۰ نفر

ایران؛ زندگی بدون قرنطینه اما با محدودیت

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۷
کد خبر: 436878
ایران؛ زندگی بدون قرنطینه اما با محدودیت

ایران از اسفند‌ماه به‌طور رسمی، حضور کرونا در کشور را قبول کرد و تا پیش از آن، تلاش رسانه‌ها برای جلب نظر مسئولان برای مقابله با کرونا تنها به تکذیب و گنجاندن افراد فوت شده در دسته بیماران تنفسی ختم شده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کرونا که در ایران از شهر قم شروع شده بود به‌دلیل محدود نکردن رفت‌وآمدهای بین استانی، تمام کشور را فراگرفت و کار به جایی رسید که هیچ نقطه ایران از شر کرونا در امان نماند.

در همین حال و در طی حدود 2 ماه گذشته  آمارهای رسمی اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت با انتقادهایی هم همراه بود که از جمله محسن هاشمی در حاشیه یکی از نشست‌های شورای شهر در این رابطه گفته بود:«همانگونه که برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نظرات متخصصان و سایر بررسی‌ها نشان می‌دهد، آمار ابتلا و قربانیان کرونا در کشور بسیار بیشتر از عدد اعلام شده رسمی است. این تفاوت به دلایل گوناگونی نظیر تأخیر در اعلام ورود کرونا به کشور و عدم‌محاسبه قربانیان قبل از آن، عدم‌وجود امکان تست کافی در کشور و عنوان کردن نام سایر بیماری‌ها، نظیر اختلال تنفسی و شبه‌کرونا به‌عنوان کرونا بوده است. این اختلاف به‌صورت کلی مورد تأیید وزارت بهداشت نیز قرار دارد.» در نهایت پرونده این قبیل انتقادها با ابراز گلایه رئیس‌جمهور و سخنگوی وزارت بهداشت از منتقدان بسته شد و همچنان آمار مرتبط به کرونا به شکل کلی و نه استانی ذکر می‌شود.

 اقدامات دولت در مقابله با کرونا

«چیزی به نام قرنطینه نداریم، نه امروز و نه در ایام عید و همه در کسب و کار و فعالیت خود آزاد هستند.» این صحبت‌های روحانی در روزهای منتهی به سال نو، انتقادهای بسیاری را روانه دولت کرد و بسیاری تلاش مسئولان برای عادی‌سازی‌ کرونا را عاملی برای گسترش این مهمان ناخوانده معرفی کردند.

در گذر زمان برنامه‌های مقابله با کرونا با محدودیت‌های بیشتری را شامل  شدند. با توجه به هجوم مردم برای سفرهای نوروزی، دولت در هفته دوم فروردین-هر چند دیر- دستور ممنوعیت سفرهای بین استانی را صادر کرد و به این ترتیب، تردد بین استانی از هشتم تا 31فروردین‌ماه ممنوع شده بود.

در ادامه ممنوعیت‌هایی مانند فعالیت مشاغل پرریسک، مدارس، دانشگاه‌ها، سینماها و مرکز فرهنگی به برنامه‌های مقابله با کرونا اضافه و به ادارات اجازه داده شد که از راه‌حل دور کاری نیروهای کار استفاده کنند. نزدیک شدن به سیزدهم فروردین و هراس از تجمع مردم در پارک‌ها و فضای سبز موجب شد تا دولت با همکاری نیروی انتظامی مانع ورود مردم به این فضاهای شهری شود.

در کنار این محدودیت‌ها، اقدامات مالی نیز برای حمایت از آسیب‌دیدگان کرونا انجام شد. پرداخت وام یک میلیون تومانی، تعویق سه ماهه اقساط وام‌های قرض‌الحسنه، بیمه بیکاری و... فعالیت‌هایی هستند که برای حمایت از اقشار ضعیف در برابر کرونا کلید خوردند.

نظر مسئولان درباره وضعیت آینده

«سرنوشت کرونا قابل پیش‌بینی نیست.»؛ این جمله را می‌توان به‌عنوان چکیده اظهارنظر مقامات ایرانی در رابطه با کرونا مطرح کرد. حسن روحانی رئیس‌جمهور چند روز پیش در رابطه با آینده کرونا گفته بود:«تا امروز هنوز هیچ دانشمند، هیچ مرکز درمانی، بهداشتی و هیچ سازمان بین‌المللی، نتوانسته پیش‌بینی کند که بشر کی از شرکرونا خلاص می‌شود. اگر می‌شد پیش‌بینی کرد، خیلی خوب بود اما این ویروس قابل پیش‌بینی نیست، ویروس ناشناخته است، بشر با آن آشنا نیست. چون روشن نیست، ممکن است این بیماری یک‌ماه روبه‌روی ما باشد، ممکن است ۲ماه، ۱۰ماه، یا تا آخر سال. برای ما روشن نیست. تا زمانی که بشر به یک درمان قطعی برای این بیماری نرسد یا به یک واکسن مطمئن نرسد، این شرایط وجود دارد.»

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت نیز نظری مشابه با رئیس‌جمهور داشت و در این رابطه گفته بود: «نه ما و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند اعلام کند که بیماری و شیوع کرونا را کنترل کرده است.»

مهم‌ترین رویدادهایی که تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفتند

کرونا حکم لغو بسیاری از مراسم‌ها و فعالیت‌های ورزشی را برای ایرانی‌های صادر کرد. تعطیلی نمازجمعه در تمام استان‌ها، بستن امکان زیارتی، پرهیز از دید و بازدید عید و سفرهای نوروزی و همچنین لغو تمامی رقابت‌های فوتبال باشگاهی در لیگ برتر، دسته اول، لیگ دسته دوم و لیگ دسته سوم ازجمله محدودیت‌هایی بود که کرونا برای نخستین بار در ایران رقم زد.