۰ نفر

رتبه بندی فرهنگیان نیازمند مصوبه دولـت

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۵
کد خبر: 439829
رتبه بندی فرهنگیان نیازمند مصوبه دولـت

وزیر آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی معلمان نیازمند مصوبه دولت است و آموزش و پرورش پیگیری لازم را برای تصویب این مصوبه انجام خواهد داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محسن حاجی میرزایی امروز یکشنبه در اولین نشست خبری اظهار داشت:  درخصوص رتبه بندی معلمان برداشتی در سازمان برنامه و بودجه وجود داشت که نیازی به مصوبه دولت نیست، اما  نظر آموزش و پرورش و سازمان های استخدامی این است که نیاز به مصوبه دولت است.

وی افزود:  آموزش و پرورش پیگیری لازم را برای تصویب مصوبه از سوی دولت برای احکام رتبه بندی معلمان انجام می دهد.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: رتبه بندی معلمان به ترمیم نیاز دارد. از این رو برای اجرای یک فوق العاده شغلی برای این قشر رایزنی‌هایی صورت گرفته که در یکی دو هفته آینده نتایج آن مشخص می شود.

حاجی میرزایی درباره بازگشایی مدارس نیز خاطرنشان کرد: بحران بوجود آمده بواسطه کرونا حوزه‌های اقتصادی، آموزشی و فرهنگی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. تعطیلی های  طولانی در این شرایط سبب شد مجموعه تدابیر  لازم برای استمرار آموزش بکار گرفته شود.

وی عنوان کرد: قرار است تا  پایان اردیبهشت ماه مجموعه محتوای درسی دانش آموزان از تلویزیون پخش شود که تاکنون بیش از ۲۷ میلیون بار محتوای درسی پخش شده در  تلویزیون برای استفاده دانش آموزان دانلود شده است. اما آموزش تلویزیونی یک تعامل یک سویه است که امکان تعامل دانش آموز  با معلم وجود نداشت.

حضور ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش آموزان در مدارس

حاجی میرزایی افزود: مدارس از  روز گذشته بازگشایی شدند تا دانش آموزانی که نیاز به راهنمایی در  محتوای دروس  دارند، برای  رفع  اشکال در  مدرسه ‌حاضر شوند. بین ۹۵ تا ۱۰۰ در صد معلمان و ۱۰ تا ۱۵ درصد  دانش آموزان روز گذشته در مدرسه حضور یافتند.

وی با بیان اینکه مدارس برای حضور دانش آموزان ضدعفونی شده است، یادآور شد: حضور  دانش آموزان در مدارس به صورت داوطلبانه است تا با رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین فاصله اجتماعی انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه‌اندازی سامانه شاد برای  آموزش مجازی دانش آموزان یادآور شد: تا کنون ۱۲ میلیون  و ۵۰۰ هزار دانش آموز به این  سامانه پیوسته‌اند. همچنین  برای استمرار آموزش برای آن دسته از  دانش آموزانی که به شبکه شاد دسترسی نداشتند، بسته‌های یادگیری در مناطق روستایی تهیه و توزیع  شد.

حاجی میرزایی گفت: ۹۸ درصد از مدیران مدارس و بیش از ۸۲ درصد از معلمان در شبکه شاد  عضو هستند. عده‌ای از دانش آموزان به ویژه در مناطق محروم به آموزش های تلویزیونی، شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی نداشتند. از این رو  برای آنها کلاس های حضوری و تهیه و ارسال درسنامه صورت گرفت.

وی همچنین درباره مصرف اینترنت در فضای شاد افزود: استفاده از  اینترنت در شبکه شاد برای کاربران رایگان شده است، البته برای تحقق این امر وزارت ارتباطات در کنار آموزش و پرورش بود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه شبکه شاد هزینه چندانی برای این وزارتخانه نداشته است، عنوان کرد: قرارداد پولی برای ایجاد و راه اندازی شبکه شاد منعقد نشده است. قرارداد صلح نوشته شده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پیام در شبکه شاد رد و بدل شده است، ادامه داد: سرعت آپلود و دانلود فایل‌ها نیز در شبکه شاد بالا رفته و همچنین بیش از یک میلیارد و دویست میلیون فایل در این شبکه بارگذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند این شبکه کاستی ‌هایی  دارد، اما ارزیابی خانواده‌ها  از شبکه شاد مثبت بوده است؛ چرا که ظرفیت بالایی در امکان برقراری  ارتباطات به صورت زنده وجود  دارد. شبکه شاد قابلیت‌های دیگری نیز دارد که به زودی فعال می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا برای استمرار آموزش دانش آموزان از آموزش مجازی استفاده شده و هیچ روش دیگری نمی‌تواند پاسخگوی این نیاز باشد. از سوی دیگر در سایر  کشورها اپلیکیشن های آموزشی را در شبکه های بین المللی مانند گوگل و مایکرو سافت قرار  داده‌اند، اما شاد یک شبکه بومی با توجه به ظرفیت های آموزشی داخل کشور است که هر چند کاستی‌هایی دارد، باید برای رفع این کاستی‌ها تلاش شود. 

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در شرایط بحرانی کرونا ضرورت دارد شرایط مقابله را به رسمیت بشناسیم و برای  از بین بردن ضعف‌ها  تلاش شود، یادآور شد: در حال حاضر در  یک رزمایش هستیم که در محیط واقعی اتفاق افتاده است. از این رو آموزش و پرورش سناریوهای مختلفی را برای استمرار آموزش دانش آموزان در نظر گرفت که اکنون با بازگشایی مدارس باید ارزیابی دقیقی از  این سناریوها صورت  گیرد تا اگر در سال‌های تحصیلی آینده باز هم چنین مشکلی رخ  داد، امکان رویارویی با این مشکل را داشته باشیم.

 

ارائه وام ۱۶ میلیون تومانی به موسسات غیرانتفاعی

وی در ادامه درباره حقوق معلمان مدارس غیر انتفاعی در شرایط بحرانی شیوع کرونا اظهار داشت: معلمان مدارس غیردولتی تحت حمایت آموزش و پرورش هستند و موسسان نسبت به پرداخت کامل حقوق آنها موظف هستند. اگر در پرداخت حقوق آنها تاخیری وجود داشته باشد، حتما رسیدگی می شود.

وزیرآموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش در ازای خدمات ارائه شده موسسان تسهیلاتی را برای مدارس غیردولتی در نظر گرفته است، در  صورتی که حقوق معلمان کامل پرداخت  شود، این  موسسات می ‌توانند از  ۱۶ میلیون تومان وام کم بهره به ازای کارکنان بهره‌مند شوند.

تلاش شده تا تاخیری در  پرداخت حقوق فرهنگیان نباشد

حاجی میرزایی همچنین در پاسخ به  انتقاد از اینکه دریافتی معلمان کمتر از  سایر کارکنان دولتی است، عنوان کرد: این صحبت که حقوق معلمان نصف حقوق یک کارمند است، صحیح نیست. متوسط دریافتی معلمان با سایر کارکنان یکسان است، تنها تفاوت در این است که در دستگاه‌های دیگر دریافتی های غیرمستمر بیشتر است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تلاش شده تا مطالبات معوق فرهنگیان از سال‌های گذشته با وجود مصادیق مالی دولت در سال ۹۸ تسویه شود و تاخیری در  پرداخت حقوق آنها وجود نداشته باشد؛ چرا که تمام تلاش آموزش و پرورش بهبود شرایط کاری معلمان است. از سوی دیگر در پرداخت حقوق معلمان حق التدریسی نیز تاخیری وجود نداشته است.

بازنگردان شهریه غیرآموزشی تخلف است

حاجی میرزایی در ادامه درباره آموزش مجازی اظهار داشت: این  وزارتخانه از ۸ سال گذشته ماموریت یافت به سمت آموزش الکترونیک حرکت کند، اما در  حال حاضر اقتضائات تغییر کرده است و در  این شرایط باید از  این نوع آموزش بهره گرفت. بی شک آموزش الکترونیک نمی تواند جایگزین کلاس‌های حضوری شود، اما  حتی پس از بازگشایی مدارس این ظرفیت‌ها به عنوان مکمل مورد استفاده قرار  می گیرد.

وی همچنین درباره شرایط هدایت تحصیلی دانش آموزان در بحران کرونا افزود: هرچند شرایط جدید تعادل‌های کاری را با مشکل مواجه کرد، اما آزمون رغبت تحصیلی و ارائه خدمات مشاوران برای هدایت تحصیلی دانش آموزان پیش از تعطیلی مدارس صورت گرفته و اختلالی در روند این موضوع ایجاد نمی‌شود، چنانکه شرایط ثبت‌نام‌های سال جدید نیز با توجه به شیوع کرونا ابلاغ شده است.

حاجی میرزایی همچنین درباره عودت بخشی از  شهریه‌های مدارس گفت: بخشی از هزینه‌های دریافتی بابت خدمات آموزشی ارائه شده است، اما هزینه خدمات فوق برنامه که کلاسی بابت آن برگزار نشده است، باید به خانواده‌ها برگردانده شود. 

وی افزود: اگر مدرسه  ای هزینه های غیرآموزشی را  به خانواده ها بازنگرداند، تخلف انجام داده و باید رسیدگی شود. همچنین هزینه سرویس مدارس هم براساس مصوباتی که قبلا اعلام شده باید به خانواده‌ها بازگردانده شود.

وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره طرح شکایت آموزش و پرورش از برخی رسانه‌ها گفت: سیاست آموزش و پرورش همچنان حمایت از رسانه‌ها و پرهیز از شکایت از آنهاست، اما در مواردی که چنین اقدامی صورت گرفته به این دلیل بوده که به جای انتقاد، کار استهزاء و خارج از چارچوب رسانه‌ای انجام شده و ممکن است حتی از سوی نهادهایی بیرون از آموزش و پرورش پیگیری و برخورد شده باشد. 

وی درباره حمایت از معلمان زندانی نیز عنوان کرد:  در این خصوص مکاتباتی صورت گرفته و پیگیر حمایت از همکاران فرهنگی هستیم. قراردادی نیز با نهادی از سوی وکلا برای فراهم شدن امکان مشاوره‌های حقوقی منعقد شده است.