۰ نفر

افزایش آزمایشگاه‌ها آمار کرونایی‌ها را بالا برد

۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۴۵
کد خبر: 437750
افزایش آزمایشگاه‌ها آمار کرونایی‌ها را بالا برد

آمار کرونا در استان‌های جنوبی افزایش مبتلایان را نشان می‌دهد. افزایشی که دو علت خوب و بد دارد. دلیل خوب، افزایش آزمایشگاه‌ها و کیت‌های تشخیصی است که روند بیمار‌یابی را گسترده‌تر کرده است. اما دلیل دیگر رعایت نکردن نکات و توصیه‌های بهداشتی از سوی مبتلایان است که خبر خوبی نیست. تداوم این وضعیت می‌تواند همه نتایج گذشته را هم به باد دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حسین فرشیدی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان گفت: بیماریابی در مراکز شهرستانی استان هرمزگان موجب کشف افراد بدون علامت بیماری کرونا و بالا رفتن آمار شده اما در واقع پیدا کردن افراد ناقل راهی برای جلوگیری و کاهش شیوع این بیماری خواهد بود. وی افزود: افزایش آمار کرونا در استان به‌دلیل افزایش بیماریابی است که بیشتر روی بیماران سرپایی انجام می‌شود. افرادی که با علائم اولیه به مراکز غربالگری دانشگاه مراجعه می‌کنند بعداز اینکه تست شان مثبت شود از اقوام و دوستانی که اخیراً با آنها در ارتباط بوده خواسته می‌شود تا برای انجام تست مراجعه کنند. با این کار ممکن است تعدادی از این افراد علائم کرونا داشته باشند اما خودشان بی‌خبر باشند که در صورت مثبت بودن تست باید 14 روز در قرنطینه باشند و اگر شرایط ماندن در خانه را ندارند می‌توانند به نقاهتگاه‌هایی که ما برای این افراد در نظر گرفتیم، مراجعه کنند و در آنجا تحت مراقبت باشند.

دلیل تعطیلی بازار ماهی فروشان بندرعباس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان یادآور شد: با بیماریابی‌های جدید آمار کرونا در استان بالا رفته اما به نوعی از افزایش مبتلایان بدحال و همچنین فوتی جلوگیری می‌شود.

وی در این رابطه به وضعیت بازار ماهی فروشان استان اشاره کرد و اظهار داشت: تعطیلی بازار ماهی فروشان بندرعباس به مدت دو هفته به‌همین دلیل بود که ابتدا فردی که علائم کرونا داشت به بیمارستان مراجعه کرد و بستری شد و روز بعد فرد دیگری که او هم ماهی فروش بود مراجعه کرد و روز سوم هم همین‌طور. این موضوع باعث شد که از کل ماهی فروشان بازار تست بگیریم که در آخر متوجه شدیم تعداد زیادی از این افراد به‌دلیل مسقف بودن بازار و نزدیک به هم بودن مبتلا به کرونا هستند. برای اطمینان بیشتر از خانواده‌های آنها هم تست گرفته شد و در آخر به این نتیجه رسیدیم که این بازار باید به مدت دو هفته تعطیل شود و این شد که آمار به یکباره بالا رفت. وی در مورد اینکه گرم‌تر شدن هوا تأثیری روی کاهش آمار در استان داشته‌ نیز گفت: تا الان دلیلی مبنی بر اینکه گرم شدن هوا باعث کاهش آمار شده باشد، اثبات نشده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تأکید کرد:‌ بیماریابی‌هایی که انجام می‌دهیم باعث می‌شود که موارد مثبت بیماری زیادتر شود اما آمار فوتی‌ها و موارد بستری شده در بیمارستان‌ها کمتر می‌شود.

شناسایی افراد ناقل راهی برای جلوگیری از افزایش شیوع کرونا

دکتر سعید کشمیری؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر هم به خبرنگار ما گفت: بیماری کرونا در استان بوشهر نسبتاً کنترل شده و آمار هم افزایش صعودی نداشته اما افزایش مراکز بیماریابی‌های 16 ساعته که بیشتر هم روی بیماران سرپایی انجام می‌شود اخیراً آمار مبتلایان را بالا برده اما این دلیل بالارفتن آمار کرونایی‌های بدحال و وخیم نمی‌شود در واقع با این کار تنها ناقلان شناسایی می‌شوند و از بدتر شدن حال شان جلوگیری می‌شود.

به‌گفته وی در صورت مثبت بودن تست آن‌ها، خانواده هایشان هم مورد غربالگری قرار می‌گیرند که باز هم ممکن است خانواده‌ها هم ناقل شناخته شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر درباره نحوه کار بیماریاب‌ها نیز تصریح کرد: در بیماریابی افرادی که دارای بیماری خاص، زمینه‌ای یا سن بالا یا درتماس با افراد مبتلا هستند از طریق پرونده الکترونیکی تحت عنوان «سیستم یکپارچه بهداشت» و با نام مخفف «سیب» که برای آنها از قبل تشکیل شده شناسایی و با آنها تماس گرفته می‌شود و در واقع از این افراد و خانواده هایشان که با آنها در تماس هستند مصاحبه می‌گیریم اگر علائم بیماری کرونا را داشتند از آنها تست می‌گیریم و در صورت مثبت بودن از آنها می‌خواهیم در قرنطینه بمانند.

دکتر کشمیری خاطرنشان کرد: بیماریابی برای تشخیص ناقلان کرونا در استان فعال‌تر شده اما آمار کرونا روند افزایشی نداشته و چشمگیر هم نیست.

 وی با قطعیت گرم شدن هوا را روی کاهش آمار کرونا در استان بی‌تأثیر دانست.

ماجرای فیلم پخش شده از بیمارستان رازی اهواز

دکترغلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان وضعیت بیماران کرونایی در استان را رو به افزایش اعلام کرد و افزود: متأسفانه آمار از حد انتظار هم بالاتر است اما وضعیت بحرانی نیست.

وی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما تأکید کرد: اگر شرایط به‌همین روند ادامه پیدا کند در صورت نیاز قرنطینه را در هر نقطه از استان که لازم باشد، اعمال خواهیم کرد. دکتر شریعتی درباره فیلمی هم که به تازگی در فضای مجازی با صحبت‌های رئیس بیمارستان رازی اهواز منتشر شده نیز اظهار داشت: رئیس بیمارستان، وضعیت بیمارستان رازی را خیلی حاد و بحرانی اعلام کرده زیرا ممکن است بیمارانی که در فیلم نشان داده شده برای ویزیت اولیه آمده باشند و هنوز مبتلا بودن شان به کرونا محرز نشده باشد. احتمالاً ظرفیت پذیرش این بیمارستان تکمیل شده و رئیس بیمارستان هم قطعاً منظورشان همین بوده نه اینکه این وضعیت را برای کل استان توصیف کرده باشند.

استاندار خوزستان این نکته را هم متذکر شد که منکر زحماتی که کادر درمان بیمارستان رازی و دیگر بیمارستان‌های استان برای بیماران در این مدت کشیدند، نیستیم اما در این حدی هم که در این فیلم مطرح شده وضعیت اسفناک نیست. با افزایش تعداد آزمایشگاه‌های ما بیماریابی‌ها نیز بالا رفته و متأسفانه مردم هم فاصله‌گذاری اجتماعی و موازین بهداشتی را مثل گذشته رعایت نمی‌کنند.

به‌گفته دکتر شریعتی در حال حاضر 1100 تخت برای بیماران کرونایی در استان تدارک دیده شده است. تا پنجشنبه گذشته ۴۸۰ کرونایی مثبت در استان تعدادی از این تخت‌ها را اشغال کردند و هنوز هم ۶۰۰ تخت خالی برای بیماران احتمالی داریم. همچنین ۱۸۰ تخت آی‌سی‌یو هم برای این بیماران در استان درنظر گرفته شده که هم‌اکنون از این تعداد ۱۴۱ تخت اشغال است و هنوز ظرفیت برای پذیرش داریم و باز هم قرار است تخت‌های بیشتری را برای این بیماران اختصاص دهیم اما چیزی که در این میان حائز اهمیت است اینکه کمبودی در زمینه امکانات پزشکی در بیمارستان‌های استان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: طبق فرمول سازمان جهانی بهداشت میزان کشندگی کرونا در خوزستان رو به کاهش است و بیشترین آمار مبتلایان در استان را در حال حاضر در شهر اهواز داریم که از مردم خواهش می‌کنیم در صورت غیرضروری بودن کارهایشان تا حد امکان از خانه خارج نشوند و در صورت تردد در خیابان فاصله‌گذاری اجتماعی را حتماً رعایت کنند.