۰ نفر

کووید-19 مثل سرماخوردگی هر سال برمی‌گردد؟

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۵۰
کد خبر: 440135
کووید-19 مثل سرماخوردگی هر سال برمی‌گردد؟

دانشگاه هاروارد به تازگی تحقیقی انجام داده و طی آن به مدل‌هایی برای بیشتر کردن فاصله‌گذاری اجتماعی درصورت فصلی بودن ویروس کرونا اشاره شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، ویروس کرونای SARS-CoV-2 را اغلب از لحاظ ژنتیک با ویروس دیگری از خانواده کرونا با نام SARS-CoV-1 مقایسه می‌کنند؛ ویروسی که در سال 2002 منجر به شیوع بیماری کشنده سارس شد. به گزارش وایرد، به عقیده بسیاری از محققان و دانشمندان، ویروس کرونا که منجر به بیماری کووید-19 می‌شود و چندین ماه است دنیا را درگیر خود کرده است از بسیاری جهات نزدیک‌ترین توالی ژنتیک به ویروسی که منجر به بیماری سارس شده بود را دارد. 

محققان مطالعات بسیاری درباره زمان زنده ماندن این ویروسی روی سطوح، الزام زدن ماسک برای همه افراد و... انجام داده‌اند و در نهایت تاکنون به دستورالعمل‌هایی دست یافته‌اند که درصورت رعایت از سوی همه افراد جامعه، منحنی موارد ابتلا و مرگ و میر این بیماری شیب نزولی پیدا خواهد کرد.

این مقایسه از آنجا امیدوار‌کننده است که فاصله‌گذاری اجتماعی و اعمال محدودیت سفر در زمان شیوع سارس موجب شد تا این بیماری در حدود یک سال از بین برود. 

اما این نوع مهار گسترده به‌نظر می‌رسد در روزگار ما کمتر قابل‌قبول است. پیش‌بینی طول دوره حضور کووید-۱۹ ممکن است یک قیاس متفاوت باشد. اگر این ویروس بیشتر شبیه برخی از اعضای خانواده کمتر شناخته شده‌اش مانند HCoV-OC43 و HCoV-HKU1 عمل کند، چه می‌شود؟ نام‌ها چندان آشنا نیستند، اما احتمالا قبلا با آنها روبه‌رو شده‌اید. این ویروس‌ها باعث سرماخوردگی می‌شوند.

گرچه این ویروس‌ها از سارس یا مرس کمتر کشنده هستند، اما درست مثل همان ویروس عذاب‌دهنده هستند. آنها با فصول سرد سال می‌آیند و می‌روند و ایمنی انسان به مرور زمان نسبت به آنها از بین می‌رود. به همین دلیل است که ما بارها و بارها گرفتار آنها می‌شویم.

مقاله‌ای که چندی پیش توسط محققان بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد منتشر شد، این احتمال را مورد بررسی قرار داده است که برنامه گسترش کووید-19 در بلندمدت چیست؟ نتیجه‌ای که آنها گرفته‌اند تا حدی تلخ است. اگر SARS-CoV-2 از ویروس‌های سرماخوردگی رفتار خود را وام گرفته باشد، ایمنی جمعی برای مبارزه علیه آنها کندتر پیش خواهد رفت. تا زمانی که این اتفاق بیفتد، شیوع بیماری یک واقعه عادی در زندگی خواهد بود. در زمان اوج بیماری و انتقال ویروس، فاصله‌گذاری اجتماعی باید مدت‌ها رعایت شود تا بیمارستان‌ها از وجود بیمار اشباع نشوند. 

محققان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده‌اند که حداقل برای مدت طولانی فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود؛ شاید حتی تا 2022. 

ارک لیپیچ، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد که در این مطالعه همکاری داشته است می‌گوید: امکان فصلی بودن ویروس قطعاً صفر نیست. وی البته هشدار داده که فصلی بودن به معنی از بین رفتن ویروس در فصل تابستان نیست. او می‌گوید: شیوع بیماری در هر زمان ممکن است رخ دهد، اما مواردی که در پاییز آغاز می‌شوند شدیدتر هستند. این نوع تغییر می‌تواند پیامدهای مهمی در چگونگی اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در زمان درست داشته باشد. 

این ویروس تنها چند ماه است که به‌وجود آمده، بنابراین هیچ‌کس نتوانسته است به‌طور مستقیم نحوه شیوع آن در فصول مختلف را بررسی کند.

محققان مطالعه جدید خود را با هدفی شروع می‌کنند که در قلب همه اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی قرار دارد. آنها با استفاده از مدل‌های رایانه‌ای، تغییرات احتمالی فصلی را با استفاده از رفتارهای HCoV-OC43 و HCoV-HKU1 به ​​عنوان یک راهنما و استفاده از آنچه در مورد میزان شیوع و شدت کووید-‌19 شناخته شده است، مورد استفاده قرار دادند و دریافتند قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی اگر به موقع انجام شود، به احتمال زیاد نیاز است تا سال 2022 ادامه یابد تا ویروس جدید تحت کنترل باشد. 

با گذشت زمان و با افزایش تدریجی ایمنی جمعی به ویروس، این قوانین می‌تواند با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند. برای مدل‌سازی‌ عود احتمالی ویروس، سؤال اصلی این است که چه مقدار از مردم مصونیت خود را به‌دست می‌آورند و با چه سرعتی؟

آزمایش خون برای آنتی‌بادی‌های ویروس باعث می‌شود تا مقامات بهداشت عمومی بتوانند پاسخ ایمنی به این بیماری را مورد بررسی قرار دهند، ابتدا با اندازه‌گیری تعداد افراد مصون از بیماری و سپس با اندازه‌گیری میزان ماندگاری مصونیت. ایمنی طولانی‌تر به این معنی است که می‌توان این بیماری را سریع‌تر از بین برد. سایر عوامل خارجی نیز به همین ترتیب می‌توانند به کاهش نیاز به فاصله اجتماعی کمک کنند. این شامل واکسن یا روش‌های درمانی می‌شود که باعث کاهش تعداد افرادی می‌شود که نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند.  از نظر منطقی، انجام چنین کارهای سفت و سختی دشوار خواهد بود. تویت می‌گوید: فاصله‌گذاری اجتماعی مثل کلید برق نیست که بتوانید آن را به راحتی روشن یا خاموش کنید. باید آزمایش‌های کافی انجام شود تا شروع مجدد موارد ابتلا بررسی کند. اما دقیقا نقطه دشوار برقرار کردن دوباره فاصله‌گذاری اجتماعی است. جامعه ممکن است در پذیرش آن و بازگشت مجدد به حالت عادی مشکل داشته باشد، به‌خصوص نهادهایی مانند مدرسه، کارزارهای سیاسی و مشاغلی که بازگشایی شده‌اند و مجددا باید کار را تعطیل کنند.