۰ نفر

پاسکاری توییتری رتبه بندی فرهنگیان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
کد خبر: 440670
پاسکاری توییتری رتبه بندی فرهنگیان

رتبه‌بندی معلمان از آن طرح‌هایی است که وعده زیادی بابت آن به معلمان داده شده و ده‌ها مسئول از سازمان برنامه و بودجه تا سازمان امور اداری، نمایندگان مجلس، وزیر آموزش و پرورش، رئیس‌جمهور و تشکل‌های صنفی معلمان سال‌هاست درباره جزئیات آن با هم بحث می‌کنند. همین باعث شد این طرح بعد از چندین سال رفت و برگشت، اندر خم کوچه اول بماند و معلمان نتوانند از مزایای آن به‌درستی بهره‌مند شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، دیروز محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اعضای تشکل‌های صنفی معلمان، جلساتی را برگزار و از معلمان دعوت کرد که نظرات و پیشنهادهای خود را برای اصلاح و ترمیم آن مطرح کنند. در پایان این جلسات هم نوبخت اعلام کرد که کار تمام است و احکام جدید رتبه‌بندی معلمان همزمان با هفته معلم (12اردیبهشت) صادر می‌شود اما حالا بیش از 15روز گذشته و همچنان حکمی صادر نشده است.

جدل در توییتر

این مسئله اعتراض معلمان و تشکل‌های صنفی را در شبکه‌های مجازی به‌دنبال داشت و بار دیگر از وعده‌های نافرجامی که هر روز به آنها داده می‌شود، گلایه کردند. دامنه اعتراض‌ها به صفحه توییتری نوبخت هم رسید و صدها پیام برای رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشته شد که چرا وعده داده و عمل نکرده است؟ 

او هم در پاسخ به یکی از معلمان نوشت: «به قولی که داده بودم عمل کرده و حدود 10روز پیش در بخشنامه‌ای به وزارت آموزش و پرورش رسما لزوم اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان از اول فروردین امسال و منابع مالی لازم را ابلاغ کرده‌ام؛ امیدوارم مسئولان مربوطه هم در اجرا و صدور احکام جدید معلمان عزیز تسریع کنند.»

او با این پیام، در عمل توپ را به زمین وزارت آموزش و پرورش انداخت و اجرایی‌نشدن طرح رتبه‌‎بندی را به تعلل مدیران این وزارتخانه ربط داد. محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم در نشست خبری که روز 28اردیبهشت داشت، جواب نوبخت را اینگونه داد که «اعمال فوق‌العاده ویژه و صدور احکام رتبه‌بندی معلمان در حال بررسی در دولت و نیازمند مصوبه دولت است. ابتدا سازمان برنامه‌ و بودجه تصور می‌کرد که بدون مصوبه دولت امکان‌پذیر است اما نهادهای مسئول ازجمله سازمان اداری و استخدامی و نهادهای نظارتی می‌گویند به مصوبه دولت نیاز است که موضوع را طرح کرده و در حال پیگیری هستیم.»

صحبت‌های حاجی‌میرزایی باعث شد که بار دیگر نوبخت به توییتر خود برود و این ‌بار پاسخی شدیدتر به وزیر آموزش و پرورش بدهد. توییتی که سطح بالای اختلاف در بین اعضای دولت را عیان کرد. او نوشت: «با ابراز مجدد قدرشناسی خود نسبت معلمان عزیز برای ترمیم رتبه‌بندی معلمان آنچه را که در محدوده اختیاراتم بود و قولی که برای پیگیری و اجرای آن داده بودم، انجام دادم اما مسئولان مستقیم اجرای آن نظر دیگری دارند. به هر صورت از این پس موضوع رتبه‌بندی از اختیار و توان من خارج است.»

این نخستین باری نیست که طرح رتبه‌بندی معلمان به بن‌بست خورده و نصفه و نیمه اجرا می‌شود. نواقص متعدد طرح، نداشتن مصوبه مجلس، اعتراض تشکل‌های معلمی و از همه مهم‌تر کمبود بودجه باعث ابتر ماندن رتبه‌بندی معلمان در سال‌های مختلف شده است.

ارجاع به هیأت وزیران

اما رامین کریمی‌نیا، عضو شورا مرکزی و مسئول کمیته علمی و آموزشی سازمان معلمان ایران که در جلسات مشترک با نوبخت حضور داشته و در جریان اتفاقات پیش آمده پیرامون طرح رتبه‌بندی معلمان است، در این‌باره  گفت: «برای ترمیم بحث 50درصدی فصل دهم قانون خدمات مدیریت کشوری و حل مشکل ارقامی که درست به حقوق اضافه نشده بود، جلساتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم که در نهایت موارد حل شد و بودجه‌ای هم اختصاص پیدا کرد. پس از پایان جلسات و بحث و جمع‌بندی، آقای نوبخت طرح نهایی را تأیید و امضا کرد و پیش چشم اعضای جلسه برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ کرد و گفت که نیازی نیست که این طرح برای تصویب دوباره به هیأت وزیران برود چون بودجه مصوب دارد. اما چیزی نگذشت که دیوان محاسبات و سازمان امور اداری و استخدامی کشور ایراد گرفتند که چون نواقص قانونی در طرح وجود دارد باید هیأت وزیران در این‌باره تصمیم بگیرند.»

کریمی‌نیا افزود: «این مشکل ادامه داشت تا اینکه وزیر آموزش و پرورش اخیرا گفته که این مشکل حل شد و خیلی زود در هیأت وزیران هم تصویب می‌شود و بلافاصله پس از آن، احکام را در عرض چند روز صادر و ابلاغ می‌کنیم و زمان حدودی اجرا را خرداد‌ماه اعلام کرد.» طبق آنچه عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران می‌گوید، درصورت اجرای طرح رتبه‌بندی، حدود 700هزار تومان به بند فوق‌العاده ویژه فیش معلمان اضافه خواهد شد که امسال بودجه آن لحاظ شده اما برای سال آینده باید لایحه‌ای آماده و به مجلس ارائه شود تا حالت قانونی به خود گیرد.

 

طرح رتبه‌بندی چگونه خواهد بود؟

مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان شامل آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاوره واحد آموزشی، مراقبت سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی هستند. مشمولان فوق درصورت اشتغال تمام‌وقت در واحدهای آموزشی درصورت کسب شایستگی معلمی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند می‌شوند.

پس از ارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آنها گواهینامه صادر می‌شود و البته هر چند سال یک‌بار به روز خواهد شد، این گواهینامه معلمان را در امتیازهای رتبه‌بندی طبقه‌بندی می‌کند و در ادامه مزایایی همچون کسب پست‌های مدیریتی، شرکت در آزمون‌هایی مانند خارج از کشور یا حضور در گروه‌های آموزشی را برای آنها به همراه دارد.

قرار گرفتن در رتبه‌های یک تا پنج شرایطی دارد؛ ازجمله اینکه برای کسب رتبه یک داشتن حداقل ۲سال سابقه کار، ۱۲۰ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل ۷۵درصد امتیازات حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی در ۲سال گذشته و ۶۰درصد شاخص‌ صلاحیت‌های معلمی، کسب رتبه۲ به حداقل ۶سال سابقه کار، ۴سال توقف در رتبه یک، ۱۸۰ساعت دوره آموزشی ضمن‌خدمت، ۸۰درصد امتیاز حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی عملکرد و ۶۵درصد امتیاز شاخص‌ صلاحیت‌های عمومی، کسب رتبه3، ۱۲سال سابقه کار، ۳سال توقف در رتبه۲، گذراندن ۱۵۰ساعت دوره آموزشی و ۷۰درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های معلمی، کسب رتبه4، ۱۸سال سابقه کار، ۴سال توقف در رتبه3، ۱۲۰ساعت دوره آموزشی ضمن‌خدمت و ۷۵درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های معلمی و کسب رتبه 5، حداقل ۲۴سال سابقه، ۴سال توقف در رتبه ۴، ۱۰۰ساعت دوره آموزشی و ۸۵درصد امتیاز شاخص صلاحیت‌های عمومی و حرفه‌ای مورد نیاز است. تا پایان خرداد که وعده اجرای این طرح داده شده، فقط یک ‌ماه مانده و معلمان به‌طور موقت سکوت کرده‌اند تا ببینند آیا بالاخره به حقوق واقعی‌شان می‌رسند یا باز هم وزیر آموزش و پرورش و نهادهای نظارتی مثل سازمان امور استخدامی و سازمان بازرسی و... بهانه جدیدی برای به‌تعویق انداختن طرح رتبه‌بندی پیدا خواهند کرد؟