۰ نفر

آیا سیارک ماسک‌دار امشب زمین را نابود خواهد کرد؟

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۰۸
کد خبر: 435406
آیا سیارک ماسک‌دار امشب زمین را نابود خواهد کرد؟

سیارک ۵۲۷۶۸ که پس از انتشار عکس‌هایش و تشابه آن به ماسک خبرساز شد امشب از مدار زمین عبور می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، این سیارک که تخمین زده می شود ۱.۲ مایل پهنا داشته باشد، اوایل روز چهارشنبه (شب به وقت تهران) از کنار زمین عبور خواهد کرد، اما انتظار نمی رود که با سیاره ما برخورد کند.

این سیارک ۵۲۷۶۸ که با نام (۱۹۹۸ OR۲) هم شناخته می‌شودو نخستین بار در سال ۱۹۹۸ کشف شد. این سیارک قرار است امروز از فاصله ۳ میلیون و ۹۰۸ هزار و ۷۹۱ مایلی زمین عبور خواهد کرد و سرعتی برابر با ۱۹۴۶۱ مایل در ساعت دارد. طبق این محاسبات یعنی این سیارک تقریبا ۱۶ برابر دورتر از فاصله ماه با زمین است.

طبق اعلام مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین ناسا، این سیارک در ساعت ۵:۵۶ دقیقه بعد از ظهر به وقت آمریکا از کنار زمین عبور خواهد کرد. این مرکز وظیفه ردیابی و رصد اجرام نزدیک به زمین را که احتمال برخورد با زمین را دارند برعهده دارد. به گفته ناسا، این مرکز ۲۰ سال است که این سیارک را ردیابی می کنند.

شما می توانید این رویداد را امشب به صورت زنده در وب سایت تلسکوپ مجازی «The Virtual Telescope» تماشا کنید. جیانلوکا ماسی، بنیانگذار و مدیر علمی تلسکوپ مجازی در ایتالیا مدتی است که این سیارک را ردیابی و تصویربرداری کرده است.

اگر این سیارک قرار بود که به زمین برخورد کند، طبق گفته ناسا در زمانی که این سیارک کشف شده بود، این سیارک به اندازه‌ای بزرگ هست که بتواند تاثیرات جدی بر جهان بگذارد.

سیارک ماسک‌دار

رصدخانه‌ی آرچیبو در پورتوریکو اعلام کرده است که مطابق شکل آن، این سیارک هم به دلیل شیوع ویروس کرونا ماسک زده است!

آن ویرکی، رئیس بخش رصد سیاره‌ای رصدخانه آرچیبو، در بیانیه‌ای گفت: «ویژگی‌های توپوگرافیک مقیاس کوچک، تپه ها و ناهمواری‌های انتهای سیارکOR۲ ۱۹۹۸  جذاب است. اما از آنجا که همه ما این روزها درگیر بیماری کووید-۱۹ هستیم، این ویژگی‌های توپوگرافیک سیارک باعث می‌شود فکر کنیم که این سیارک ماسک زده است.»

رصدخانه آرچیبو یک بنیاد ملی علمی است که توسط دانشگاه فلوریدا اداره می‌شود، تیمی از کارشناسان این بنیاد در حال رصد این سیارک نزدیک به زمین هستند. رصدخانه آرچیبو توسط مرکز مطالعات اجرام نزدیک به زمین ناسا پشتیبانی می‌شود و شهاب سنگ‌ها و سیارک‌ها را از اواسط دهه ۹۰ میلادی تجزیه و تحلیل می‌کند.

در طول دنیاگیری ویروس کرونا، دانشمندان رصدخانه آرچیبو در حال ادامه مشاهدات خود از این سیارک هستند. در راستای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، آنها تعدادی دانشمندان و اپراتورهای راداری خود را در این مرکز با محدودیت کنترل می‌کنند و در طول کار ماسک می‌زنند.

این سیارک به عنوان یک جرم آسمانی بالقوه خطرناک طبقه‌بندی شده، چون اندازه آن از ۵۰۰ فوت بزرگ‌تر است و در فاصله ۵ میلیون مایلی مدار زمین قرار دارد. کارشناسان آرچیبو سیارک‌هایی از این دست را رصد و از مشاهدات خود برای تعیین مسیر آن‌ها در آینده استفاده می‌کنند تا بتوانند سیارک‌های خطرناک برای زمین را بررسی و دسته‌بندی کنند.

آیا این سیارک بزرگ‌ترین جرم مدار زمین است؟

فلاویان واندیتی، دانشمند تحقیق در رصدخانه می‌گوید: «محاسبات راداری به ما این امکان را می‌دهد که دقیقا بدانیم این سیارک در آینده چه مسیری را طی می‌کند. در سال ۲۰۷۹ ، سیارک ۱۹۹۸ OR۲ تقریباً ۳.۵ برابر نزدیک‌تر از فاصله کنونی آن در حال حاضر خواهد بود. به این خاطر شناخت دقیق مدار آن بسیار مهم است.»

این بزرگ‌ترین سیارکی است که انتظار می‌رود طی دو ماه آینده از مدار زمین عبور کند، اما بزرگ‌ترین سیارک یا شهاب‌سنگی نیست که تاکنون از مدار زمین عبور کرده است.

افتخار بزرگ‌ترین جرمی که تاکنون از مدار زمین عبور کرده متعلق به سیارک ۳۱۲۲ فلورانس (۱۹۸۱ ET۳) است که در تاریخ ۱ سپتامبر سال ۲۰۱۷ از کنار زمین عبور کرد و خوشبختانه به زمین برخورد نکرد. قطر این سیارک تقریبا پنج و نیم مایل یعنی چهار برابر بزرگ‌تر از سیارک OR۲ ۱۹۹۸ است که امشب از مدار زمین رد می‌شود.​