۰ نفر

احیای شب قدر در کنار بیماران

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۳۵
کد خبر: 439152
احیای شب قدر در کنار بیماران

امسال اولین شب از شب‌های قدر، مراسم، حال و هوای متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته داشت. حالا با شیوع بیماری کرونا، مردم در سطح شهرها و استان‌های مختلف کشور با بازگشایی موقت مساجد و اماکن مذهبی در نقاط قرمز و نارنجی، حضوری عرفانی داشتند، اما همراه با رعایت مسائل بهداشتی، تا هم در کنار یکدیگر با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، دل در گرو یار نهند و هم از افزایش ابتلا به بیماری جلوگیری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، دلدادگان و روزه‌داران حریم حق، به‌صورت دسته جمعی، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، دست به دعا برداشته و قرآن‌ها را با یکدیگر بر سر نهادند. در این شب عرفانی که به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، مراسم در یک محدوده زمانی مشخص در اماکن از قبل تعیین شده، برگزار شد، مردم با رعایت تمامی موازین درخواستی از سوی وزارت بهداشت در همه اماکن مذهبی، در زمان‌های مشخص حضور پیدا کردند و شب متفاوتی را تجربه کردند. اولین شب قدر مردم با حضور در اماکن مذهبی، زیارتگاه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها با محدودیت‌های اتخاذ شده در مناطق مورد نظر، توانستند بخوبی با تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا همراه شده و تمامی موازین بهداشتی را رعایت کنند تا به حمد الهی در سایر شب های قدر هم با رعایت تمامی موارد بتوانند این عبادت معنوی را تجربه کنند. مراسم شب‌های قدر در سراسر کشور البته در اماکنی که مجاز اعلام شده‌اند به‌مدت ۲ ساعت از روزه‌داران در این ماه مبارک پذیرایی می‌کنند، تا حال و هوای عرفانی این ایام بتواند در گذراندن همه مشکلات یاری رسان باشد. البته بر اساس بخشنامه‌ای که توسط وزارت بهداشت ابلاغ شده، به‌دلیل اهمیت برگزاری دعا و نیایش در شب‌های قدر و بر اساس بیانات و تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر اجرای این مراسم معنوی، امکان برگزاری مراسم با اولویت در فضای باز مساجد و اماکن مذهبی و با رعایت فاصله حداقل یک متر فراهم شده است و از هرگونه توزیع نذورات و پذیرایی جلوگیری می‌شود. همه عاشقان دلداده و روزه‌دارانی که در این شب‌ها در اماکن مذهبی حضور به هم می‌رسانند باید سجاده، مهر، قرآن، مفاتیح و البته ماسک و دستکش به همراه داشته باشند. آیین احیای اولین شب قدر امسال حال و هوای متفاوتی داشت، زیرا علاوه بر دلدادگی به درگاه خداوند متعال همه مردم نشان دادند که با رعایت نکات بهداشتی عاشق همنوعان خود هستند تا با حداکثر توان از انتشار بیماری کرونا جلوگیری کنند حالا مردم ایران با اندوخته‌های معنوی خود در این شب به استقبال دیگر لیالی قدر می‌روند.

وزیر بهداشت : مردم ما  را  سفید کردند

 دیشب اولین شب از شب‌های قدر خیلی از پرستاران و کادر درمان بیمارستان‌ها در کنار بیماران کرونایی با خلق جلوه‌هایی زیبا از عبادت و راز و نیاز با خداوند تصویر متفاوتی از بیمارستان‌ها را به نمایش گذاشتند. مردم متدین سراسرکشور هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نوای بک یاالله در مساجد و اماکن مذهبی سر دادند. وزیر بهداشت در این باره می‌گوید: مردم در شب اول قدر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیشگیری، ما را رو سفید کردند. این شب‌ها علاوه بر مساجد، بیمارستان‌ها نیز پذیرای میهمانانی است که شب‌های احیا را فرصت مغتنمی برای استجابت دعا می‌دانند. همزمان با نخستین شب از شب‌های قدر، حال و هوای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور مملو از بغضی نفسگیر و حسی سنگین بود. در اولین روز از شب قدر امسال بیماران دست به دعایی در مراکز درمانی بستری بودند که نه همراهی داشتند و نه از شدت ضعف و بی‌حالی توانی برای بر سر گرفتن قرآن. بخش بیماران کرونایی حال و هوای دیگری به خود گرفته بود. آنها مراسم معنوی را در زیر سایه سنگین کرونا و کنار پرستاران سپید پوش سپری کردند. پرستارانی که با تحمل لباس ضد کرونایی کنار این بیماران ماندند و حتی قرآن بر سرشان گذاشتند تا حال و هوای معنوی کمی از دردهای مبتلایان به این میهمان ناخوانده بکاهد. دیشب همزمان با دست نیاز بیمارانی که به آسمان بلند شده بود، پرستاران نیز برای ذکر دعا و طلب شفا برای مریض‌های‌شان ذکر خواندند و دعا کردند.

این روزها با وجود ویروس کرونا، برای حضور در مراسم شب‌های قدر و برخورداری از فضیلت این شب‌ها، رعایت پروتکل‌های بهداشتی الزامی است. وزارت بهداشت همزمان با دستور اجازه بازگشایی موقت مساجد در نقاط قرمز و زرد توصیه‌های بهداشتی را برای مردم ابلاغ کرده است تا روزه داران با کمترین احتمال آلودگی به ویروس کرونا در شب‌های قدر شرکت کنند. در همین زمینه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با قدردانی از عملکرد مردم دررابطه با رعایت نکات بهداشتی پیشگیری از کرونا درمراسم شب قدر می‌گوید: «مردم ما را رو سفید کردند.» دکتر سعید نمکی به‌عنوان فرمانده عملیات مقابله با ویروس کرونا عنوان می‌کند که پروتکل‌های برگزاری مراسم شب قدر در مساجد بویژه در نقاط قرمز بسیار سختگیرانه تدوین شده ولی با وجود این رفتار مردم نشان داد که آنها با انضباط و رعایت کامل اصول پروتکل‌های بهداشتی این مراسم باعظمت را برگزار کردند. او برای چنین ادعایی به ارسال گزارش‌ها و تصاویر ناظران بهداشتی در سطح شهرها و استان‌ها اشاره می‌کند. اینکه این گزارش‌ها نشان داد که بجز یک مورد در یکی از شهرستان‌ها که سینی چای را در بیرون مسجد قرار داده بودند و این قدغن اعلام شده بود، بقیه اماکن در حداکثر رعایت اصول این مراسم با عظمت را برگزار کردند.

وزیر بهداشت، این عملکرد بهینه مردم را راهکاری برای استمرار بازگشایی مراکز مذهبی و مساجد دانسته و اظهار می‌دارد: مردم دل ما را روشن کردند و امیدواریم با دعای خیر همه مردم و مشارکت آنان این بیماری را در سطح کشور کنترل و مهار کنیم.