۰ نفر

وزارت آموزش‌ و پرورش اعلام کرد؛

عضویت دانش آموزان مناطق محروم در سامانه شاد اجباری نیست

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۴۳
کد خبر: 434823
عضویت دانش آموزان مناطق محروم در سامانه شاد اجباری نیست

آموزش‌وپرورش اعلام کرد: هیچ اجبار یا تحمیلی به دانش‌آموزان مناطق محروم جهت حضور در سامانه شاد وجود ندارد و از روش‌های آموزش حضوری استفاده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، وزارت آموزش‌ و پرورش تأکید کرده است:‌ هیچ‌گونه اجبار یا تحمیلی به دانش‌آموزان مناطق محروم فاقد دسترسی به اینترنت، تلویزیون یا موبایل هوشمند جهت حضور در سامانه "شاد" وجود ندارد و این دانش‌آموزان از روش‌های آموزش حضوری به عنوان جایگزین آموزش رسمی استفاده می‌شود.       

این معاونت پس از ابلاغ تعطیلی مدارس از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، به منظور استمرار جریان فعالیت‌های آموزشی و تربیتی، جلوگیری از افت تحصیلی و جبران عقب‌افتادگی آموزشی دانش آموزان،  اقداماتی به شرح ذیل  انجام داده است:

 اجرای 28 برنامه آموزشی برای دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی( ابتدایی، دوره اول و دوم متوسطه) بصورت روزانه از طریق شبکه 4 و شبکه آموزش سیمای جمهوری اسلامی ایران.

برگزاری وب کنفرانس با مدیران کل و معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور و تبیین و تأکید بر ضرورت پیگیری و تحقق جریان آموزشی در تمام شهرستان‌ها، مناطق و نواحی کشور با استفاده از شیوه‌های متنوع و توجه به مقتضیات منطقه‌ای.

تنظیم و ارسال شیوه نامه آموزش مجازی  به استان‌های کشور در تاریخ 10 فروردین 99 با هدف کاهش دغدغه‌های اجتماعی خانواده‌ها و دانش‌آموزان و استمرار فعالیت‌های آموزشی و پرورشی.

 تأکید بر اقدامات آموزشی متنوع و تولید بسته‌های آموزشی در قالب فایل‌های صوتی، لوح فشرده و جزوات آموزشی مکتوب برای دانش آموزان مناطق دورافتاده و محروم استان‌هایی که به شبکه‌های تلویزیونی یا اینترنت دسترسی ندارند.

پیگیری امور آموزشی دانش‌آموزان از طریق تماس‌های تلفنی از سوی کارشناسان، مدیران و معلمان مدارس و اعزام راهبران آموزشی و معلمان به مناطق محروم با رعایت نکات بهداشتی و پروتکل‌های وزارت بهداشت.

 علاوه بر موارد فوق، به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها اختیار داده شده است تا بر اساس مقتضیات جغرافیایی، فرهنگی و بومی خود، از روش‌های متنوعی برای  پیگیری امور آموزشی دانش‌آموزان استفاده کنند که این موضوع با توجه به شرایط و مقتضیات حوزه انتخابیه این نماینده محترم خوشبختانه با استمرار فرآیند آموزشی تا اول اسفندماه سال98 و با تمهیدات اداره کل آموزش و پرورش استان، موجب شد تا همکاران ما در این مناطق بیش از  90 درصد محتوای آموزش کتب درسی خود را به پایان برسانند، لذا نگرانی جدی درخصوص انقطاع آموزش یا عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان حوزه انتخابیه این نماینده محترم وجود ندارد.

شایان ذکر است ایجاد شبکه آموزشی دانش آموزی(شاد) و پیگیری امور آموزشی دانش‌آموزان در بستر فضای مجازی، صرفاً در راستای کاهش نگرانی خانواده‌ها و دانش‌آموزان عزیز بوده و هیچ گونه اجباری برای حضور دانش‌آموزان مناطق محروم فاقد دسترسی به اینترنت، تبلت یا گوشی هوشمند، در سامانه شاد وجود نداشته و همکاران ما می‌‌توانند همچنان  از دیگر روش‌های متنوع آموزشی برای اتمام محتوای آموزشی کتاب‌های درسی و رفع نگرانی‌های دانش‌آموزان و خانواده‌ها استفاده کنند.

 معاونت آموزش ابتدایی اقدامات آموزشی متنوعی را برای دانش‌آموزانی که دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی یا اینترنت ندارند انجام داده است که روش‌های آموزش غیرحضوری و حضوری در قالب شیوه نامه ارسالی به استان‌های کشور، پیشنهاد شده است که هر استان بر اساس مقتضیات جغرافیایی، فرهنگی و بومی خود یکی از این روش‌ها را اجرا می‌کند، به طور مثال برای حوزه انتخابیه چادگان، فریدن، فریدون شهر و بویین و مینادشت نکات زیر قابل توجه  است:

تعطیلی مدارس در اول اسفند سال گذشته اتفاق افتاد و مدارس کوچ‌روی عشایری استان اصفهان در این زمان  90 درصد کار آموزش خود را به پایان رسانده بودند، تنها مرور و ارزشیابی پایانی دروس مدنظراست که آن هم بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش محقق می‌شود، لذا نگرانی بابت انقطاع آموزش یا عقب ماندگی تحصیلی وجود ندارد.

بسته‌های آموزشی شامل فایل‌های صوتی و جزوات مکتوب برای دانش آموزان مناطق دورافتاده و محروم استان اصفهان آماده شده و از طریق راهبران آموزشی در چادرها یا منازل دانش‌آموزان تحویل می‌شود و به صورت هفتگی روند آموزش این عزیزان رصد می‌شود.

شایان ذکر است هیچ گونه اجبار یا تحمیلی به دانش‌آموزان مناطق محروم فاقد دسترسی به اینترنت، تلویزیون یا موبایل هوشمند جهت حضور در سامانه شاد وجود ندارد و از روش‌های آموزش حضوری به عنوان جایگزین آموزش رسمی استفاده می‌شود."