۰ نفر

راهکارهایی برای رایگان شدن اینترنت در سامانه شاد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۰:۵۸
کد خبر: 437793
راهکارهایی برای رایگان شدن اینترنت در سامانه شاد

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در اسفند به موسسان مدارس و مراکز به طور رسمی اعلام و آنها را به پرداخت حقوق کامل همکاران موظف کردیم گفت: سامانه تلفنی 4317 را برای این منظور اختصاص دادیم تا اگر کوتاهی صورت گرفته معلمان به ما گزارش کنند. ما حتما پیگیری می‌کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مجتبی زینی وند در پاسخ به علت عدم دریافت حقوق معلمان مدارس غیردولتی در دو سه ماه اخیر گفت: ما این موضوع را در اسفند به موسسان مدارس و مراکز به طور رسمی اعلام و آنها را به پرداخت حقوق کامل همکاران موظف کردیم.

وی افزود: در جلسه اخیر شورای نظارت مرکزی نیز مصوب کردیم و به ادارات کل اعلام شد که این موضوع را مدنظر قرار دهند. سامانه تلفنی 4317 را برای این منظور اختصاص دادیم تا اگر کوتاهی صورت گرفته معلمان به ما گزارش کنند. ما حتما پیگیری می‌کنیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد که به جد پیگیر موضوع هستیم و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حقی از همکاران که در این مدت تلاش کردند تضییع شود.

در ادامه برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع آموزش از راه دور و چالش‌های فناوری‌ پخش شد ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور با بیان اینکه آموزش‌ها را به سمت فضای مجازی برده‌ایم گفت: آیا دسترسی به زیرساخت‌ها و دسترسی به نوع سواد دیجیتال هم عادلانه توزیع شده است؟ که به نظر می‌رسد توزیع عادلانه نیست. آیا آموزش اینترنتی به معنای دسترسی عادلانه به آموزش نیز هست؟.

وی افزود: دو زیرساخت اصلی داریم؛ دسترسی به اینترنت و در دسترس بودن ابزار. چقدر دسترسی به اینترنت وجود دارد؟ نرخ نفوذ اینترنت در کشور 90 درصد است و ما جزو یک چهارم مثبت دنیا هستیم. سال 92 ضریب نفوذ اینترنت در آمریکا 74 درصد بوده و ضریب ما 22 درصد بوده است؛ توان زیادی برای افزایش دسترسی صرف کرده‌ایم.

ناظمی ادامه داد: اما درباره در دسترس بودن ابزار باید گفت که آیا همه مردم یک کشور پول دارند که ابزار بخرند؟ این امر به اقتصاد کشور بر می‌گردد. در بخش خدمات نیز پلتفرم‌ها و نرم افزارها بسیار مهم هستند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه یک عامل مهم دیگر محتوا است گفت: محتوا توسط یک معلم برای دانش‌آموزان خودش تولید می‌شود. اما محتواهای آموزشی متعدد و فیلم‌های حرفه‌ای که قابل استفاده برای همه باشد وجود ندارد. هیچ کدام از این شاخص‌ها در وضع بهینه نیست. در حوزه زیرساخت اینترنت فاصله ما با دنیا خیلی زیاد نیست. اما در شاخص خدمات و محتوا فاصله داریم؛ در محتوا وضع ما از همه بدتر است و در حوزه خدمات در میانه قرار داریم.

 50 درصد والدین گوشی خود را در اختیار فرزندان قرار می‌دهند

وی ادامه داد: امروز حدود 70 میلیون گوشی هوشمند در ایران داریم. یک پیمایشی قبلا انجام شده که نشان می دهد ممکن است در یک خانواده برخوردار هر 4 فرزند گوشی داشته باشند اما در یک خانواده کم برخوردار هیچ کدام نداشته باشند. دوم اینکه آیا والدین گوشی را در اختیار فرزند خود قرار می‌دهند؟ طبق این پیمایش 50 درصد والدین گوشی خود را در اختیار فرزندان قرار می‌دهند. 10 درصد فرزندان گوشی شخصی دارند و 40 درصد از گوشی والدین استفاده می‌کنند.

ناظمی با بیان اینه به دلیل نابرخورداری‌ها، اگر می‌خواستیم  سراغ آموزش برویم باید توان خود را روی دیگر ابزار چون رادیو و تلویزیون، لوح های فشرده آموزشی، کتاب و... می گذاشتیم گفت: در مرحله بعد اگر محتوایی مانند فیلم داشتیم که افراد می‌توانستند آن را دانلود کرده و تماشا می‌کردند بار شبکه تقسیم می‌شد و هزینه‌ها کاهش می یافت نه حالا که همه بار شبکه در یک زمان مشخص مثلا از 9 صبح تا یک بعدازظهر می‌افتد.

 ۹۰ درصد مردم به اینترنت دسترسی دارند

 اگر  دو باند فرکانس در اختیار صداوسیما آزاد شود، می‌توان هزینه اینترنت را رایگان کرد

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: 90 درصد مردم دسترسی به اینترنت دارند که 10 درصد ثابت و 80 درصد روی موبایل است. این هزینه از روی باند فرکانسی تجهیزات می‌آید. اگر  دو باند فرکانس در اختیار صداوسیما آزاد شود، می‌توان کل این هزینه را رایگان کرد. اکنون به محل اشباع باند رسیده‌ایم. بارها هم این درخواست را مطرح کرده ایم.

 راه‌کارهای رایگان شدن شبکه شاد برای دانش‌آموزان

 مکانیسم های مالی طوری تنظیم شده که به ضرر مردم و به نفع منافع گروهی باشد

وی درباره رایگان شدن اینترنت برای مردم و استفاده از شبکه شاد دو راه حل ارائه داد و گفت: یک راه حل ساده این است که این دو باند فرکانسی آزاد شود که ما ظرف یک هفته آن را بالا می آوریم و اینترنت برای آموزش و پرورش رایگان می‌شود. راه حل دوم هم این است که در شبکه ملی اطلاعات ظرفیت 24 ترا داریم و حاضریم اینترنتی که دولت می‌فروشد رایگان کنیم به شرط آنکه اپراتورها آن را رایگان در اختیار قرار دهند. کل هزینه ای که از طرف دولت تحمیل می‌شود 8 درصد است. علت افزایش این هزینه این است که به نظر می‌رسد مکانیسم های مالی را طوری تنظیم کرده‌ایم که به ضرر مردم و به نفع منافع گروهی باشد.

 آینده کودکان را گروگان گرفته‌ایم

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود:  آموزش را به یک پیام رسان انحصاری تقلیل داده اند که درست نبوده و ما آینده کودکان مان را به گروگان گرفته ایم.

رضا تقی پور، عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه آموزش هزینه دارد، آموزش حضوری یک هزینه هایی دارد و آموزش مجازی هم همینطور گفت:  چون برای این تعطیلات آمادگی نداشتیم خیلی ها از قبل برای مدارس و آموزش و حتی سرویس ایاب و ذهاب هزینه کرده بودند و اکنون گویی هزینه‌های اضافی دارد از خانواده ها دریافت می‌شود که باید درباره اینها در جای خودش بحث و تصمیم گیری بشود.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود:  از آن سو در کشور ما تلاش شده برابر با قانون اساسی، رایگان بودن آموزش رعایت شود و مدارس و دولت هزینه‌ای بابت آموزش از خانواه‌ها طلب نمی‌کنند اما تامین هزینه اینترنت و پهنای باند بحث دیگری است. در شورای عالی بحث شده که باید با ایجاد شبکه ملی اطلاعات تفاوتی بین پهنای باند داخل و خارج قائل شویم.

تقی پور ادامه داد: قاعدتا برای پهنای باند داخلی نباید هزینه بالا داشته باشیم و این هزینه می تواند تا یک دوازدهم کاهش یابد. تلاش‌هایی هم صورت گرفته است و به عنوان مثال اکنون برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی یک سوم و برای سایت‌های داخلی یک دوم هزینه معمول اینترنت از مشترکان دریافت می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا شورای عالی فضای مجازی در رایگان کردن اینترنت برای آموزش و پرورش نقشی داشته و آیا ضعیف عمل کره است یا خیر؟ گفت: فلسفه اصلی شبکه ملی اطلاعات همین بوده و تا کنون محقق نشده است و یک مطالبه عمومی است. دو سند در این زمینه تصویب و چارچوب کار مشخص شده است و از اینجا به بعد وظیفه دولت بوده است که بودجه تصویب و آن را اجرا می‌کرد که اکنون درصد کمی اجرا شده است.

اپراتورها تجهیزاتی ندارند که بتوانند پهنای باند را افزایش دهند

عضو شورای عالی فضای مجازی  در واکنش به اظهارات رئیس سازمان فناوری اطلاعات مبنی بر در اختیار قرار ندادن دو فرکانس از سوی صداوسیما گفت: در حال حاضر مشکل توسعه پهنای باند ما، مشکل فرکانس‌های صداوسیما نیست. اولا اپراتورهای ما تجهیزاتی در این باند ندارند که بتوانند پهنای باند را افزایش دهند. دوم اینکه توسعه شبکه ما نامتجانس است و بین شبکه ثابت و موبایل تفاوت وجود دارد و ما آن نرم را رعایت نکردیم و شبکه را در قالب بی سیم توسعه دادیم و هزینه‌اش گران‌تر تمام می‌شود. همچنین در مصرف فرکانس باید مباحث اقتصادی را لحاظ کنیم.

وی افزود: از نظر فنی به طور قاطع می‌گویم که هیچ اپراتوری تجهیزات راه اندازی فرکانس را ندارد. اگر می‌خواستیم حافظ منافع مردم باشیم باید شبکه ملی اطلاعات را راه می‌انداختیم.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره اینکه نرم افزارهای حرفه‌ای برای تهیه محتوای حرفه‌ای ایجاد نکرده‌ایم گفت: ما امروز در حیطه زیرساخت‌های ارتباطی مهیاییم اما مشکل ما آمادگی الکترونیکی است که این اتفاق کرونا باعث تسریع  این روند مثلا در آموزش و پرورش شد که هنوز جای کار دارد و باید در تولید محتوای حرفه‌ای وارد شده و دولت بخش خصوصی را برای ایجاد نرم افزارهای حرفه‌ای تشویق کند تا تولید محتوا به سرعت افزایش یابد. توسعه فیبر نوری می‌تواند زیرساخت را ارزان کند. این پروانه از سال 91 صادر شده اما درصد پیشرفت بالا نبوده است.