۰ نفر

تسخیر هولناک جاده‌ها

۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۸
کد خبر: 444156
تسخیر هولناک جاده‌ها

سفرهای بی‌محابای ایرانی‌ها در عصر پاندومی کرونا و شیوع گسترده بیماری در ایران ادامه دارد. در تعطیلات هفته گذشته خطر ابتلا به کرونا هم نتوانست از ترددهای وسیع جاده‌ای در مسیرهای شمالی بکاهد و التماس‌های وزیر بهداشت پیش از آغاز تعطیلات برای خودداری از سفر نیز بی‌نتیجه بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، آمار پلیس راهنمایی و رانندگی کشور مشخص کرده است که در تعطیلات هفته گذشته سفرهای جاده‌ای ایرانی‌ها نسبت به تعطیلات عید فطر تنها 14درصد کاهش داشته و شهرهای شمالی ایران تا عصر دیروز همچنان میزبان موج وسیعی از مسافرانی بودند که تعطیلات چند روزه را بار دیگر بر خود قرنطینگی در عصر شیوع کرونا ترجیح دادند. سفر همچنان عامل طغیان کروناست و توصیه‌های وزارت میراث‌فرهنگی با موضوع سفر هوشمند که به تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا هم رسید تا سفرها تنها درصورت ضرورت با حفظ تدابیر بهداشتی صورت بگیرد، برای ایرانی‌ها تبدیل به یک شوخی شد.

تداوم سفرهای بدون ملاحظه 

سازمان‌های مرتبط با سفر در کنترل سفر ایرانی‌ها در تعطیلات عید فطر و تعطیلات خردادماه عاجز ماندند. رئیس پلیس راهور کشور، عصر دیروز اعلام کرد 74درصد مسافران شمالی همچنان در مقصد مانده‌اند که باید به شهرهای خود بازگردند.

تصاویر منتشر شده از موج سفرهای جاده‌ای ایرانی‌ها البته در دومین مرحله از شیوع کرونا در کشور که رئیس پلیس راهور ناجا از آن با عنوان «سفرهای بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی» نام برده است، بار دیگر بی‌تفاوتی مسافران نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را عیان کرد.

ایران در آستانه ورود به موج دوم شیوع کرونا قرار گرفته و این موج در برخی استان‌های کشور آغاز شده است. اما در همین شرایط نیز ایرانی‌ها سفر را بر گریز از بیماری و مرگ ترجیح می‌دهند و بی‌ملاحظه راهی شهرهای شمالی که همچنان در معرض ابتلا و گسترش بیماری کرونا قرار دارند می‌شوند.

 مسافران ریسک ابتلا به کرونا را بالا برده‌اند 

مشاهدات صورت گرفته از ترافیک‌های جاده‌ای طولانی در مسیر خط شمالی کشور مشخص کرده است که ایرانی‌ها حتی درخصوص استفاده از ابزارهای ضروری بهداشتی همچون ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده نسبت به ماه‌های گذشته بی‌تفاوت شده‌اند. اگر تا 2ماه قبل جاده‌های ایران عاری از خودرو بود و بعضا حتی در ترددهای شهری نیز رانندگان و مسافران از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده برای گریز از ابتلا به کرونا استفاده می‌کردند، سفرهای 2دوره اخیر نشان داد که ایرانی‌ها حتی حساسیت‌های اولیه در مقابله با کرونا را کنار گذاشته‌اند. آمارهای سازمان بهداشت جهانی و ستاد مقابله با کرونا مشخص کرده است که ریسک ابتلا به کرونا در سفر بسیار بالاست و بر همین اساس نیز سازمان بهداشت جهانی سفر را در نخستین فهرست ممنوعیت‌ها در دوره جولان کرونا در جهان قرار داد. سفر هنوز هم در برخی کشورهای اروپایی و حتی کشورهای همسایه ایران در ردیف ممنوعیت‌های سختگیرانه است، اما در ایران سفر همچنان در صدر اولویت‌های عمومی است و ایرانی‌ها از هر فرصتی برای راهی شدن به جاده‌های کشور استفاده می‌کنند.

وزارت میراث‌فرهنگی و معاونت گردشگری هیچ اقدام مستمری برای ترغیب ایرانی‌ها برای خودداری از سفر انجام نداده‌اند و قرار است در جلسات بعدی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا راه‌اندازی تورهای گردشگری هم در صدر برنامه‌های ستاد قرار بگیرد.

بی‌توجهی مسافران به التماس‌های وزیر بهداشت

هفته گذشته وزیر بهداشت ایران با التماس از ایرانی‌ها خواست به جان خودشان و همکارانش رحم کنند و از سفرهای غیرضروری خودداری کنند. ایرانی‌ها اما التماس و هشدار کادر درمان را هم جدی نگرفتند و لذت بردن از سفرهای کرونایی را در صدر نیازهای خود قرار دادند. مهران حسنی، معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مازندران به ایرنا خبر داد که در 10روز نخست خردادماه 2میلیون مسافر به استان مازندران سفر کردند. مرکز مدیریت راه‌ها هم اعلام کرد 400هزار خودرو تنها از تهران و کرج عازم مازندران شدند.پیشتر نیز پیش‌بینی شده بود حجم سفرهای جاده‌ای به شهرهای شمالی کشور در تعطیلات نیمه خردادماه نسبت به تعطیلات عید فطر با کاهش مواجه شود، اما براساس اعلام فرمانده پلیس راه ناجا، سفر در نیمه خرداد تنها 14درصد نسبت به تعطیلات عید فطر کاهش داشت. ولی تیموری، معاون گردشگری و دبیر کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هفته گذشته خبر داد که تمامی حلقه‌های زنجیره خدمات گردشگری کشور اعم از مراکز اقامتی، پذیرایی، دفاتر خدمات مسافرتی، سایت‌ها و مراکز فرهنگی-تاریخی و طبیعت‌گردی فعال هستند و محدودیتی برای برنامه‌ریزی، ساماندهی و اجرای تورهای گردشگری در داخل کشور وجود ندارد. این اظهارات در شرایطی صورت گرفت که سفر در قالب تور همچنان تعطیل است و ایرانی‌ها نیز علاقه‌ای برای سفرهای گروهی کنترل شده در قالب تور ندارند. به همین دلیل است که جاده‌های کشور در تعطیلات چند روزه مملو از خودرو می‌شود و مسافران به جاده‌های شمالی سرریز می‌شوند.  اکنون با برچیدن محدودیت‌های سفر، آمار ابتلا به کرونا نیز روند افزایشی گرفته و بار دیگر ایران را در موج دوم شیوع گسترده کرونا با روند افزایشی ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کووید19 غرق می‌کند و مهار کرونا را دشوارتر می‌کند.