۰ نفر

عادی‌سازی شرایط به معنای کاهش خطر کرونا نیست

۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۱۹
کد خبر: 442762
عادی‌سازی شرایط به معنای کاهش خطر کرونا نیست

کرونا همچنان در دنیا جا خوش کرده و آنچه آمار تخت‌های بیمارستانی از بیماران مبتلا به این ویروس نشان می‌دهد تا آینده‌ای که زمان آن مشخص نیست، این میهمان ناخوانده قصد ندارد کوله بارش را جمع کرده و برود؛ خلاصی از این ویروس که هر لحظه یک روی خودش را نشان می‌دهد تا پیدا شدن داروی مناسب برای درمان آن خیالی باطل است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، تنها راهی که در این میان پیش پای افراد برای زندگی مسالمت‌آمیز با کرونا می‌ماند، این است که راه‌های زندگی در کنار کرونا و درامان ماندن در برابر آن را بیاموزند تا بتوانند تا زمانی که دارویی برای مقابله با این ویروس پیدا نکرده‌اند از دست آن در امان باشند. کرونا برای افراد مختلف معنا و مفهوم متفاوتی دارد. گاهی از کنار برخی آرام و بی‌سر و صدا عبور می‌کند  و گاهی نیز زندگی فردی را زیرورو  و برای همیشه خانواده‌ای را عزادار می‌کند. این ویروس تا زمانی که افراد حساس در جامعه ما وجود دارند، خطرناک‌تر از آنچه هست به نظر رسیده و خودنمایی می‌کند؛ این درحالی است که تعداد افراد حساس درحال حاضر در جامعه ما بسیار زیاد بوده  و بیش از ٥٠‌درصد مردم در گروه افراد حساس قرار می‌گیرند.

تعطیل کردن تمامی فعالیت‌های اجتماعی نیز تا مدت کوتاهی  می‌تواند دوام پیدا کند، هرچند که به گفته بسیاری از کارشناسان برای محدودیت‌های اعمال‌شده، آن‌طور که باید و شاید جدیت به خرج داده نشد و بیشتر قوانینی که برای کنترل این ویروس وضع شد به‌صورت نیم بند به اجرا درآمد. مسافرت‌ها لغو شد اما بسیاری از مردم به سفر رفتند، دستورهای بهداشتی به مردم گوشزد شد اما تعداد قابل‌توجهی از مردم به آن توجهی نکردند.  به اعتقاد حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جامعه ما هنوز آسیب‌پذیر است و بازگشت به زندگی عادی قهری یا غیرقهری، می‌تواند تبعات زیادی را برای جامعه ایجاد کند. بنابراین احتمال موج‌های بعدی اپیدمی همچنان وجود دارد. هر روز شاهد اعلام آماری از سوی مراکز بهداشتی از میزان مرگ‌ومیر و بستری بیماران در بیمارستان‌ها هستیم که این نشان می‌دهد هنوز کرونا مرحله خطرناک خود را سپری نکرده و نباید آن را دست کم بگیریم.

او تأکید می‌کند: «آنچه واضح است این است که مسئولان به این نتیجه رسیدند که با رعایت فاصله اجتماعی مشاغل فعالیت خود را از سر بگیرند اما این شرایط به این معنا نیست که زندگی به شرایط عادی برگشته، بلکه باید با رعایت بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی وارد شد. برای ورود به جامعه علاوه بر آنچه پیش از این گفته شده باید رعایت فاصله دو متری در رأس کارها قرار بگیرد. اما آنچه از رعایت فاصله‌های اجتماعی در مراکز پر تردد مانند آموزشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها مهم‌تر است دستگاه تهویه در این مکان‌هاست.»

سوری توضیح می‌دهد که منظور از تهویه استفاده از کولر نیست که هوا در داخل فضا بچرخد، زیرا این موضوع می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد، تهویه درست به این معنا است که  هوای داخل فضای بسته مدام با هوای بیرون در چرخش باشد. در مراکزی مانند آموزشگاه‌ها و ورزشگاه‌ها، نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که ظرفیت این مکان‌ها متناسب با فضا پاسخگوی مشتریان باشد. به‌طور مثال  در یک فضای ٢٠ متری باید حداکثر پنج نفر حضورداشته باشند، زیرا هر فرد نیاز به دو متر فاصله از هر طرف با افراد دیگر دارد.  ضمن آنکه برای این حضور باید تمهیدات لازم مثل ماسک و شستن دست‌ها به صورت مداوم انجام شود و بعد از هر بار ورود و خروج افراد، مسئولان در این مکان‌ها  فضا و سطوح را بلافاصله ضدعفونی و گندزدایی کنند.

گروه‌های حساس بیشتر مراقب باشند  

کرونا شاید برای همه خطر زیادی نداشته باشد اما قطعاً برای  افراد بالای ٦٠ سال، افراد دارای بیماری دیابت، فشارخون با بیماری‌های زمینه‌ای، بیماران قلبی، بیماران با نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های مزمن تنفسی بسیار خطرناک است؛ زیرا شانس آنها برای ابتلای شدید و مرگ بر اثر کووید- ١٩ بالا است به همین دلیل این افراد باید از حضور در اجتماعات دوری کنند. اما اگر به هر دلیل ناگزیر از حضور در چنین محیط‌هایی هستند، منطقی این است که زمانی را با حداقل تراکم جمعیت انتخاب کرده  تا احتمال بیماری برای آنها کاهش پیدا کند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است که آموزشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و مکان‌هایی که هر روز شاهد عبور و مرور افراد مختلف به آنها هستند، باید برخی نکات را رعایت کنند. نخست آنکه درصورتی‌که برای آنان ممکن است، افرادی را پذیرش کنند که تست کرونای‌شان منفی باشد و درصورتی‌که این امکان برای آنان مهیا نیست، از ورود افرادی که تب دارند، سرفه‌می‌کنند و علایم اولیه آنفلوآنزا را دارند، جلوگیری کنند. کاهش غلظت اکسیژن در خون یکی از نشانه‌های ابتلا به کروناست که اهمیت آن بسیار بیشتر از تب است و این را می‌توان در ورزشگاه‌ها متوجه‌شد، ممانعت از ورود این افراد هم به نفع خودشان است و هم به نفع دیگران.

بدترین جا برای انتقال کرونا رستوران‌هاست

افراد حداقل دو ساعت زمان خود را در رستوران بدون داشتن ماسک سپری می‌کنند که این موضوع ریسک انتقال ویروس از فرد آلوده را افزایش می‌دهد. مطالعه‌ای در این زمینه در آمریکا صورت گرفته است که می‌گوید بدترین جا برای انتقال کرونا رستوران‌هاست. در رستوران فضای حضور فرد در یک مکان به اندازه فاصله با دیگران اهمیت دارد، این یعنی اگر در زمان طولانی فردی در فاصله ٢ متری با یک بیمار کرونایی قرار گیرد، احتمال درگیری‌اش با این ویروس بسیار بالا می‌رود. به اعتقاد سوری بهتر است در مجامع بسته مثل رستوران از آنجا که نمی‌دانیم فردی که در میز کناری ما نشسته، آیا مبتلا به ویروس است یا نه،  اقدامات محافظتی را به حداکثر ممکن برسانیم و زمان حضورمان را تا می‌توانیم کوتاه کنیم، زیرا ماندن بیش از ١٥دقیقه  در یک محیط بسته حتی اگر فاصله بیشتر از یک متر و ٨٠ سانتی‌متری رعایت‌شود، احتمال ابتلا را در فرد بالا می‌برد، به همین دلیل توصیه می‌شود که از حضور در این  مکان‌ها جلوگیری شود.

 به گفته او بهتر است تا زمانی که کرونا پایان نیافته است، از غذای خانه استفاده شود؛ اگر شرایط به گونه‌ای بود که ناچار شدید از رستوران غذا تهیه کنید، حتما آن را بخرید و در خانه بخورید.

باز اگر از محل خانه فاصله دوری داشتید و نمی‌توانستید غذا را در خانه صرف کنید، یادتان باشد سرو غذا برای مشتری‌ها باید با پوشش ظروف غذا باشد. نمک و فلفل و ادویه‌جات سر میزها هم باید با بسته‌بندی‌های یک‌بار مصرف قرار داده شود. رستوران‌داران باید به این موضوع توجه داشته باشند که  زمانی که مشتری میز و صندلی خود را ترک کرد، فرآیند گندزدایی انجام دهند و از گرفتن پول نقد نیز تا حد امکان جلوگیری کنند.

 این استاد اپیدمیولوژی معتقد است این شرایط قطعا برای شاغلان در این صنف ضرر و زیان به همراه خواهد داشت، اما می‌توان گفت این ضرر و زیان از تبعات این بیماری و ابتلای مردم به بیماری بسیار کمتر است.

همه برای حفظ جان دیگران تلاش کنند

کرونا سبک زندگی و نحوه نگرش به زندگی را کاملا تغییر داده است. اگر تا دیروز تنها به فکر سلامتی خودمان بودیم، امروز باید حواس‌مان را جمع کنیم که سلامتی همه ما در گرو سلامتی دیگران است و به همین دلیل باید خودمحافظتی مبنای زندگی افراد قرار گیرد. این اتفاق برای افرادی که ریسک بیشتری برای ابتلا به کرونا دارند، باید به خود قرنطینگی تبدیل شود، درواقع افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، اگر شرایط هم عادی به نظر بیاید، باید برای حفظ جان‌شان خانه را بهترین نقطه امن خود بدانند. به گفته سوری مردم باید بدانند هنوز شرایط عادی نشده است و کماکان بیماری و تبعات آن وجود دارد، اما با توجه به اینکه الگوهای بیماری را شناخته‌ایم، می‌توانیم هوشمندانه نسبت به فضا رفتار کنیم. فاصله‌گذاری هوشمند به معنای استفاده از فناوری ویژه برای پیشگیری از کرونا نیست، بلکه به این معناست که خودمان هوشیار باشیم و فاصله‌گذاری هوشیارانه را مدنظر داشته باشیم، زیرا هنوز خطر کاهش نیافته و تا زمانی که واکسن آن تولید نشده است یا دوسوم مردم به آن مبتلا نشده‌ و آن را پشت سر نگذاشته‌اند، احتمال خطر این ویروس بالاست. در هفته‌های نخست آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا به دلیل نبود شناخت نسبت به این ویروس بود، درواقع  نمی‌دانستیم گروه‌های پرخطر کدام‌ها هستند و به همین دلیل ملاحظات کافی صورت نمی‌گرفت، افراد پرخطر مانند سایر افراد پارک، سینما و مسجد می‌رفتند و درگیری‌شان با این ویروس آنها را به شدت گرفتارمی‌کرد.

این دلایل کافی است که برای حفظ جان گروه‌های حساس جامعه کمی دقت بیشتری داشته باشیم و این را به یاد داشته باشیم که ابتلای هر یک نفر می‌تواند به بیماری بیش از  ١٠ نفر منجر شود. اگر همه مراقب باشند می‌توان خطر کرونا را به راحتی پشت سر گذاشت.

 رستوران‌ها در چه شرایطی می‌توانند فعال شوند؟

 استفاده از سیستم تهویه یا باز گذاشتن پنجره‌ها در رستوران‌ها الزامی است.

در صورتی که برای مواجهه چهره‌به‌چهره ناگزیر باشید، باید در حداقل زمان ممکن خدمات‌رسانی صورت گیرد تا صف تشکیل نشود.

 حداقل فاصله بین میزها باید بیشتر از یک متر باشد.

 کارکنان نباید با هم دست بدهند.

از تجمع در محیط کار ازجمله رختکن، آبدارخانه، انبار یا اطراف محیط کار اجتناب شود.

در صورت فعال‌بودن اتاق استراحت کارکنان و شاغلان، فاصله ایمن حداقل یک متر رعایت شود.

استفاده از محافظ یا شیلد‌های محافظتی یا ایجاد حفاظ شیشه‌ای بین متصدیان رستوران و مشتریان ضرورت دارد.

استفاده از محافظ یا شیلد‌های محافظتی برای میز صندوق‌دار و نوار نقاله متحرک یا پیشخوان فروش بین مشتری و متصدی الزامی است.

چیدمان میز غذاخوری و نشستن مشتری طوری باشد که فاصله حداقل یک متر رعایت شود.

دریافت وجه نقد ممنوع است و پرداخت باید آنلاین باشد.

کاهش تراکم جمعیت در محیط رستوران به این معناست که  باید از ٥٠‌درصد ظرفیت رستوران‌ها استفاده شود.