۰ نفر

کرونا؛‌ پیشروی با چراغ خاموش

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۴۰
کد خبر: 440131
کرونا؛‌ پیشروی با چراغ خاموش

روند شیوع کرونا در استان‌ها با موج سینوسی مواجه شده و افراد ناقل ویروس و بدون علائم بیماری مهم‌ترین عامل انتشار آن در تجمعات انسانی و محیط‌های بسته هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،   ۸۰ درصد مواردی که این روزها به عنوان مبتلایان به کووید19 مطرح می‌شوند ناقلان بدون علامت هستند. آنهایی که در عدم آگاهی و نداشتن علائم بیماری و با وجود تماس‌های نزدیک شرایط آلوده شدن جمعیت بیشتری را فراهم می‌کنند. اما همچنان شاهد تشکیل صف‌های طولانی به هر بهانه‌ای در بسیاری از فروشگاه‌ها هستیم. افزایش مسافرت‌ها و ترددهای جاده‌ای هم از آمار اعلامی پلیس‌راه‌ در استان‌های مختلف عیان است. مراسم‌های مختلف از دورهمی‌های خانوادگی تا مجالس ترحیم کمابیش وجود دارد. حتی با انتشار فیلم‌هایی از برخی شهرهای جنوبی و شرقی کشور، مشخص شد که مراسم شب‌های قدر هم بدون رعایت فاصله‌گذاری و استفاده از ماسک برگزار شده است. 

همه این شرایط و بسیاری از عوامل دیگر است که روند ابتلا به کرونا را در هفته‌های اخیر صعودی نگه داشته است. حداقل در چند استان (لرستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، بوشهر، ایلام و آذربایجان شرقی) شیب ابتلا همچنان صعودی است. برخی استان‌ها هم روند سینوسی را تجربه می‌کنند و کارشناسان معتقدند تداوم بی‌توجهی مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند آنها را هم در همین وضعیت قرمز قرار دهد. اردبیل، کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان غربی در این فهرست هستند که برخی روزها با افزایش قابل توجه آمارها و در روزهای دیگر با شیب بسیار کم نزولی روبه‌رو می‌شوند.

ضرورت شناسایی بیشتر مبتلایان 

در اینفوگرافی‌های علوم پزشکی آذربایجان‌غربی‌ خط شناسایی بیماران مبتلا به کرونا شیب نزولی ندارد و گاهی با سیر صعودی و گاهی هم آمارهای مشابه در چند روز است. اتفاقی که نشان می‌دهد آذربایجان غربی هنوز در کنترل شیوع کرونا نتوانسته موفق عمل کند و شیب کاهش را ادامه دهد. مساله‌ای که جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم به آن اشاره کرد و گفت: روند ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا در استان ثبات دارد اما هیچ کدام از شهرهای ما در وضعیت سفید نیستند. 

دبیر ستاد اطلاع‌رسانی کرونا در آذربایجان غربی هم درباره وجود یک خط ثابت و روند افزایشی ابتلا به بیماری در استان عنوان کرد: این آمار شناسایی بیماران سرپایی است و تلاش ما هم افزایش آزمایشات بیشتر برای کشف این افراد است چرا که می‌تواند منجر به قطع زنجیره انتقال کرونا در جامعه شود. با شناسایی این افراد اقدامات لازم برای قرنطینه آنها صورت می‌گیرد و از تردد آنها در محیط‌های عمومی جلوگیری می‌شود. علی‌احمد آقاپور تاکید کرد: به همین دلیل است که شناسایی هر چه بیشتر این افراد ضروری است تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

 رکورد شناسایی بیماران در اردبیل 

  پوپک قاسمی – اردبیل: بعد از گذشت سه ماه از شیوع کرونا شاهد حذف قرنطینه در اردبیل هستیم و معابر و مراکز تجاری – اداری شهر اردبیل با رفت‌و آمد عادی مردم روبه‌رو شده‌اند. آنهایی که هر روز کمتر ماسک و دستکش استفاده می‌کنند و موجب رقم خوردن همین روند کاهش و افزایش آمار مبتلایان به کرونا در شهرهای مختلف شده‌اند. معاون سیاسی امنیتی استانداری اردبیل با تایید روند صعودی کرونا در استان  گفت: میزان ابتلا به این بیماری با وجود اینکه با تلاش بسیار در روزهای اخیر روند پایدار و کاهشی داشت اما از روز شنبه صعودی شده است. بهروز ندایی با اشاره به رکورد ابتلا به کرونا در روزهای گذشته عنوان کرد: ابتلای 74 نفر در یک روز باعث شد رکورد جدیدی در این باره ثبت شود و این بیشترین تعداد از زمان شیوع بیماری کرونا در استان بود. 

وی تاکید کرد: تعدادی از شهروندان استان این بیماری را تمام شده تلقی کرده و رفتار عادی و قبل از شروع این ویروس را در پیش گرفته‌اند و همین مساله باعث اوج گرفتن دوباره بیماری کرونا شده است. شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم با اعلام این که شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر و پارس‌آباد بیشترین میزان مبتلایان را داشته و همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند، اظهار کرد: در حال حاضر بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل محل مداوای بیماران کرونایی است هر چند با کاهش آمار بیماران نیازمند بستری مواجه هستیم.

مراقبت‌های خانگی مهم‌تر از حضور در نقاهتگاه 

شرایط استان بوشهر در تعداد بیماران شناسایی شده مبتلا به کرونا امیدوارکننده نیست و این مساله را رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم تاکید می‌کند. سعید کشمیری گفت: در واقع آماریابی بیمار در استان افزایش پیدا کرده و بیمارانی که ما جدا می‌کنیم اغلب کسانی هستند که نیازی به بستری شدن ندارند اما در زنجیره تماس آنها را شناسایی و جداسازی می‌کنیم.  این اتفاق هم به دلیل رعایت نشدن دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی است که منجر به تشکیل خوشه‌های محلی بیماری کرونا می‌شود. این مسئول حضور این گونه به بیماران در نقاهتگاه‌ها را چندان موثر ندانست و بیان کرد: برای مراقبت از این افراد به مراقبت‌های خانگی نیاز داریم. اگر مسائل و پروتکل‌هایی که شبکه‌های بهداشت به افراد می‌دهند خوب رعایت شود، نتایج خوبی می‌توان گرفت و تا‌کنون هم در بوشهر شرایط اینگونه بوده است.

علل افزایش کرونا در شهرهای گرم 

همین چند روز پیش بود که جعفر طولابی، فرماندار خرم‌آباد با اشاره به افزایش مبتلایان به کرونا در لرستان از اعلام وضعیت قرمز در برخی شهرستان‌های این استان خبر داد و گفت: در این زمینه به فرمانداران اختیار داده شده است تا متناسب با موقعیت شهرستان‌ها محدودیت‌هایی را اعمال کنند. مساله‌ای که عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان هم به آن اشاره و بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌هایی برای قطع زنجیره کرونا تاکید کرد. دکتر محمدرضا ناظر گفت: مشکلی که در کشور ما وجود داشت این بود که تصمیم‌گیری برای قرنطینه شهرها بر اساس اپیدمی بیماری و مطرح شدن گزینه‌هایی از جمله آب‌وهوای گرم و سرد بود. این که گفته می‌شد گرما می‌تواند منجر به از بین رفتن ویروس شود، صحیح نیست. گرما تنها یکی از عوامل موثر از بین رفتن ویروس است. شاید به همین علت است که خوزستان تبدیل به یکی از استان‌های با وضعیت قرمز شده است. چرا که اصول دیگر در مبارزه با این ویروس در آن رعایت نشده است. 

ناظر با تاکید بر این که برای هر صنفی باید به صورت جداگانه این فاصله‌گذاری اجتماعی تعریف شود، اظهار کرد: به عنوان مثال برای مغازه‌ها و ادارات همکف باید خدمات از پشت پنجره و درها عرضه شود و این مصداق بارز فعالیت بقالی‌های قدیم است که از طریق یک پنجره کوچک با مشتری ارتباط داشتند. وی ادامه داد: در شهرهای گرم تهویه مثبت و منفی وجود ندارد و یک اسپیلت است که به گردش هوا کمک می‌کند و شاهد ورودی و خروجی هوا نیستیم. ویروس حداقل با عمر سه ساعته در هوا جریان دارد و با تردد مردم در این مکان افراد مبتلا می‌شوند. در این شرایط حتی با وجود زدن ماسک هم نمی‌توان انتظار مبتلا نشدن فرد را داشت. 

وی تاکید کرد: این روزها به توصیه می‌شود که در محیط‌های سربسته ماسک بزنند چرا که در حال حاضر ما با ناقلان سالمی مواجه هستیم که هیچ علائمی ندارند اما می‌توانند ویروس را به افراد دیگری منتقل کنند.

زنان خانه‌دار بیشترین مبتلایان کرونا  

صحبت‌های عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان را درباره ایلامی‌ها هم می‌توان تایید کرد. این که ناقلان سالم بدون آگاهی موجب افزایش بیماری می‌شوند و این مساله در افزایش آمار زنان خانه‌دار مبتلا به کرونا در ایلام تایید شده است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این باره عنوان کرد: زنان خانه‌دار ایلامی با ۲۸ درصد بیشترین گروه مبتلا به کرونا هستند که در رده سنی ۳۰ تا ۵۵ سال قرار دارند. دکتر جمیل صادقی‌فر افزود: با وجود اینکه این افراد زیاد بیرون از منزل نرفته‌اند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که سایر اعضای خانواده ناقل بیماری به آنان بوده‌اند.

حریرچی: مناسبات اجتماعی را تغییر دهیم

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره روند افزایشی ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها اظهار کرد: چند معیار وجود دارد؛ معیار افراد بستری در بیمارستان، معیار مرگ و میر ناشی از کرونا و معیار شناسایی افراد جدید. در مورد بستری در بیمارستان و مرگ و میر کرونا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به دو ماه گذشته کاهش داشتیم. 

ایرج حریرچی درباره وضعیت استان خوزستان هم بیان کرد: پیک کرونا در خوزستان دیرتر اتفاق افتاده است. باید توجه کنیم که شیوع کرونا در این استان نسبت به میلیون نفر، کم یا متوسط بوده و در حال نزدیک شدن به متوسط است. با این حال شرایط در خوزستان تحت کنترل است.

این مسئول درباره سفرهای احتمالی در تعطیلات عید فطر بیان کرد: تعطیلات پیش رو طولانی است و مردم هم خسته شده‌اند. درخواست ما همچنان این است که مردم سفرها را به حداقل برسانند. خود فعل سفر در مورد انتقال ویروس خطرناک است و موجب افزایش تماس اجتماعی و کاهش فاصله‌گذاری می‌شود. مردم یا با وسیله عمومی سفر می‌کنند یا با اتومبیل شخصی به سفر می‌روند. به هر حال بین راه توقف دارند و احتمال انتقال ویروس افزایش پیدا می‌کند.

فریب تغییرات آماری را نخوریم 

یک اصل را باید بپذیریم که ویروس کرونا همچنان ادامه دارد و ما باید زندگی در دوران کرونا را تمرین کنیم. هنوز برای برگزاری مهمانی‌های خانوادگی و رفتن به سفر تفریحی زود است و نباید با عادی شدن ترددها، کرونا را هم عادی تصور کنیم. البته با هشداری که درباره احتمال ماندگاری ویروس کرونا در فهرست ویروس‌های فصلی و البته پیک این ویروس در پاییز داده شده است این روزها دیگر نیازی به تقسیم استان‌های کشور برای امتیازدهی از نظر شیوع بیماری و آمار ابتلا نیست و آنچه ضرورت دارد رعایت توصیه‌های بهداشتی در همه شهرها حتی نقاط سفید است. تهران طی روزهای اخیر روند صعودی و وضعیت قرمز ابتلا به کرونا را پشت گذاشت اما روز شنبه پایین‌ترین میزان مرگ‌ومیر ناشی از بیماری کرونا از اول شیوع این بیماری در مرکز کشور ثبت شد. هر چند که به تاکید پزشکان متخصص بیماری کرونا مانند مسابقه فوتبال است، یعنی اگر دقت لازم را نداشته باشیم این احتمال وجود دارد که دقیقه ۹۰ دروازه باز شود. بیماری کرونا یک اپیدمی و در انتظار غفلت و بی‌احتیاطی است و مردم نباید فریب تغییرات آماری را بخورند.

۵۱ نفر دیگر جان باختند

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمار ابتلا به کرونا در کشور تا ظهر دیروز را ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر اعلام کرد و گفت: از روز شنبه تا ظهر دیروز ۵۱ نفر جان خود را از دست دادند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید. کیانوش جهانپور افزود: در این مدت بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه های علوم پزشکی هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که از بین مبتلایان جدید، ۳۴۰ مورد بستری (۱۸ درصد) و ۱۴۶۶ مورد سرپایی و از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند و با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور به  ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر رسید. جهانپور تاکید کرد: خوزستان همچنان در وضعیت قرمز و لرستان هم در وضعیت هشدار است اما بقیه استان‌ها در وضعیت بهتری هستند. تا حدودی در مورد سیستان و بلوچستان و کرمانشاه هشدار می‌دهیم و از هموطنان می‌‌خواهیم رعایت بیشتر بهداشت فردی را داشته باشند.