۰ نفر

افزایش دوقلوزایی در حیات‌وحش

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۴۵
کد خبر: 435947
افزایش دوقلوزایی در حیات‌وحش

کرونا و باران دست به دست هم دادند تا شرایط را برای دوقلوزایی بهاره حیات‌وحش خراسان شمالی مهیا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، باران مراتع استان را سیراب کرد و کرونا هم اجازه نداد تا شهروندان این استان به طبیعت بیایند و با چیدن گیاهان دارویی دل آشوبه را به جان حیات‌وحش آن بیندازند. بنابراین فرصت دوماهه آرامش را به زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده خراسان شمالی برد که نتیجه آن دوقلوزایی در میان گونه‌های گیاهخوار این استان است. آنطور که رئیس اداره حیات وحش محیط زیست خراسان شمالی می گوید: «تعداد دقیق دوقلوزایی‌ها معلوم نیست اما محیط‌بانان مناطق حفاظت شده این استان از افزایش دوقلوزایی میان کَل، بز و میش‌های منطقه خبر می‌دهد.»

آسمان، سالیان سال روی خوش به محیط زیست و منابع طبیعی خراسان شمالی نشان نداد و خشکسالی‌ها طاعون را به جان گیاهخواران آن انداخت و مرگ را برای حیات‌وحش آن رقم زد. گشاده‌رویی آسمان در دوسال اخیر اما رنگ سبزی به روی مراتع، دشت و کوهستان‌های استان کشید. چشمه‌ها دوباره در رگ حیات منطقه جوشید. پوشش سبز منطقه جانی دوباره به حیات‌وحش آن داد. غذا برای زادآوری حیات‌وحش ضروری است اما کافی نیست. آنها به امنیت و آرامش نیاز دارند. کرونا این شرایط را برای حیات‌وحش خراسان شمالی هم مهیا کرد‌. همان‌طور که بستر مناسبی برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌های هند به وجود آورد و بمبئی را در اختیار فلامینگوها گذاشت. جعفری می‌گوید: «حیات‌وحش برای زاد آوری  نیاز طولانی به امنیت و آرامش دارد که زمان جفتگیری تا تولد گونه‌ها طول می‌کشد‌.» این پایان قصه شیرین حیات‌وحش خراسان شمالی نیست. دوقلوزایی گیاهخواران نوید افزایش گونه‌های گوشتخوار منطقه را می‌دهد. جعفری می‌گوید: «کوهستان‌های خراسان شمالی زیستگاه حیات‌وحش گوشتخوارانی چون پلنگ است و میاندشت هم زیستگاه یوزپلنگ. پلنگ‌ها به کمین کَل و بز‌ها می‌نشینند و یوز‌پلنگ‌ها آهوان را شکار می‌کنند.» میاندشت خراسان شمالی یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوزپلنگ کشور است و زاد و ولد گیاهخواران و حال خوش منطقه این نوید را می‌دهد که این دشت دوباره میزبان مناسبی برای سریع‌ترین گوشتخوار جهان باشد. این دشت مدتی میزبان «کوشکی» معروف‌ترین یوزپلنگ در حال اسارت ایران بود.

«حبیب لشکری»معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم  از زادآوری گوشتخواران منطقه خبر می‌دهد.

او از مردم منطقه ‌می خواهد تا از نوازش توله‌های وحشی خودداری کنند.

او می‌گوید: «از مردم انتظار می‌رود در صورت مشاهده توله تنها در طبیعت، به هیچ عنوان به آن دست نزنند.» به گفته لشکری برخی مردم با مشاهده توله وحشی تنها، فکر می‌کنند که مادر، آن را رها کرده است، در صورتی که این گونه نیست و مادر در همان اطراف و در طبیعت است.

وقتی شهروندان توله را نوازش می‌کنند بوی انسان به تن توله می‌نشیند و مادر در این شرایط از پذیرش توله سرباز می‌زند و توله را در طبیعت رها می‌کند. به گفته لشکری توله‌ای که در طبیعت تنها می‌ماند تلف می‌شود!