۰ نفر

خوزستان؛ در راه پیک تهران؛ نگران‌کننده

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۴۰
کد خبر: 438107
خوزستان؛ در راه پیک تهران؛ نگران‌کننده

تهران و خوزستان دو استانی هستند که سایه ترس و نگرانی درباره روند افزایش کرونا بالای سرشان ایستاده است. هر دو استان براساس گزارش اپیدمیولوژی وزارت بهداشت وضعیت قرمز دارند و در هر دو، میزان توجه مردم به فاصله‌گذاری اجتماعی و مراقبت‌های پیشگیرانه پایین‌تر از دیگر استان‌ها بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در روزهای اخیر نگاه‌ها به استان نفت‌خیز جنوب‌غربی ایران است؛ خوزستان و خبرهایی که درباره روند افزایشی ابتلا به کووید- 19و بستری بر اثر کرونا در بیمارستان‌هایش می‌رسد. نخستین بار درحالی‌که دیگر شهرهای کشور با تصمیم دولت بازگشایی تدریجی کسب و کارهای کم خطر و با خطر متوسط را در دستور کار داشتند خبری به نقل از «محمد علوی»، سرپرست مرکز بهداشت خوزستان که گفته بود:«آمار مبتلایان به کرونا در این استان، از حد انتظار فراتر رفته»منتشر شد. همان زمان از بیمارستان کودکان ابوذر اهواز خبر رسید که آمار کودکان مبتلا به کرونا در حال افزایش است و به این ترتیب بسیاری از محاسبات به هم ریخت. آمار ابتلا افزایشی شد و نگرانی‌ها بالا گرفت.

حالا نام خوزستان در کنار تهران در نشست‌های خبری روزانه مسئولان وزارت بهداشت، بیشتر شنیده می‌شود. آمار ابتلا به کرونا در استان خوزستان در حال رسیدن به روزانه ۲۰۰ نفر است. سخنگوی وزارت بهداشت هم در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد تهران و خوزستان در روز جمعه جمعاً نزدیک به نیمی از موارد ارجاع بیمارستانی و بستری ابتلای جدید به ‎کووید-۱۹ در کشور را به‌خود اختصاص داده‌اند.

دیروز «ایرج حریرچی»، معاون کل وزارت بهداشت هم اعلام کرد که خوزستان در رتبه اول سیر صعودی کرونا در کشور است و روند افزایشی بروز کووید- 19را در این استان نگران‌کننده خواند:«اگر در جایی بازگشایی‌ها موجب افزایش بیماری شود و یا به‌دلیل خصوصیت اپیدمی یک شهرستان و یا خصوصیات اجتماعی آنجا، بازگشایی‌ها باعث شود که با تشدید موارد ابتلا مواجه شویم، حتما تصمیمات سختگیرانه‌تر و بازگشت به گذشته را خواهیم داشت.»

دولت و از آن جمله وزارت بهداشت در روزهای اخیر بابت افزایش شتابان و نگران‌کننده آمار مبتلایان به کرونا مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. منتقدان می‌گویند روند عادی‌سازی در جامعه بسیار سریع بوده و موجب شده مردم احساس خطر نسبت به‌احتمال ابتلا به بیماری را از دست بدهند و همین موضوع و در پی آن سهل‌گیری‌های بیشتر موجب سیرصعودی ابتلا شده است.

مسئولان وزارت بهداشت اما دیروز در عین اعلام نگرانی نسبت به وضعیت تهران و به‌ویژه خوزستان، در پاسخ به انتقادها و پرسش‌ها درباره چرایی وضعیت افزایش ابتلای کرونا در خوزستان گفتند که اگر آمار به‌روز در این استان اینچنین رو به افزایش گذاشته بخشی هم به این دلیل است که«اپیدمی در خوزستان نسبت به سایر استان‌ها و برخی استان‌های جنوبی کشور دیرتر آغاز شده و این موضوع باعث شده که شاهد اوج‌گیری و تشدید بیماری کرونا در این استان‌ نسبت به سایر استان‌ها باشیم.» آنها همچنین گفته‌اند: پیک بیماری در خوزستان از نظر زمانی با سایر استان‌ها متفاوت بوده و همچنین اضافه کردند که بی‌توجهی مردم به رعایت فاصله‌اجتماعی و نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی سرعت و شدت انتقال کرونا را در این استان به‌شدت افزایش داده است:«موضوع دیگر این است که بالاخره استان‌هایی که در روزهای اول در اسفند‌ماه به پیک رسیدند، هم جو روانی جامعه بیشتر به سمت رعایت موارد بهداشتی بود و هم مقررات بازگشایی سخت‌تر بود، از طرفی اکنون در استان‌هایی که دیرتر دچار اپیدمی شده‌اند، قسمتی از بازگشایی‌ها انجام شده و از طرفی تحمل مردم هم کمی کاهش یافته است. ضمن اینکه استان خوزستان از نظر رفتارهای اجتماعی و عشیره‌ای غلظت بیشتری  دارد. در عین حال ممکن است عوامل خاصی هم مانند عدم‌تهویه مناسب به‌دلیل استفاده از کولر گازی و بسته بودن در و پنجره‌ها منجر به چرخش بیشتر ویروس در خانه‌ها، ماشین‌ها و محل‌های کار باشد که البته عامل اصلی نیست‌ اما می‌تواند جزو عوامل باشد.»

 در کنار اینها خبرهایی که در روزها و ماه‌های گذشته درباره احتمال کاهش کرونا در تابستان به‌دلیل افزایش گرمای هوا منتشر شده بود در کنار خبرهای اینستاگرامی و تلگرامی تأیید نشده، شرایط اجتماعی متفاوتی را در خوزستان ایجاد کرده وعواملی را کنار هم قرار داده که در نهایت منجر به روند صعودی آمار ابتلا شده است. پیگیری‌ها از استان خوزستان و گفت‌وگو با منابع محلی نشان می‌دهد در یک‌ماه گذشته و پیش از آغاز‌ماه رمضان بسیاری از خوزستانی‌ها به روال همیشگی‌شان مراسم عزا، ‌عروسی و دورهمی‌های فامیلی را برگزار کرده‌اند. همچنین در این استان تعداد کمتری از مردم به مراقبت‌های پیشگیرانه، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک اهمیت می‌دهند.

 

گرما کرونا را از بین نمی‌برد

مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند: باور به اینکه «گرما کرونا را از بین می‌برد» یکی از عوامل تأثیرگذار بر آمار افزایشی کرونا در خوزستان است. حریرچی، معاون وزیر بهداشت با اعلام نگرانی از وضعیت خوزستان، هشدار می‌‌دهد که گرمای آب و هوای یک منطقه دلیل از بین رفتن کرونا نیست:«مثال بارز آن هم استان خوزستان و درجاتی از استان بوشهر است. بنابراین باید در همه استان‌ها اقدامات بهداشتی و درمانی را رعایت کنیم و آماده باشیم که بعد از فصل گرما هم با این ویروس مواجه خواهیم شد.»

او درباره روند صعودی کرونا در تهران و خوزستان و احتمال بازگشت تعطیلی‌ها، گفت که تهران به‌دلیل جمعیت بالا، درصد بالایی از ابتلاها را ثبت کرده است و روند ورودی مبتلایان در خوزستان هم افزایشی است:«اهواز دومین شهر کشور از نظر میزان حاشیه‌نشین محسوب می‌شود و هم‌اکنون تمرکز موارد افزایش بیماری در خوزستان هم در اهواز است که حتما باید تدابیر مناسبی برایش اندیشیده  شود. امروز هم جلسه ستاد استان تهران با حضور وزیر بهداشت و مسئولان استانی و سایر دستگاه‌های استانی برپا بود. خود تهران هم به دلیل خصوصیات خاصی که از نظر تراکم جمعیت و جمعیت شناوری که روزانه به آن اضافه می‌شود و از نظر تبادلی که با مناطق دیگر دارد و از این نظر که تعداد قابل توجهی از مردم به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند، جای مهم و خطیری برای ماست و می‌تواند در کنترل کرونا پاشنه آشیل ما باشد.»

معاون کل وزارت بهداشت درباره احتمال بروز موج دوم کرونا در کشور با توجه به بالا بودن آمار ابتلا به کرونا در تهران، توضیح داد:«ما هم باید واقعیت و نکات مثبت را بگوییم و هم نکات نگران‌کننده را مطرح کنیم. باید توجه کرد که در استان تهران طی چند هفته گذشته روند تعداد بستری، روند تعداد مراجعان، روند تعداد بستری در بخش ُآی سی یو و روند تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، روند نزولی است، اما هنوز آمار ما در تهران می‌تواند قابل توجه تلقی شود. درباره تهران با توجه به ویژگی‌های خاص شهر، هنوز نگران هستیم.»

به گفته او در برخی موارد تهران آمار ما را خراب می‌کند. در استان‌های غیراز تهران ۸۳ درصد واحدهای صنفی موارد بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

حریرچی پیش‌بینی کرد که روند نزولی ابتلا به کرونا در یک یا دو‌ماه آینده در کشور ادامه داشته باشد اما موارد افزایش نسبی در برخی استان‌های کشور مشاهده خواهد شد:« این مسئله آمار کل کشور را تحت‌تأثیر قرار نخواهد داد. افزون بر این وقتی روند نزولی است و ابتلا از میلیون نفر به چندین نفر می‌رسد، نوسان‌های جزئی در ابتلا طبیعی است؛ به‌عنوان مثال شهرستان ۱۰۰ هزار نفری که روزی یک تا چهار نفر بستری دارد را نمی‌توان اینگونه آنالیز کرد که اگر این شهرستان یک روز دو نفر بستری دارد و دو روز بعد تعداد بستری‌هایش چهار مورد بود، بگوییم که ۱۰۰ درصد افزایش موارد ابتلا داریم. چون ارقام جزئی است و نباید خیلی حساس باشیم، بلکه باید روند نزولی کلی را ببینیم و نوسان‌گیری که در منحنی‌های آماری انجام می‌شود را مورد توجه قرار دهیم. بنابراین اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد انتظار موج شدیدی از بیماری را در هفته‌های آینده نداریم.»

معاون کل وزارت بهداشت درباره کاهش سختگیری درباره استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس در شهرها به‌ویژه تهران گفت:«طبق مصوبه ستاد هر کس که سوار مترو می‌شود باید ماسک داشته باشد و اگر مواردی از عدم‌رعایت ببینیم، اول از خود مردم درخواست می‌کنیم رعایت کنند. بحث ماسک هم مصوبه ستاد کشوری است که باید رعایت شود.»

 

 

خبر

فعالیت ممنوع‌های کرونا ، هتل‌ها، باشگاه‌ها و تالارها

 

اعضای ستاد ملی مدیریت کرونا می‌‎گویند برای بازگشایی مشاغل پرریسک، هیچ تصمیمی گرفته نشده و همچنان اجازه فعالیت ندارند. باشگاه‌های ورزشی، تالارهای عروسی، هتل‌ها ازجمله مشاغل پر ریسکی هستند که همچنان توقف فعالیت‌‎شان ادامه دارد. آنطور که حسین قاسمی، دبیر کمیته اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا می‌گوید؛ بازگشایی مشاغل پرریسک منوط به‌نظر وزارت بهداشت است و اگر قرار باشد، تصمیمی در این‌باره گرفته شود، با اولویت شهرهای سفید خواهد بود و به جز این شهرها، ممنوعیت‌ها به‌صورت سراسری ادامه خواهد داشت. او درباره پرداخت خسارت و جبران مالی به‌صورت وام یا سایر تسهیلات بانکی برای این مشاغل گفته است که حمایت‌های اقتصادی برای این گروه، توسط کمیته اقتصادی پیش‌بینی خواهد شد. به گفته دبیر کمیته اجتماعی انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا، نوبت‌دهی برخی تالارهای عروسی قانونی نیست: «فعلا زمانی برای بازگشایی پیش‌بینی نشده است. درصورت اعلام حتما از طریق پلیس اماکن و اصناف تذکر داده می‌شود.»  در روز گذشته ۱۰ تا ۱۵ مرکز ورزشی که به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت بودند، پلمب شده‌‎اند.سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت مجوز فعالیت رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها از بعد از افطار تا سحر را صرفا به‌صورت «بیرون بر» تأیید کرده و گفته است:«برخی رستوران‌ها از یک ساعت مانده به اذان مغرب می‌توانند تا اذان صبح به‌صورت بیرون‌بر فعالیت کنند و این نوع فعالیت مشکلی ندارد؛ این رستوران‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند، در محوطه رستوران سرویس و خدمات ارائه دهند. پذیرایی همچنان ممنوع است.» معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت درخصوص رزرو تالارهای عروسی گفت:« شاید توافق بین مشتری و صاحبان این تالارها بر این باشد که بعد از ممنوعیت فعالیت این تالارها اقدام به برگزاری مراسم کنند و تا قبل از اینکه دستوری مبنی بر بازگشایی مشاغل پرریسک از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا صادر شود، این نوع از مشاغل هم نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند.» او درباره فعالیت هتل‌ها هم گفته:«هتل‌ها هم از مراکز پرخطر هستند و همچنان اجازه فعالیت ندارند، مگر اینکه تعدادی از هتل‌ها با مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا بیماران کرونایی را اسکان دهند، در غیراین صورت اجازه هیچ‌گونه فعالیتی نخواهند داشت.»

استاندار خوزستان: لازم باشد قرنطینه می‌کنیم

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان وضعیت خوزستان را نگران‌کننده می‌داند اما تأکید می‌کند که خوزستان وارد وضعیت ناپایدار نشده است:

افزایش آمار ابتلا به کرونا در خوزستان نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده، دقیقا چه اتفاقی در خوزستان منجر به افزایش یکباره ابتلا به کرونا شده است؟

افزایش آمار ابتلا 2دلیل کاملا مشخص دارد. یکی اینکه بیماریابی در استان خوزستان قوی‌تر شده است. پیش از این یک آزمایشگاه داشتیم که در زمینه کرونا کار می‌کرد اما الان در 6آزمایشگاه تست کرونا می‌گیریم. از 150تست روزانه که در یک‌ماه گذشته انجام می‌شد به هزار تست در روز رسیده‌ایم و تعداد بیشتری از بیماران شناسایی می‌شوند. مسئله دوم تأثیر کاهش فاصله‌گذاری اجتماعی است، به هر حال الان بعد از تعطیلات است و فاصله‌گذاری اجتماعی کم شده است، مردم از خانه‌هایشان بیرون آمده‌اند، تعدادی از آنها رعایت نمی‌کنند و آمار ابتلا و بستری بیشتر شده است. آمار بیشتر شده اما عمده بیمارانی که تشخیص می‌دهیم سرپایی هستند، بستری نمی‌شوند و پس از تشخیص به قرنطینه خانگی فرستاده می‎شوند.

اما چند روز قبل خبری اعلام شد به نقل از رئیس یکی از بیمارستان‌های اهواز مبنی بر اینکه از هر 2نفر که به بیمارستان رازی اهواز مراجعه می‌کنند، ‌یک نفر به‌دلیل وخامت حالش باید بستری شود. این با حرف شما در تناقض است.

چنین چیزی نیست. یعنی وضعیت در استان اینقدر وخیم نیست. آن خبر درباره بیمارستان رازی بوده و مدیر بیمارستان درباره وضعیت بیمارستان خودش صحبت کرده اما در کل استان چنین وضعیتی وجود ندارد. تأکید می‌کنم که بسیاری از بیماران سرپایی مرخص می‌شوند. الان کل بستری‌های کرونا 510نفر هستند؛ مقصودم بیمارانی است که تحت مراقبت ویژه هستند. ما در استان خوزستان از ابتدا 1100تخت آماده‌ داریم که الان حدودا نیمی از آنها پر شده؛ 180تخت‌ آی‌سی‌یو برای بیماران اختصاص دادیم که الان 140تخت پر است. بنابراین نیمی از تخت‌های مراقبت ویژه خالی است و امیدواریم که همینطور هم بماند و آمار مبتلایان بدحال بدتر نشود. وضعیت عادی نیست اما آنطور که گفته شده هم بحرانی نیست.

الان با کمبود امکانات یا کمبود تخت مواجه نیستید؟

الان مشکلی نداریم و امکانات فعلی متناسب با نیازی است که داشته‌ایم. عکس‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که مریض روی صندلی نشسته و امکان بستری نداشته درحالی‌که اینها اصلا متعلق به اهواز نبوده است. بله تأیید می‌کنم که کرونا در خوزستان افزایش داشته و ما هم نگران هستیم و اکیدا از مردم خواسته‌ایم فاصله اجتماعی را رعایت کنند اما اوضاع از پایداری و کنترل ما خارج نشده است و اینطور نیست که تعداد بیماران از تعداد تخت‌ها و تجهیزات ما بیشتر شود.

ممکن است صرف هشدارها برای رعایت فاصله اجتماعی کافی نباشد، در این شرایط استانداری تصمیمی برای اعمال قوانین محدود‌کننده برای رفت‌وآمد در خوزستان ندارد؟

در این زمینه در حال اقدام و تصمیم‌گیری هستیم. از رئیس دانشگاه و کمیته علمی ستاد استانی خواستیم با بررسی همه‌جانبه وضعیت در این زمینه پیشنهاد بدهند. در شهرهایی که لازم باشد، تصمیمات جدیدی اتخاذ خواهیم کرد و اگر لازم باشد تعدادی از شهرها را که در وضعیت قرمز هستند، قرنطینه می‌کنیم.

کشندگی بیماری و وضعیت بیماران بدحال در استان رو به افزایش است؟

آمار ابتلا رو به افزایش است اما کشندگی بیماری طبق فرمولی که سازمان جهانی بهداشت زده است در استان ما در حال کاهش است. 3هفته قبل درصد کشندگی بیماری در استان 15درصد بوده تأکید می‌کنم به درصد بودن عدد توجه شود، اما الان درصد کشندگی به 6درصد رسیده و میزان بهبود یافتگان بیشتر شده است.