۰ نفر

ترس بی‌دلیل درباره کرونا از بیماری مهلک‌تر است

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۸:۰۷
کد خبر: 436516
ترس بی‌دلیل درباره کرونا از بیماری مهلک‌تر است

عضو هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه بیرجند گفت: ترس بی مورد درخصوص کرونا مهلک‌تر از خود بیماری است و برای فرد آسیب‌های جبران ناپذیری را ایجاد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، میترا راستگو مقدم  افزود: باید آگاهی لازم درباره ویروس کرونا و راه‌های انتقال آن را داشته باشیم تا به بهترین شکل این بحران مدیریت شود.

وی گفت: اتفاقی مثل کرونا را باید در یک دامنه وسیع‌تر نگاه کرد؛ کسانی که به این موضوع نگاه عمقی دارند و واقعیت را می‌بینند تهدید موجود را به فرصت تبدیل می‌کنند اما اگر صرفا به این موضوع با ترس نگاه شود، اشتباه است.

این روانشناس اظهار داشت: وقتی به فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت صحیح بهداشت تاکید می‌شود یعنی تهدید وجود دارد اما به شکل منطقی باید با آن برخورد شود نه اینکه با نگاه دلهره‌آمیز که خود موجب روان‌باختگی می‌شود.

وی افزود: اگر تهدید را در حد خودش ببینیم کار درستی است اما اگر آن را بزرگ کنیم موجب ایجاد تشویش  و اضطراب در فرد و جامعه می‌شود.

راستگو مقدم تاکید کرد: خوش بینی مثبت می‌تواند ما را به رفتار سالم در برخورد با مشکلاتی مثل کرونا هدایت کند.

وی گفت: ترس اگر همراه با آگاهی مفید باشد، خوب است و می‌تواند رویدادهای ترس‌آور را به درستی مدیریت کند زیرا اگر افرادی بدون ترس از کرونا مسائل بهداشتی را رعایت نکنند، آسیب بزرگی به خودشان و جامعه می‌زنند اما اگر با آگاهی با مشکل مواجه شوند قطعا توصیه‌های پزشکی و بهداشتی را رعایت می‌کنند و با این اقدام کرونا به بهترین شکل مدیریت شده و آسیبی به روان افراد هم وارد نمی‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند اظهار داشت: ترس مکانیزمی برای حفظ سلامت انسان است اما اگر به سمت ترس غیرواقع بینانه حرکت کند مهلک است و گاهی افراد از کرونا ترس بی مورد دارند که رفتارهای ناسازگارانه را در آنها ایجاد می‌کند.

وی بیان کرد: راهبرد مقابله با  کرونا باید توام با آرامش و دوری از استرس به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن باشد و تا زمان فروکش کردن شیوع آن در جامعه این راهبرد ادامه یابد.

راستگو مقدم گفت: نگاه ما به این بیماری باید مثل دیگر بیماری‌ها باشد تا نترسیم و با حفظ آرامش به توصیه‌های کارشناسانه گوش کرده و به آنها عمل کنیم.

وی افزود: حفظ آرامش برای مقابله با بیماری کرونا لازم است اما برخورد ما با محیط اطراف باید با کنترل رفتار باشد چون رویداد بیرونی رخ می‌دهد و نباید برخورد ما با این رویدادها منفعلانه باشد بنابراین فردی که آرامش دارد با کنترل رفتارش می‌تواند اتفاق را به بهترین شکل مدیریت کند.