۰ نفر

وضعیت ژلاتینی کرونا در کشور

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۲
کد خبر: 437154
وضعیت ژلاتینی کرونا در کشور

ویروس کرونا با قدرت شیوع بالا در 2 روز گذشته نیمی از کشور را با روند صعودی مواجه کرد تا نشان دهد نمی‌توان رنگ‌بندی دقیقی از شهرها به سفید و زرد و قرمز ارائه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در دو روز گذشته روند شیوع کرونا در نیمی از کشور صعودی بوده است؛ قم، لرستان، ایلام، گیلان، گلستان، خراسان‌رضوی، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، خوزستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، زنجان، چهارمحال‌وبختیاری و کرمانشاه این‌ استان‌ها هستند. این اطلاعات در شرایطی منتشر شده است که در روزهای گذشته بسیاری از این استان‌ها، شهرستان‌هایی با وضعیت سفید داشتند  هم در شماره قبل خود (16 اردیبهشت) به تحلیل وضعیت سفید، زرد و قرمز کرونا در آن‌ها پرداخته بود که همین تغییر، ناپایداری آمار شیوع کرونا و ضرورت ادامه  را نشان می‌دهد.

نگرانی از ترددها در 2 استان

خوزستان از جمله استان‌هایی است که در روزهای گذشته به یک‌باره با شیب صعودی شیوع کرونا روبه‌رو بود و حتی احتمال قرنطینه مجدد در برخی شهرهای آن هم مطرح شد. حالا و با قرار گرفتن خوزستان در فهرست استان‌هایی با پیک جدید کرونا، موضوع تشدید نظارت و سخت‌گیری در سطح شهرهای آن در دستور کار قرار گرفته است.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان البته آمار جدید ابتلای بیماری را اغلب مربوط به بیماران سرپایی می‌داند که حال عمومی خوبی دارند، اما تاکید می‌کند نظارت‌ها از دیروز (سه‌شنبه 16 اردیبهشت) تشدید شده است تا شاید رعایت بیشتر فاصله‌گذاری اجتماعی به داد خوزستانی‌ها برسد.

در کرمانشاه هم مسئولان علوم پزشکی از تجمع مردم گلایه دارند و مهم‌ترین عامل روند صعودی و قرارگیری کرمانشاه در فهرست پیک جدید ابتلا را رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی عنوان می‌کنند.

آمارهایی که نه نزولی است و نه صعودی

هرچند شریعتی هم مانند مسئولان سایر استان‌های با وضعیت قرمز، شرایط را حاد نمی‌داند، اما نگاهی به آمارهای روزانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد نمی‌توان اصول و رویه‌ای برای روند صعودی یا نزولی بیماری پیش‌بینی کرد.

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت روز سه‌شنبه، 1323 بیمار جدید در کشور شناسایی شده‌اند که این عدد هم نسبت به همه روزهای اردیبهشت با افزایش همراه بوده است: 1294، 1297، 1194، 1030، 1186، 1134، 1153، 991، 1112، 1073، 983، 1006، 802، 976 و 1223 به ترتیب آمار مبتلایان جدید از تاریخ 1 تا 15 اردیبهشت است و روز گذشته هم آمار ابتلا به کرونا، 100 مورد بالاتر از روز قبل از آن‌ (دوشنبه) بود.

استان‌هایی که آمار وزارتخانه را قبول ندارند

با این حال، هستند استان‌هایی که با وجود روند صعودی آمار مبتلایان و همچنین قرار گرفتن در میان استان‌های با پیک جدید، وضع خود را با ثبات توصیف می‌کنند. گیلان یکی از این استان‌هاست که سخنگوی ستاد کرونای آن، با اعلام بی‌اطلاعی از نتایج بررسی کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرایط را با ثبات می‌داند و معتقد است آمار تغییر چندانی نداشته است؛ این در حالی است که محمدرضا نقی‌پور روز دوشنبه، 2 شهرستان ورودی گیلان یعنی آستارا و رودسر را در وضعیت قرمز کرونا توصیف کرده بود.  این اتفاق در گلستان هم تکرار می‌شود و هادی حق‌شناس، استاندار اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را نمی‌پذیرد و معتقد است شرایط در این منطقه آن‌قدرها حاد نیست.

اما از سوی دیگر در استانی مانند مازندران رئیس دانشگاه علوم پزشکی از نگاهی دیگر، به فاصله یک روز از اعلام اسامی شهرستان‌های سفید، آن را رد و تاکید می‌کند که هیچ یک از شهرستان‌های این استان از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت سفید قرار ندارند. ستاد مقابله با کرونای کشور، سوادکوه، محمودآباد، رامسر و کلاردشت را در فهرست مناطق سفید قرار داده بود و روز گذشته هم کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روند ابتلا در این استان را نزولی توصیف کرده بود. سید عباس موسوی اما  می‌گوید:  بررسی وضعیت شیوع ویروس کرونا در ۲۲ شهرستان مازندران نشان می‌دهد هیچ‌یک از شهرستان‌های استان در نقطه سفید قرار ندارد.

کردستان هم با وجود اینکه در فهرست استان‌های با پیک جدید قرار نگرفته، اما افزایش 144 نفری در 24 ساعت (دوشنبه) رئیس دانشگاه علوم پزشکی آن را نگران کرده است؛‌ بانه و دهگلان ابتدای هفته جاری به عنوان دو شهرستان سفید در کرستان معرفی شده بود و روز گذشته طبق آمار کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آمار شیوع در این تثبیت‌شده اعلام شده بود.

روند نزولی در 9 استان

بر اساس آمار این کمیته در 9 استان مرکزی، آذربایجان‌شرقی، تهران، البرز، مازندران، خراسان‌شمالی، فارس، همدان و سیستان‌وبلوچستان شاهد روند نزولی و در 4 استان قزوین، خراسان‌جنوبی، آذربایجان‌غربی و بوشهر، گذر از پیک اپیدمی در روزهای اخیر هستیم و در اردبیل و سمنان ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درست نمی‌دهد.

به گزارش گروه ایرانشهر، بررسی‌ آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از یک سو و گزارش وضعیت مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی از سوی دیگر، نشان می‌دهد در حال حاضر نمی‌توان هیچ شهرستانی را به طور قطع در میان شهرستان‌های سفید، زرد و قرمز قرار داد. آمار شهرستان‌های سفید مازندران طی 24 ساعت تغییر و در گیلان سخنگوی علوم پزشکی به فاصله یک روز بعد از اعلام دو شهرستان قرمز، آمار را تثبیت شده اعلام می‌کند.

ویروس کرونا، هنوز درمان قطعی ندارد و حتی نمی‌توان با رعایت کردن همه موازین بهداشتی از ابتلای به آن به طور قطعی مصون ماند؛ این ویروس جدید می‌تواند در زمانی کمتر از 24 ساعت همه برنامه‌ریزی‌ها و معادلات را برهم بزند و در این شرایط انتشار فهرست بلندبالای شهرستان‌ها با رنگ‌بندی سفید، زرد و قرمز اقدام درستی به نظر نمی‌رسد. انتشار چنین فهرستی، با ایجاد اطمینان برای مردمی که در شهرستان‌های سفید یا زرد زندگی می‌کنند، می‌تواند منجر به افزایش آمار شیوع در پی رعایت نکردن فاصله اجتماعی و خسارت‌های بعدی باشد.

شیب صعودی کرونا در برخی استان‌ها، مقطعی است

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره آمار کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: روند ابتلا به کرونا در کل کشور کاملا شیب نزولی دارد و این درباره همه استان‌ها صدق می‌کند، اما در مقاطع مختلف در برخی استان‌ها، افزایش مختصری در آمار ابتلا به کرونا داریم که در ذیل روند نزولی کشوری قرار می‌گیرد.  ایرج حریرچی البته این روند صعودی را در استانی مانند خوزستان قابل توجه می‌داند و می‌افزاید: پیش‌بینی ما این است که در یکی دو ماه آینده روند نزولی ادامه پیدا کند، اما همچنان ممکن است مانند 15 استان اعلام شده، با افزایش‌های موردی و جزئی و حتی گاهی قابل توجه‌روبه رو شویم.  او مهم‌ترین دلیل افزایش‌های مقطعی آمار را شروع دیرتر بیماری در برخی استان‌ها و طبیعتا شروع دیرتر پیک می‌داند و توضیح می‌دهد: در برخی استان‌ها هم رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی کنترل بیماری را با مشکل مواجه می‌کند.