۰ نفر

کرونا هم حریف سیگاری‌ها نشد

۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۵:۰۵
کد خبر: 442647
کرونا هم حریف سیگاری‌ها نشد

آمار مصرف دخانیات در ایران بسیار نگران‌کننده است. در حال حاضر ایران حدود 10 میلیون (27درصد مردان و 3.4درصد زنان) سیگاری دارد که حدود 60 درصدشان سیگار کشیدن را پیش از 18 سالگی شروع کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، آن‌طور که دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات می‌گوید: سن شروع مصرف سیگار در ایران به 13 سال کاهش پیدا کرده که با توجه به اینکه هرم جمعیتی کشور ما جوان است لذا کاهش سن مصرف سیگار وضع را نگران‌کننده‌تر از قبل هم می‌سازد. امسال سازمان بهداشت جهانی در حالی روزشمار هفته ملی بدون دخانیات را به کشورها اعلام کرده که جهان با یک پاندمی تاریخی ویروس کرونا مقابله می‌کند. در این میان همزمانی آغاز هفته ملی بدون دخانیات با شیوع ویرس کرونا فرصتی را فراهم آورده که به بهانه شعار «محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا» مسئولان و رسانه‌ها درباره عوارض استعمال دخانیات بر ضعف سیستم دستگاه تنفسی و افزایش شانس ابتلا به ویروس کرونا هشدار دهند.

با وجود آنکه از عمر پاندمی کرونا 5 یا 6 ماه بیشتر نمی‌گذرد اما تاکنون دلایل فراوانی در زمینه بیماری‌زایی ویروس کرونا در مصرف‌کنندگان دخانیات مطرح شده است. کارشناسان حوزه بهداشت فرضیه‌های متفاوتی را در رابطه با استعمال دخانیات و خطر ابتلا به کرونا و بروز علائم حاد تنفسی و بستری شدن در بخش‌های مراقبت‌های ویژه و مرگ متعاقب آن ارائه داده‌اند ولی هنوز نتایج قطعی در ارتباط با مصرف دخانیات و ابتلا به کرونا ارائه نشده است، آنچه مسلم است و تحقیقات بالینی بدان تأکید دارند این است که استعمال دخانیات موجب تضعیف دستگاه ایمنی و افزایش شدت ابتلا به بیماری کووید19 می‌شود.

به‌گفته دکتر محمدرضا مسجدی، مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان به‌دلیل آنکه سیستم تنفسی‌شان ضعیف است بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به کرونا ویروس قرار دارند. از طرفی هنگام استعمال سیگار ویروس‌ها از طریق لمس مکرر دست و صورت مسیری را برای انتقال آلودگی پیدا می‌کنند، در مورد قلیان نیز احتمال انتقال ویروس از طریق وسایل مشترک بسیار بالا است.

او با بیان اینکه استعمال سیگار و قلیان سیستم ایمنی بدن و دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌افزاید: بنا به گفته متخصصان مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن و ریه‌هایشان به مراتب نسبت به کسانی که مصرف‌کننده کالاهای دخانی نیستند، در معرض خطر بیشتری قرار دارد.  او می گوید طبق بررسی‌های انجام شده کسانی که به اماکن سربسته مانند قهوه‌خانه‌ها و کافی‌شاپ‌ها می‌روند به‌دلیل استفاده از وسایل مشترک و هوای آلوده ویروس کرونا را براحتی منتقل می‌کنند و علائم بیماری نیز با شدت بیشتری بروز می‌کند.

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات در حالی به اثرات زیانبار مصرف دخانیات در افزایش شانس ابتلا به ویروس کرونا سخن می‌گوید که محققان حوزه بهداشت نیز معتقدند؛ علت اینکه سیگار به‌عنوان یک عامل خطر برای کووید19 است، این است که افرادی که سیگار می‌کشند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن ریه و همچنین بیماری‌های قلبی و عروقی را دارند، بنابراین به احتمال زیاد شرایطی دارند که به نتیجه بدتر در زمان ابتلا به کووید 19 منجر می‌شود. همچنین دانشمندان تأکید دارند؛ استعمال دخانیات یک عامل خطرناک برای عفونت‌های کروناویروس و در واقع عفونت‌ها به‌طور کلی است. چرا که استعمال دخانیات توانایی بدن در مقابله با عفونت را کاهش می‌دهد. متخصصان سازمان بهداشت جهانی در پاسخ به اینکه آیا سیگار کشیدن یک عامل خطر برای ابتلا به‌ویروس کرونا است، اذعان می‌کنند؛ «سیگار کشیدن به این معنی است که انگشتان دست (و احتمالاً سیگارهای آلوده) با لب‌ها در تماس هستند که همین موضوع احتمال انتقال ویروس از دست به‌ دهان را افزایش می‌دهد.»

مصرف دخانیات سالانه مرگ 60 هزار ایرانی را رقم می‌زند و 30 درصد مرگ‌ها به‌دلیل ابتلا به سرطان و بیماری‌های تنفسی به‌دلیل مصرف دخانیات است به‌طوری که قلیان در رأس طرفداران مواد دخانی به‌عنوان عامل تفریح و سرگرمی میان زنان و نوجوانان باب شده است. مسأله‌ای که البته این روزها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به تشدید نگرانی‌ها از افزایش ابتلا به کووید19 دامن زده است.  

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد روند مصرف قلیان در بین دختران و پسران زنگ خطر جدی را به صدا درآورده است. همچنین مطلعاتی که در کشورهای اروپایی انجام شده حاکی است، در مدت قرنطینه کرونا مصرف سیگار در میان افراد سیگاری افزایش یافته چرا که افراد به‌دلیل حضور در منزل سیگار را وسیله‌ای برای تسکین خود انتخاب کرده بودند.

به‌گفته او، حدود 15 درصد افراد جامعه سیگار می‌کشند و این افراد روزانه حداقل 10 میلیارد تومان فقط برای خرید سیگار هزینه می‌کنند. در عین حال روزانه بیش از دو برابر این رقم و بین 20 تا 30 میلیارد تومان از سوی دولت و مردم برای بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار هزینه می‌شود.

 افزایش مصرف سیگار علیرغم بالا رفتن قیمت

گفت‌و‌گوی ما با چند مصرف‌کننده سیگار گویای این واقعیت است که افزایش ناچیز قیمت سیگار نتوانسته به‌ کاهش مصرف این ماده دخانی بینجامد چرا که به اذعان مصرف‌کننده‌ها، آنها بعد از گرانی هر پاکت سیگار از قیمت 7هزار تومان به 11 هزار تومان ترجیح داده‌اند محصولات ارزان قیمت‌تر را استعمال کنند.  دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات در این باره می‌گوید: به‌نظر می‌رسد با تعطیلی قهوه‌خانه‌ها مصرف قلیان کم شده است اما پس از شیوع ویروس کرونا قیمت سیگار به یکباره تا 15 درصد افزایش یافت که همه این مبلغ هم به جیب دلالان رفت و ما همچنان در مورد مالیات بر سیگار بلاتکلیف مانده‌ایم.  اگر بدانیم سیگار موجب بروز۹۰ درصد سرطان‌های ریه، ۵۰ درصد بیماری‌های قلبی عروقی، ۷۵ درصد بیماری‌های تنفسی و ۱۲ درصد کل مرگ‌ها و ۳۰ درصد مرگ‌های بین ۳۰ تا ۵۰ سالگی است، آن‌وقت شاید از خودمان بپرسیم چه فرصتی مغتنم‌تر از حالا که برای دور ماندن از شانس خطر ابتلا به کابوس کرونا از این دود کردنی خلاص شویم.