۰ نفر

شرایط بازگشت به کار افراد مبتلا به کرونا چیست؟

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۰۱
کد خبر: 435441
 شرایط بازگشت به کار افراد مبتلا به کرونا چیست؟

معاون درمان وزارت بهداشت با تشریح شرایط بازگشت به کار افراد مبتلا به کرونا گفت: اگر تست کرونا در دسترس نباشد توصیه می‌‌کنیم افراد برای بازگشت به کار به هیچ‌‌وجه هزینه‌‌های هنگفت را در بخش خصوصی پرداخت نکنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، قاسم جان بابایی در گفتگویی ویدئوکنفرانسی که آیا برای بازگشت به کار باید از فرد تست گرفته شود، گفت: برای برگشت به کار مهم‌‌ترین معیار تصمیم‌‌گیری، زمان ابتلای فرد است؛ اگر کسی هیچ علامتی نداشته باشد و فقط تست او مثبت شده باشد از دو هفته بعد از تشخیص می‌‌تواند به سر کار برود اما این امر تمهیداتی دارد و اگر فرد بعد از دو هفته از تشخیص بیماری به کار بازگشت باید حداقل تا دو هفته دیگر نیز فاصله دومتری خود را با سایر همکارانش حفظ و از ماسک و دستکش استفاده کند زیرا دوره عفونت‌‌زایی برای فردی که علامت نداشته اما آزمایش کرونای او مثبت شده، دو هفته است.

وی افزود: اگر کسی به کرونا مبتلا شود و علائم بیماری را اعم از تب، لرز، تنگی نفس، دردهای استخوانی و ... داشته باشد اما بستری نشود، از زمان تشخیص بیماری تا سه هفته بعد از تشخیص بیماری می‌‌تواند به سر کار بازگردد ولی به شرطی که تا دوهفته دیگر نیز در محل کار خود فاصله دومتری با پرسنل دیگر را رعایت کند و از ماسک و دستکش استفاده کند و به کارفرما یا اداره‌‌اش اعلام کند که در محل کار او شرایط لازم برای ایجاد فاصله فراهم شود.

جان بابایی ادامه داد: اگر کسی به کرونا مبتلا شده و در بیمارستان بستری شده باشد، از زمان تشخیص بیماری باید چهار هفته استراحت کند و بعد از چهار هفته می‌‌تواند در محل کار خود حاضر شود و تدابیر بهداشتی را رعایت کند.

وی تأکید کرد: بسیاری از افراد ممکن است در روز اول تست‌‌شان منفی شود ولی به کرونا مبتلا باشند بنابراین دوباره تست کردن این افراد ارزشی ندارد. اگر تست پی‌‌سی‌‌آر در دسترس فرد باشد برای بازگشت به کار می‌‌تواند تست بدهد و اگر تست در دسترس نباشد توصیه می‌‌کنیم به هیچ‌‌وجه هزینه‌‌های هنگفت را در بخش خصوصی پرداخت نکنند و این زمان‌‌های گفته شده که زمان استاندارد بین‌‌المللی است را برای بازگشت به کار خود رعایت کنند و در بخش خصوصی تست ندهند.

مرگ ومیر مردان بیش از زنان است

وی درباره مقایسه جنسیت بیماران فوت شده بر اثر کرونا متذکر شد: در مردان کرونا بیشتر است؛ میانگین مرگ‌ومیر ما 67 سال بود و بیشتر مبتلایان و فوت‌شدگان کسانی بودند که در جامعه فعال‌‌تر بودند بیشتر زیرا مردان بیشتر در محل‌‌های کسب و کار حضور داشتند.