فرموده‌اند که چه تجارتی و چه معامله‌ای سودآورتر از این که فرصت و توشه دنیا را وسیله آبادانی آخرت قرار می‌دهند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اضافه کرد: تمام شهرها و روستاهای دور و نزدیک، همیشه به یاد خواهند آورد قدم‌های خستگی ناپذیر مردی از جنس حماسه و ایثار را، فرهنگیان و آینده‌سازان ایران اسلامی از یاد نخواهند برد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نهال نوپای خیرین هم‌اکنون به یک درخت تناور تبدیل شده است گفت: ثمرات ارزشمند این درخت امروز در عرصه‌های مختلف ظاهر شده است و باید این راه مقدس تداوم یابد

وی با اشاره به طرح "آجر به آجر" که در راستای جذب مشارکت آحاد مردم و اقشار مختلف جامعه تدوین شده است، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با کمک جامعه خیرین مدرسه‌ساز سرمایه‌های خرد مردمی از تمام اقشار جامعه حتی به اندازه یک آجر جذب کرده و قدمی بزرگ برای توسعه فضاهای آموزشی کشور برداریم. با اجرای این بسته تحولی علاوه بر توسعه فرهنگ مشارکت و کار خیر، همه مردم را در عمران و آبادانی خانه دوم آینده‌سازان سهیم می‌کنیم.