۰ نفر

توصیه هایی برای یادگیری بهتر در کلاس‌های آنلاین‎

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۴۱
کد خبر: 434858
توصیه هایی برای یادگیری بهتر در کلاس‌های آنلاین‎

داستان ناخوشایند ویروس کرونا در میانه سال تحصیلی، چالش‌ بزرگ همه کشورها بوده که به‌ دلیل ناشناخته بودنش، نیازمند مراقبت‌های جدی بهداشت فردی و اجتماعی به‌ویژه برای دانش‌آموزان و نتیجه‌اش تعطیلی طولانی مدارس بوده است اما کلاس‌های آموزش آنلاین در جبران این تعطیلی به یک روش غالب تبدیل شد تا دانش‌آموزان و دانشجویان در ادامه کلاس‌های درس سنتی خود از آن استفاده ‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان،  بازار این شکل آموزش و یادگیری از خانه به روش‌های مختلف و با ابتکار و خلاقیت برخی آموزگاران، پخش زنده تلویزیونی کلاس و پیگیری‌های بعدی از طریق فضای مجازی حسابی داغ است. از آن‌جا که این شیوه آموزش  مجازی نیاز به ترفندهای متفاوت‌تری نسبت به روش‌های کلاس سنتی دارد، معلمان و دانش آموزان باید بتوانند مهارت‌های خود را با محیط یادگیری آنلاین سازگار کنند تا نکات آموزشی به‌صورت موثر و جذابی بین آن‌ها منتقل شود. در ادامه می‌پردازیم به چند ترفند که راه‌گشای بهبود تدریس آنلاین معلم و دانش‌آموز است.

آموزگاران بخوانند

 شرایط تدریس را فراهم کنید: به‌عنوان معلمی که پدر یا مادر هستید، زمانی را برای تدریس آنلاین انتخاب کنید که فاکتورهای حواس‌پرتی در کمترین میزان خود باشد. قبل از شروع کلاس، تلفن همراه خود را بی‌صدا و تلویزیون را خاموش کنید، همه وسایل و مدارک لازم را دم دست قرار دهید و با لباسی رسمی شروع به‌کار کنید. علاوه بر مدت زمان اختصاص داده شده به تدریس، زمانی را هم در طول روز برای محتواسازی، جمع‌بندی، تعیین سرفصل‌ها و طرح درس در نظر بگیرید. شاید لازم باشد بخشی از کارهای خانه یا شغلی‌تان را با شریک زندگی‌تان تقسیم کنید.

حضور جسمی‌تان پررنگ باشد: بدون نمایش چهره، صدا و تنها با ارتباط متنی در کلاس مجازی، انتقال حس حضورتان به‌عنوان آموزگار به‌درستی انجام نمی شود. با تصویر و گاهی صدا به دانش‌‌آموزان دلگرمی دهید تا فضای کلاس مجازی نزدیک‌تر به واقعیت پیش برود. مثلا شبیه به کلاس‌های سنتی و با یک ارتباط تصویری کوتاه، حضورشان در کلاس را خوش‌آمد بگویید.

 روی یادگیری «فعال» تمرکز کنید: برخی آموزگاران برای پر کردن وقت، به سخنرانی‌های طولانی تکیه می‌کنند. بهتر است برای درگیر کردن دانش آموزان در کلاس، جلسه‌های کلاسی بر مبنای مشارکت بیشتر بچه‌ها، ویدئو و کلیپ‌های صوتی و تمرینات نوشتنی باشد. برای کم‌کردن اضطراب‌شان، زمانی را هم برای رفع اشکال در خارج از ساعت کلاسی تعیین کنید.

 ارتباط بین دانش‌آموزی را تقویت کنید: یک گروه مجازی تشکیل دهید تا دانش‌آموزان بتوانند برای کارهای گروهی تعیین شده توسط شما، با یکدیگر به تبادل‌نظر بپردازند و به نتیجه برسند. کار گروهی انگیزه‌ بچه‌ها را برای رسیدن به موفقیت و میزان مشارکت آن‌ها بالا می‌برد، مشروط بر این‌که فضای رقابتی سالم از تعادل خارج نشود! معلم فقط به‌عنوان ناظر در این گروه حضور دارد.

 از ابزارهای یادگیری متنوع استفاده کنید: امروزه به لطف فناوری، ابزارهای زیادی برای استفاده بهینه از محیط‌های یادگیری مجازی شبیه به آن چه که در کلاس واقعی وجود دارد در دسترس است. یک معلم موفق از سبک‌های سنتی یادگیری در کنار ابزارهای صوتی و تصویری به‌روز بهره می‌برد و به این‌ترتیب کلاس را به محیطی مفید با افزایش تعامل بچه‌ها باهم و با معلم  تبدیل می‌کند.

 لحظه به لحظه بازخورد کلاس را ارائه دهید: یک معلم آنلاین، ارائه بازخورد منظم را به‌عنوان بهترین روش برای  بهبود عملکرد دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه در آن‌ها جدی می‌گیرد. این بازخوردها باید دایمی باشد تا دانش‌آموزان در تشخیص و اصلاح یک مهارت خاص‌شان دچار اشکال نشوند. در ضمن، شوخ‌طبع هم باشید.

 فضای شاد در کلاس موجب توجه بیشتر دانش‌آموزان به درس و ارتباط بهتر معلم و دانش‌آموز می‌شود. البته ایجاد تعادل در حفظ یک فضای شاد که از کنترل نیز خارج نشود، از مهارت‌های یک معلم خوب است.

دانش‌آموزان بخوانند

کلاس مجازی را درست مثل یک کلاس واقعی در نظر بگیرید. همان نظم و پیگیری را که در یک کلاس عادی بوده در این نوع کلاس هم جدی بگیرید.

 با خودتان رو راست باشید. در این نوع کلاس برای به انجام رساندن تکالیف کمتر زیر ذره‌بین معلم قرار دارید پس این شما هستید که باید برای یادگیری بهتر کوشا باشید.

برنامه و مدیریت زمان داشته باشید. این کلاس‌ها نسبت به نوع سنتی آن، آزادی و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و این موضوع می‌تواند گاهی به ضررمان باشد، بنابراین اگر برنامه‌ریزی روزانه نداشته باشیم احتمالا در یادگیری موفق نخواهیم بود. استفاده از برگه های یادداشت‌ کوچک پشت در اتاق یا جایی در مقابل دید برای یادآوری برنامه‌ها بسیار مفید است.

برای حضور در این کلاس، یک فضای دلچسب و همیشگی در نظر بگیرید. خودتان تصمیم بگیرید که با چه نوع میزکار یا در کدام اتاق تمرکز و راحتی بیشتری دارید.

همچنین وسایل مورد نیازتان را دم دست داشته باشید. کتاب‌ها، جزوه‌ها، برنامه درسی، نرم‌افزارهای لازم و حتی کمی خوراکی یا نوشیدنی سالم و مقوی می‌تواند این فضا را برای شما خستگی‌ناپذیر کند. از اتصال اینترنت خاطرجمع شوید و از هدفون برای گوش دادن استفاده کنید.

 هر چیزی را که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود رفع کنید، از باز بودن پنجره و گرم بودن بیش از حد اتاق گرفته تا هر وسیله اضافه که احتمالا تمرکز شما را به‌هم می‌ریزد. صفحه‌های مجازی را از دسترس خارج کنید. در ضمن، خجالت نکشید و برای موردی که در کلاس مجازی متوجه نشدید یا عقب افتادید از همکلاسی‌ها یا آموزگارتان کمک بخواهید.

 به خودتان جایزه بدهید. هر بار بعد از پایان کلاس در صورت احساس رضایت از آن، به خودتان فرصت دیدن یک فیلم، اینترنت‌گردی یا یک سرگرمی غیردرسی هدیه بدهید.