۰ نفر

چالش پیش روی آموزش عالی برگزاری امتحانات پایان ترم است

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۳۴
کد خبر: 435210
چالش پیش روی آموزش عالی برگزاری امتحانات پایان ترم است

معاون آموزشی وزیر علوم برگزاری امتحانات پایان ترم و برگزاری ترم تابستان را از چالش های پیش روی آموزش عالی در ترم جاری عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علی خاکی صدیق،  امروز (سه‌شنبه) در نشست مجازی معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور که با حضور وزیر علوم، معاونان و مدیران حوزه ستادی در محل این وزارتخانه برگزار شد، ضرورت‌ها و الزام های تبدیلِ تهدید کرونا به فرصت و روی‌آوردن به روش‌های نوین آموزشی را تشریح کرد.

 خاکی صدیق در این نشست مجازی اظهار داشت: با انتخاب راهبردهای مناسب آموزشی و به حداقل رساندن آسیب‌ها، جبران کاستی‌ها، بهره‌مندی دانشگاه‌ها از مزایای آموزش الکترونیکی و توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در برخورد با شرایط مشابه می‌توان این تهدید را به فرصتی مناسب در زمینه آموزش الکترونیک تبدیل کرد.

به گفته وی، گام‌های اجرایی در مسیر ایجاد و گسترش آموزش‌های الکترونیکی، بازنگری در مقررات آموزشی و تفویض اختیار به دانشگاه‌ها،  آموزش و فرهنگ‌سازی و سنجش و ارزیابی، از اقدامات ضروری در این شرایط است.

معاون آموزشی وزارت علوم، به گام‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: صدور بخشنامه به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، تشکیل کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی،  توجه به آموزش‌های غیرحضوری، پیگیری تقویت زیر ساخت‌ها در دانشگاه‌ها و افزایش سقف مجاز آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها از گام‌هایی بودند که در اسفندماه سال ۱۳۹۸ اجرایی شدند.

 خاکی صدیق در ادامه تصریح کرد: ابلاغ دستورالعمل امکان آموزش حضوری دانشجویان دوره دکتری از آغاز اردیبهشت ۱۳۹۹ و ارسال پروتکل بهداشتی مرتبط با حوزه آموزش برای آمادگی در بازگشایی دانشگاه‌ها و اجرای امتحانات پایان ترم از سایر اقدامات اجرایی در این شرایط بوده است.

وی به تعداد دانشجویان در حال آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: از مجموع ۳ میلیون دانشجویان کل کشور در دانشگاه‌های دولتی متمرکز ۸۳.۷ درصد دانشجویان، در دانشگاه پیام نور ۹۳ درصد، فنی و حرفه‌ای ۶۶.۱ درصد، علمی کاربردی ۱۰۰ درصد و دانشگاه‌های غیر دولتی و غیر انتفاعی ۷۴.۴ درصد و در مجموع کل ۸۶.۲ درصد دانشجویان در حال استفاده از آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌ها هستند.

خاکی صدیق در زمینه آموزش،  ترویج و فرهنگ‌سازی گفت: ارسال راهنمای عمل و نکات تربیتی و روان‌شناختی، برپایی کارگاه‌های آموزشی در سطح دانشگاه‌ها، انجام مصاحبه‌های رسانه‌ای و راه‌اندازی وب‌گاه اختصاصی آموزش الکترونیکی از جمله فعالیت‌های اجرایی در این زمینه‌ها بوده است.

معاون آموزشی وزارت علوم در بحث سنجش و ارزیابی خاطرنشان کرد: درخواست گزارش از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و بررسی و تحلیل وضعیت آموزش الکترونیکی در کشور انجام شده و ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه آموزش الکترونیکی جهت بررسی وضعیت کنونی و سیاست‌گذاری آینده و دسته‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی انجام گرفته است.

وی درخصوص چالش‌های پیش رو در آینده گفت: برگزاری امتحانات پایان ترم و برگزاری ترم تابستانی و آغاز نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹، اصلاح آیین نامه‌ها،  توسعه آموزش الکترونیکی و نظارت و ارزیابی از مسائل آینده در حوزه آموزش الکترونیک در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.