۰ نفر

کرونا در راه صعود

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۵۹
کد خبر: 437440
کرونا در راه صعود

آمار روزانه ابتلا به کرونا در کشور سیر صعودی به‌خود گرفته است. آن هم در شرایطی که بسیاری از مردم با توجه به سیاست‌های اخیر در بازگشایی مراکز عمومی و شماری از مشاغل، شرایط را عادی فرض کرده و احتیاط‌ها را کنار گذاشته‌اند. حالا مسئولان وزارت بهداشت هشدار داده‌اند که شرایط به‌هیچ‌وجه عادی نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، از شنبه تا چهارشنبه همین هفته آمار روزانه ابتلای جدید به کرونا در کشور بیش از دو برابر افزایش یافته است و  از 802 ابتلا در روز شنبه به 1680مورد در روز گذشته رسیده است. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، از روند صعودی آمارهای ابتلا خبر داده و گفته است که باید احتیاط‌ها را بیشتر کرد. در تعدادی از شهرها مانند رامسر که به وضعیت پایدار رسیده بودند، ورق برگشته ؛ رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر با اشاره به رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در این شهر، از تغییر وضعیت زرد پایداری شیوع کرونا در یک ‌ماه گذشته و بازگشت به وضعیت قرمز در رامسر خبر داده است. همزمان «علیرضا زالی»، فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران به مردم به‌ویژه گروه‌‎های پرخطر هشدار داده که از حضور در سطح شهرها و رفت‌وآمدهای غیرضروری پرهیز کنند: «هیچ تغییری در شرایط به‌وجود نیامده و تهران همچنان به‌عنوان شهری آلوده تلقی می‌شود و بسیاری از سطوح به ویروس کووید-۱۹ آلوده است. در مناطقی که ترددها و تراکم جمعیت بیشتر است، افراد مستعد که در گروه‌های پرخطر ابتلا به این ویروس قرار دارند، در معرض خطر بیشتری هستند و باید بیشتر از سایران توصیه‌ها را جدی بگیرند.»

او ادامه داد: «برای کاهش اپیدمی کرونا ضرورت دارد، تمامی افراد در ساعت‌های شلوغ و پرتردد حضور خود را در سطح شهر به حداقل برسانند و چنانچه ناچار به حضور در اماکن عمومی شدند، از تجهیزات حفاظتی به‌خصوص ماسک استفاده کنند. همچنین به محض ورود به منزل، شست‌وشوی دست‌ها به‌مدت 20ثانیه هرگز فراموش نشود.»

زالی تأکید کرد: شست‌وشوی ساده دست‌ها به‌مدت ۲۰ثانیه با آب و صابون می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از کرونا داشته باشد.

در ۲۴ساعت گذشته (روز سه‌شنبه تا چهارشنبه) تعداد بیمارانی که به‌عنوان مورد جدید با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های شهر تهران بستری شدند، به رقمی بالغ بر ۲۱۲نفر رسید. آنطور که زالی می‌گوید، آمار مبتلایان در تهران تفاوت قابل توجهی با روزهای گذشته نداشته اما علایم بیماری در شماری از مبتلایان شدید گزارش شده است: «۶۲نفر نیز در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های تهران با علائم بسیار حاد تنفسی و بالینی تحت مراقبت ویژه قرار گرفته‌اند.»

به گفته فرمانده عملیات ستاد مقابله با کرونا در تهران، مجموع افرادی که در تخت‌های عادی و ویژه بیمارستان‎های پایتخت بستری شده‌اند، با کاهش ۲,۲درصدی مبتلایان به کووید-۱۹ نسبت به روز گذشته تحت درمان هستند: «در زمینه بیماران ترخیص شده کرونایی نیز تغییر چشمگیری را شاهد نبوده‌ایم؛ بنابراین با ثبات نسبتی شرایط، در مقایسه با ۲۴ساعت گذشته در شهر تهران روبه‌رو هستیم.»

او با تأکید بر استمرار ثبات در تهران به‌لحاظ بار مراجعان و مبتلایان به کرونا، گفته است که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی اصناف و به‌خصوص ناوگان حمل‌ونقل عمومی بسیار ضروری است. همزمان قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت هم وضعیت تهران را آرام توصیف کرده: «میزان بستری روز به ‌روز کمتر می‌شود و میزان مراجعه سرپایی نیز کاهش یافته است. البته ممکن است اندکی میزان کاهش روند ابتلا در تهران کند باشد، اما در حال کاهش است.»

در بقیه شهرها چه خبر است؟

در 2روز گذشته تحلیل آمارهای ابتلا در برخی استان‌ها ازجمله خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان از احتمال ورود این استان‌ها به پیک دوم بیماری حکایت دارد. براساس گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت که روز 14اردیبهشت در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منتشر شده، در روزهای منتهی به موعد انتشار گزارش، ۹استان (مرکزی، آذربایجان‌شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان‌شمالی، فارس، همدان و سیستان و بلوچستان) از نظر ابتلا به بیماری کووید-19 روند نزولی داشته‌اند. احتمالا 4استان (قزوین، خراسان‌جنوبی، آذربایجان‌غربی و بوشهر) اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند و روند صعودی یا شروع پیک در ۱۵استان (قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه) مشاهده می‌شود. تصور می‌شود استان کردستان به مرحله ثبات رسیده باشد.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرده در اردبیل و سمنان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. در مواردی که تغییرات ناهمگن شاخص‌های روند ابتلا و مرگ و یا تغییرات بیش از حد انتظار هرکدام از داده‌های ابتلا و مرگ دیده شد، رفتار ناسازگار داده‌ها وجود دارد و تحلیل بهتر را در روزهای بعد و با داده‌های درست‌تر می‌توان ارائه داد.

اطلاعات ضدونقیض از سیستان و بلوچستان

گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت در حالی روند بیماری در استان سیستان و بلوچستان را نزولی خوانده است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، از ورود این استان به پیک دوم بیماری خبر داده است. قاسم میری با اشاره به افزایش موارد مبتلایان به کرونا ویروس در سیستان و بلوچستان، گفته به‌نظر می‌رسد در پیک دوم شیوع کووید-19 در استان قرار داریم. به گفته میری، تعداد موارد مثبت آزمایشگاهی کووید-19 در استان به 720نفر رسید که 491نفر از این افراد در شهرستان‌های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران، 152نفر در زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز و 77نفر در ایرانشهر، نیک‌شهر، سرباز، کنارک، چابهار زندگی می‌کنند. در عین حال منابع محلی از کم‌توجهی آشکار مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان خبر می‌دهند. «الیاس براهویی‌نژاد»، دانشجوی اهل زاهدان که این روزها به‌دلیل تعطیلی کلاس‌های دانشگاهش در تهران به شهرش بازگشته، در این‌باره  می‌گوید: «روند زندگی مردم در زاهدان چنان عادی است که به‌نظر می‌رسد، هرگز بیماری کرونا به این شهر نیامده است. او برخی باورهای فرهنگی را در کم‌توجهی مردم این استان به توصیه‌های بهداشتی مؤثر می‌داند و می‌گوید: «فضای اجتماعی به‌گونه‌ای است که رعایت‌کنندگان گاهی مورد شماتت دیگران قرار می‌گیرند.» به گفته الیاس، در تمام مدت شیوع کرونا تا پیش از‌ ماه مبارک رمضان، مراسم‌ جمعی ازجمله عروسی در شهر تعطیل نشده و مرتب برگزار شده است. این شهروند زاهدانی، فقر و مشکلات اقتصادی را دیگر عامل مهم رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر دستورالعمل‌های بهداشتی در استان سیستان و بلوچستان می‌داند.

او می‌گوید: «40درصد مردم زاهدان حاشیه‌نشین هستند. آنها توان خرید ماسک ندارند. توان اینکه چند روز در خانه بمانند را هم ندارند.خیلی از آنها باید هر روز کار کنند تا بتوانند با پول ناچیزی که به‌دست می‌آورند، امروز را به فردا برسانند. طبعا در چنین شرایطی نمی‌توانند در خانه بمانند و اقلام بهداشتی لازم برای پیشگیری از بیماری را بخرند.»

شناسایی کانون جدید بیماری در بوشهر

بوشهر دیگر استانی است که درروزهای گذشته، خبرهایی از افزایش شمار مبتلایان به کرونا ویروس در آن مخابره شده است. دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر 3روز پیش از شناسایی و افزوده شدن ۲۳نفر به لیست مبتلایان ویروس کرونا در بوشهر خبر داد و گفت: «تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان بوشهر تا روز سه‌شنبه ۱۶اردیبهشت‌ماه ۳۰۹نفر شامل ۱۷۵مرد و ۱۳۴زن است.»

به‌گفته سعید کشمیری، بیماران جدید ساکن شهرستان بوشهر، همگی در مراکز بیماریابی شناسایی‌ شده و به جز یک نفر که در بیمارستان بستری بوده و دوره درمان خود را طی می‌کند بقیه در مراقبت خانگی قرار دارند. او گفته، با بررسی‌های انجام‌ شده روی یک بیمار، کانون جدیدی از بیماری در استان شناسایی و همه در قرنطینه کامل و استاندارد قرار گرفتند و هیچ‌کدام از این موارد دارای علائم بیماری نیستند و با مراقبت و غربالگری ردیابی و شناسایی‌ شده‌اند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، توجه به دستورالعمل‌های رعایت فاصله اجتماعی را طلایی‌ترین کلید کنترل شیوع کرونا خوانده و از مردم بوشهر تقاضا کرده از برگزاری مراسم‌های دورهمی، جشن تولد و عروسی، ختم، خاکسپاری و هرگونه تجمع خودداری کنند.

کرونا در خوزستان

افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید-19 در استان خوزستان هم جزو اخبار مهم کرونایی در چند روز گذشته بوده است. استاندار خوزستان از افزایش تعداد بیماران سرپایی در این استان خبر داده و گفته: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان به‌دلیل رعایت نشدن فاصله اجتماعی، آغاز مجدد فعالیت بازار و اصناف و تقویت سیستم بیماریابی در این استان زیاد شده است.

«سعید نجاتی»، سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان هم همکاری نکردن بخشی از مردم استان و بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری را عامل افزایش مبتلایان در روزهای اخیر خوانده و گفته است: درصورت ادامه این روند، ممکن است دوباره محدودیت‌های پیشین در استان خوزستان وضع شود. نجاتی گفته: در پی رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی، یکصد اکیپ برای بازرسی فعالیت اصناف در خوزستان تشکیل شده و در اثر فعالیت این اکیپ‌ها تا‌کنون تعدادی از اصناف پلمب شده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان هم در یک گفت‌وگوی تلویزیونی افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان را معلول رفتار مردم دانسته و گفته است، اقداماتی که مربوط به ارگان‌های دولتی و حوزه بهداشت و درمان است در خوزستان انجام می‌شود اما آنچه مردم را بیمار می‌کند رفتار آنان است. سیدمحمد علوی، سیر افزایشی آمار ابتلا به کرونا در خوزستان را تأیید و تأکید کرده این روند در درجه اول نشان‌دهنده افزایش تعداد موارد بیماری به فراتر از حد انتظار و در درجه دوم نتیجه فعال شدن آزمایشگاه‌های جدیدتر و افزایش نمونه‌گیری و بیماریابی در استان است.

با وجود این معاون درمان وزارت بهداشت درپاسخ به سؤال ایسنا درباره احتمال افزایش آمار مبتلایان به‌دنبال وقوع روند افزایشی بیماری در ۱۵استان طی چند روز اخیر، گفته است: «آمار غربالگری در ۱۳۰آزمایشگاه انجام می‌شود. تاکنون در حوزه درمان روند رو به افزایش را تنها در استان خوزستان شاهد بودیم که برای بررسی این موضوع 2تیم تحقیقاتی به این استان رفته‌اند. قاطبه بیماران در شهرهای اهواز، دزفول و آبادان بیماران بدحالی نیستند؛ با وجود ۲۰درصد افزایش موارد ابتلا در این استان در روزهای گذشته، اکنون به یک روند تقریبا ثابتی رسیده‌ایم.»

محمدکرم دودانگه، معلم عشایری فعال در شمال خوزستان، درباره میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌گوید:«تا زمانی که کل کشور قرنطینه بود، اینجا هم بازارها تعطیل و رفت‌وآمدها کم بود اما بازهم شاهد برگزاری برخی مراسم‌های جمعی در منطقه بودیم. از زمانی که محدودیت‌ها برداشته شده، همان رعایت حداقلی توصیه‌های بهداشتی از بین رفته و شرایط کاملا به روزهای عادی پیش از کرونا بازگشته است.»

این معلم عشایری که در منطقه سردشت دزفول فعالیت می‌کند، از برگزاری مراسم‌های متعدد ترحیم و عروسی در روزها و هفته‌های گذشته در منطقه خبر می‌دهد و می‌گوید: «از نظر فرهنگی حضور نیافتن در مراسم‌ها بسیار نادر و تقریبا غیرممکن است. اگر مراسم ترحیمی برگزار شود، همه اعضای قوم باید در آن شرکت کنند و این کار را می‌کنند. همین اخیرا مراسم ختمی برگزار شد که بی‌اغراق شاید در آن 2هزار نفر شرکت کرده بودند. حتی در مناطق شهری که تالارها و مساجد برای برگزاری مراسم‌ها بسته است، مردم برای برگزاری مراسم به مناطق روستایی خودشان می‌روند و تحت هر شرایطی مراسم برگزار می‌کنند.»

خوزستان تنها استانی نیست که آمار کرونا در آن روندی افزایشی دارد. چنان‌که گفته شد، براساس گزارش کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، روند ابتلا در 15استان کشور همچنان افزایشی است. این در حالی است که با کاهش محدودیت‌های اجتماعی، شرایط برای بخش قابل‌توجهی از مردم عادی تلقی شده و این چیزی است که آینده مواجهه ایران با کرونا را در هاله‌ای از ابهام و نگرانی فرو برده است.

میانگین سنی مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا چقدر بوده است؟

میانگین سنی مبتلایان به کرونا در کشور در 4 روز اخیر ۵۱.۸ سال بوده است. همچنین طبق بررسی‌های انجام شده میزان ابتلا به کرونا در مردان ۵۱.۸درصد بوده و در زنان ۴۸.۲درصد بوده است. در عین حال ۲۶.۱درصد مبتلایان به کرونا دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بودند.

در همین مدت ۱۲.۲ درصد بیماران در آی‌سی‌یو بستری شدند و ۱۳.۱درصد بیماران نیز جزو موارد شدید بیماری محسوب می‌شوند و در وضعیت وخیم قرار دارند.

براساس اعلام کمیته اپیدمیولوژیک وزارت بهداشت، هفته گذشته میانگین سنی فوت‌شدگان ناشی از کرونا ۶۶.۸ سال و ۷۳.۵درصد فوت‌شدگان سن بالای ۶۰سال داشته‌اند. ۵۸.۳ درصد فوت‌شدگان در بین مردان و ۴۱.۷درصد نیز در میان زنان مبتلا بوده است. همچنین ۳۶.۳ درصد فوت‌شدگان حداقل یک بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.

در عین حال 80 درصد فوتی‌های ناشی از کووید-19 در کشورمان یا در سن بالای ۶۰سال قرار داشتند و یا دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای بوده‌اند.

55 شهر ایران همچنان در وضعیت قرمز

مشاور وزیر بهداشت ایران در توییتی لیستی از شهرهای ایران را که در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا هستند منتشر کرد.

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت ایران در توییتی لیستی از شهرهای ایران را که در وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا هستند منتشر کرد و نوشت: شهرستان‌های قرمز، نیازمند توجه و رعایت بیشتر نکات پیشگیرانه هستند. در این لیست نام 55شهر ایران دیده می‌شود که به گفته او در شرایط قرمز شیوع ویروس کرونا هستند. شهرهایی همچون قزوین، اردبیل، آبادان، قم و بیرجند در این لیست قرار دارند. او همچنین نوشت: قطعا خطر کرونا هنوز برای تمام شهر‌ها وجود دارد و هرگونه سهل‌انگاری ممکن است باعث پیک مجدد وسیر صعودی شود.

در لیستی که وهاب‌زاده منتشر کرده است: 22استان البرز، تهران، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، زنجان، قم، قزوین، کردستان، گلستان، خراسان شمالی و جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، آذربایجان شرقی و غربی، یزد، گیلان، اصفهان و اردبیل شهرهایی با وضعیت قرمز را دارند.