۰ نفر

شناسایی 4میلیون دانش آموز نخبه توسط آموزش و پرورش

۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۰۸
کد خبر: 444408
شناسایی 4میلیون دانش آموز نخبه توسط آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز با ویژگی‌های برتر در قالب طرح «شهاب» شناسایی شدند، گفت: بستر مجازی امکان عرضه برنامه‌های آموزشی مکمل برای این افراد را فراهم می کند. آینده خوبی را در این زمینه متصور هستیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محسن حاجی میرزایی در جمع‌بندی نهایی نشست مشترک وزارت آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با مدیران استارت‌آپ‌های آموزشی که در اردوگاه باهنر برگزار شد با بیان اینکه درست است که باید در آموزش و پرورش به سمت آموزش‌های الکترونیک می‌رفتیم، گفت: از چندسال گذشته به این سمت حرکت کرده بودیم اما حرکت کند بود.

وی افزود: در شرایط کرونا ناگزیر به سمت آموزش الکترونیک رفتیم. اکنون این مجال فراهم شده که دقیق‌تر در این باره برنامه‌ریزی و بستر فضای مجازی را تقویت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر دو وضعیت داریم؛ نخست استمرار وضع موجود است و تداوم ارائه محتوا با همین روش در بستر مجازی است، اظهار کرد: این کار را انجام دادیم اما وضعیت دوم این است که از فرصت‌های جدید استفاده و یک بازنگری در روش، محتوا و کیفیت دستیابی به اهداف انجام دهیم. تاکید ما این است که روی ظرفیت جدید برنامه‌ریزی و طراحی کنیم.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه جهت‌گیری‌های آینده ما به سمت تحقق اهداف سندتحول بنیادین است، گفت: تربیت در ساحت‌های مختلف در این سند مورد تاکید است. یک وجه مهم برنامه‌ها در سند تحول، فایده‌مندی آن است. تقریبا بیش از ۳۰ سال است که بناست هر دانش آموز بعد از فارغ‌التحصیلی یک مهارت برای زندگی فراگرفته باشد. در سال‌های گذشته برنامه‌هایی اجرا شده اما همچنان این هدف روی میز ماست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در شرایط کرونا به بستر مجازی نیازداریم و این سیاست را ادامه می‌دهیم،اظهارکرد: تصویر روشنی از آینده نداریم و نمی‌دانیم مهر ماه وضعیت چگونه است؟ ناگزیریم رویکرد ترکیبی را مدنظر داشته باشیم. این یک سناریو است که بتوانیم به‌راحتی از زیست بومی به زیست بوم دیگر منتقل شویم. فرض دیگر منتفی بودن کرونا است. در این صورت کلاس‌ها دایر است اما در این موقعیت می‌خواهیم به‌تدریج بخشی از محتوا را به بستر مجازی منتقل و مجموعه را اثربخش‌تر کنیم و بهره‌وری نیروی انسانی را بالاتر ببریم.

وی ادامه داد: مهمترین ابزار زیست‌بوم جدید افزایش ظرفیت سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری است همچنین به ما این امکان را می‌دهد جریان تعلیم و تربیت را تحت کنترل دقیق‌تری قرار دهیم و تست‌های مشترک و آنلاین در همه سطوح داشته باشیم و عدالت آموزشی را برقرار کنیم. باید اختصاصی کردن آموزش متناسب با ذوق و توانمندی دانش آموزان را در این بستر فراهم کنیم.

حاجی میرزایی به فضای مجازی به عنوان دستیار معلم و دستیار دانش آموز اشاره کرد و گفت: مدرسه کارکردهای متنوعی دارد و یکی از کارکردهای آن آموزش است. کارکرد توسعه ظرفیت‌های ذهنی و اجتماعی و تعاملات بین افراد در فضای مجازی کنار گذاشته می‌شود. آیا در این شرایط می‌توان فرایند جامعه پذیری را در این بستر تقویت کرد؟

وی با اشاره به سه ضلع تنظیم‌گران، کاربران و ارائه‌دهندگان گفت: باید قواعد و پروتکل‌ها رعایت شوند و برای هرکدام از اضلاع فایده‌مندی موثری را تعریف کنیم تا نتایج پایدار باشند. کیفیت آموزش یکی از مهمترین ماموریت‌های آموزش و پرورش است و در این بخش با چالش‌های جدی مواجهیم. همه معلمان از یک درجه استاندارد در همه مناطق برخوردار نیستند. چه طور می‌توان این وجه را توسعه داد؟ این موارد زمینه‌های انجام کار مشترک ما با استارت آپ‌ها را فراهم می‌کند.

به گزارش ایسنا، در ادامه حاجی میرزایی در جمع خبرنگاران گفت: سال‌های طولانی در آموزش و پرورش حرکت به سمت آموزش‌های الکترونیک شروع شده بود و کرونا موجب شتاب گرفتن این حرکت شد.

وی افزود: نباید آموزش تعطیل می‌شد و لازم بود امکان جایگزینی را پیش‌بینی کنیم و به سمت آموزش الکترونیک رفتیم و آموزش را استمرار دادیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش مجازی قابل مقایسه با آموزش حضوری نیست، گفت: اما در این زیست بوم جدید در معرض فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدیدی قرار گرفته‌ایم. با دستیابی به تحول پایدار در نظام آموزش و پرورش از امکانات بیشتری برخوردار شده‌ایم. اکنون امکان ارتباط با 13.5 میلیون دانش آموز فراهم شده است و این امکان وجود دارد که استارت آپ‌ها خدماتشان را از این طریق ارائه کنند که به میزان قابل توجهی به عدالت آموزشی پاسخ می‌دهد.

حاجی میرزایی در پایان اظهارکرد: این امکان وجود دارد که کیفیت آموزش را بهبود دهیم. ظرفیت جدید امکان ارزیابی جامع‌تر و هماهنگ‌تر را به دست می‌دهد. از این طریق برای دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت مجهزتر شده‌ایم. فایده‌مندی در آموزش نیز بسیار با اهمیت است. شناسایی استعدادهای برتر نیز در آموزش و پرورش دنبال می‌شود. بیش از ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش آموز با ویژگی‌های برتر در قالب طرح شهاب شناسایی شدند، بستر مجازی امکان عرضه برنامه های آموزشی مکمل برای این افراد را فراهم می کند. آینده خوبی را متصور هستیم.