۰ نفر

نگذاریم بلوط زارها خاکستر شوند

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۵:۵۵
کد خبر: 442896
نگذاریم بلوط زارها خاکستر شوند

زاگرس کباب شد. حیات وحش یکی از مهم‌ترین مناطق جنگلی کشور سوخت. کبک‌های منطقه حفاظت شده خائیز در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد برشته شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با‌وجود دستور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری برای تجهیز عملیات اطفای حریق  این منطقه حفاظت شده شب شنبه  هم در آتش نبود امکانات به سوختن ادامه داد. صبح روز شنبه بالاخره دو بالگرد به کمک منطقه حفاظت شده خائیز آمدند تا نیرو‌ها را برای اطفای حریق با دست خالی به ارتفاعات ببرند. روز جمعه هم دو بالگرد به منطقه آمده بودند.

«حمیدرضا خدا بخشی» دکترای مهندسی آب هشدار می‌دهد اگر آتش‌سوزی در زاگرس ادامه دارباشد کشور باید منتظر سیلاب‌ها و خسارت بیشتر، شسته شدن خاک‌ها و افزایش رسوبات در مخازن سدها و کوتاه شدن عمر مفید و تولید نشدن برق در تابستان‌ها باشد. از همه مهمترآبی برای انتقال باقی نخواهد ماند!

جنگل‌های زاگرس همچون سدی جلوی گرد و غبار‌هایی که از سمت عراق وارد کشور می‌شود  می‌ایستند. حذف آنها شدت حضور گرد و غبار‌های عربی در کشور را بالاتر خواهد برد و بیماری‌های تنفسی را در کشور افزایش خواهد داد. آتش‌سوزی‌ها در چند روز گذشته تنها به بوشهر، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد محدود نمی‌شد. منطقه حفاظت شده جنگلی ‎بوزیمره‌خیل کرمانشاه هم سه روز در آتش سوخت.

 آتش جان احسان عزیزی از نیروهای تیپ تکاور انصارالرسول را هم گرفت تا بالاخره خاموش شد. در این آتش‌سوزی ۳۸۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی بلوط در آتش سوخت. «رضا رشیدی» مدیرعامل انجمن زیست محیطی بنار آبدانان هم از خاکستر شدن بلوط‌ زارهای کوه «کاس ماس» و «دینار کوه» خبر می‌دهد. به‌گفته او آتش‌سوزی‌ها در منطقه بدون هیچ مانعی آنقدر ادامه پیدا کرد تا به نقطه ای رسید که دیگر نه درختی برای سوزاندن وجود داشت و نه پوشش گیاهی برای خاکستر کردن.

ایلام در خرداد ماه دو بار طعمه حریق شد.به اعتقاد رشیدی منابع طبیعی در ایلام نه دلسوز بلوط‌ زارهاست نه امکاناتی برای اطفای حریق دارد. او می‌گوید: «سال ۸۷ منطقه قرق شد و قرقبان‌های زیادی از آن حفاظت می‌کردند اما به‌دلیل عدم تأمین اعتبار برای پرداخت حقوق آنها، قرقبان‌ها منطقه را ترک کردند.» او اعتقاد دارد وقتی مردم شاهد تلاش مسئولان برای اطفای حریق نیستند انگیزه‌شان را برای کمک از دست می‌دهند. او به کوهستانی بودن منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «اطفای حریق در مناطق کوهستانی نیاز به تجهیزات ویژه دارد و با روش سنتی نمی‌توان آنها را از دهان آتش بیرون کشید.»

«محمد داسمه» دبیر کمیته حقوقی انجمن دوستداران طبیعت و محیط‌ زیست خوزستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: «بالاخره دو بالگرد بعد از سه روز به منطقه خائیز رسید اما تنها کاری که از دست این دو بالگرد بر می‌آمد آن بود که نیروها را به ارتفاع ببرد.» این نیروها به گفته او نه دمنده دارند نه آتش کوب. او می‌گوید: «از آنها هیچ‌کاری برنمی‌آید، چون با دست خالی نمی‌توان به مبارزه با آتشی رفت که سه روز است دارد منطقه حفاظت شده خائیز در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد را به خاکستر تبدیل می‌کند.»

دا‌‌سمه که سه شبانه روز است در منطقه حفاظت شده حضور دارد، برای تهیه دمنده دست به دامان شهرداری بهبهان شده است تا بتواند این تجهیزات را به محیط‌بان‌ها برساند. او می‌گوید: «بالاخره ۱۵ میلیون اعتبار از شهرداری گرفته است تا ۳ دمنده بخرد و به محیط‌بان‌ها برساند.» این دمنده‌ها توسط داسمه مشاور شهردار بهبهان خریداری شد و به انجمن کوهنوردی این شهر داده شد تا برای اطفای حریق استفاده شود. داسمه البته شک ندارد که هلی‌برد نیرو توسط بالگردها آتش منطقه حفاظت شده را خاموش نمی‌کند. او می‌گوید: «منطقه خائیز برای اطفای حریق نیاز به بالگرد آبپاش دارد.» مدیریت منطقه خائیز با کهگیلویه و بویراحمد است و تلاش‌های خبرنگار روزنامه ایران برای گفت‌و‌گو با مسئولان منابع طبیعی این استان بی‌نتیجه ماند.

«جمشید محبت خانی» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور اما برخلاف نظر غلامحسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویر احمد به روزنامه ایران می‌گوید: «مسئولیت اطفای حریق مناطق چهارگانه هم طبق قانون بر عهده منابع طبیعی است.» او ماده ۱۶ قانون را شاهدی بر ادعای خودش می‌داند و می‌گوید: «البته سازمان حفاظت محیط‌ زیست هم تمام تلاشش را برای اطفای حریق انجام می‌دهد.»

محبت خانی دلیل آتش‌سوزی‌های منطقه حفاظت شده را درگیری دو طایفه در حاشیه این منطقه می‌داند و می‌گوید: «بررسی این مسأله نیازمند  آسیب‌شناسی است.» او در پاسخ به این سؤال که چراسازمان محیط زیست با‌وجود پیش‌بینی کارشناسان درباره افزایش آتش‌سوزی‌ها در مناطق حفاظت شده به‌دنبال بارش‌ها است وهمواره آمادگی مقابله با آتش‌سوزی را ندارد، مسئولیت منابع طبیعی برای اطفای حریق را یادآوری می‌کند.

البته او اعتقاد دارد که آتش‌سوزی‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما این مسأله را هم کتمان نمی‌کند که آتش‌سوزی‌ها در فصل بهار و زادآوری حیات وحش به خسارت‌های گیاهی محدود نمی‌شود و گونه‌های حیوانی را هم تهدید می‌کند.

او در پاسخ به اینکه چرا حداقل امکانات از جمله آتش کوب و دمنده در اختیار محیطبان‌ها برای اطفای حریق قرار نمی‌گیرد؟ هم می‌گوید: «سازمان محیط‌ زیست پولی ندارد و بودجه خرید این تجهیزات هم در اختیار عزیزان منابع طبیعی است.» محبت‌خوانی می‌گوید: «این تجهیزات باید توسط منابع طبیعی تهیه و به محیط‌بانان داده شود.» او شاهد حرف‌هایش را هم عدم دعوت «اسماعیل نجار» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مسئولان محیط زیست در جلسه ای با مسئولان منابع طبیعی برای اطفای حریق جنگل‌ها اعلام می‌کند: «حتی من هم به این جلسه دعوت نشدم.» محبت خوانی در پاسخ به این پرسش که چرا بالگرد آبپاش به مناطق اعزام نمی‌شود می‌گوید بالگردها برای اینکه بتوانند آب را به مناطق بحرانی ببرند نیاز به یک بستک دارند که به‌تازگی برای یک بالگرد این تجهیزات تأمین شده است.

پیش‌بینی‌ها از شروع آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های هیرکانی مازندران خبر می‌دهد. ‌پوشش گیاهی جنگل‌های هیرکانی از جنگل‌های زاگرسی متراکم‌تر است. بنابراین آتش‌سوزی‌ها در شمال کشور تلفات گیاهی و جانوری بیشتری خواهد داشت.

روز شنبه بالاخره اعتراض رسانه ها جواب داد و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز با اختصاص بودجه ۱۵ میلیاردی برای اطفاء حریق جنگل‌های کشور موافقت کرد. بر اساس آمارهایی که عباس نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها به ایران می‌دهد بدهی دولت به وزارت دفاع برای بالگردهای ارسالی به عملیات اطفاء حریق ۳۰ میلیارد است همچنین سازمان جنگلها برای اطفاء حریق جنگل‌ها در سال ۹۹ درخواست ۲۰ میلیارد تومان کرده بود. این‌میزان تنها بخشی از بدهی ‌هاست.