۰ نفر

نگرانی‌های جدید از شیوع کرونا

۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۳۷
کد خبر: 434065
نگرانی‌های جدید از شیوع کرونا

شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان به وضعیت بحرانی رسیده، اما مسوولان وزارت بهداشت می‌گویند در حال حاضر هیچ استانی در کشور از بابت تعداد مبتلایان و شیوع ویروس در وضعیت قرمز نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، تاکید سخنگوی وزارت بهداشت بر «قرمز نبودن هیچ یک از استان‌های کشور» در حالی است که بنا بر هشدارهای 10 روز اخیر مسوولان استان خوزستان، نه تنها آمار ابتلا و بستری در برخی شهرهای این استان رو به افزایش است، بلکه به گفته استاندار خوزستان، شرق و غرب اهواز، خرمشهر، دزفول، رامشیر و آبادان، حالا با علامت قرمز روی نقشه استان مشخص شده‌اند و از بابت افزایش تعداد مبتلایان در شرایط نگران‌کننده‌ای هستند. 

روز پنجشنبه و همزمان با بازدید معاون کل وزارت بهداشت از روند درمان مبتلایان کووید 19 در استان خوزستان، غلامرضا شریعتی؛ استاندار خوزستان هشدار داد که روند روزانه تحرکات ویروس کرونا در این استان و به خصوص در شهر اهواز «تزایدی» است. شریعتی در توضیح این هشدار گفته بود: «با وجود کند شدن شیب ابتلا در کشور، سرعت ابتلا در شهر اهواز، نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و خیز برداشته است. البته از ۲۶ فروردین ماه، تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا در خوزستان به 4 واحد افزایش یافته (دو آزمایشگاه در اهواز، یک آزمایشگاه در دزفول و یک آزمایشگاه در آبادان) و طبیعی است که با افزایش واحدهای تشخیصی، آمار بیماران افزایش دارد و البته افزایش بیماریابی، امکان آلوده کردن سایر افراد را کاهش می‌دهد. نتایج بیماریابی به ما می‌گوید که موارد سندروم تنفسی رو به کاهش، اما موارد مثبت آلودگی به ویروس کرونا رو به افزایش است که نشان می‌دهد با وجود گرما، هنوز از کرونا رها نشده‌ایم. البته با گذشت ۶۵ روز از بروز موارد مثبت آلودگی به ویروس کرونا، در کنترل بیماری مجرب‌تر شده‌ایم و درصد فوت، روز به روز کاهش می‌یابد. در این روزها هم موارد فوت در آبادان و اهواز کمتر بوده و تعداد بهبودیافتگان هم در همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها بالای ۷۰ درصد بوده، اما افزایش ابتلا و مرگ زنان؛ به خصوص زنان خانه‌دار، افزایش میانگین سنی مبتلایان و افزایش فوتی‌های کمتر از 60 سال نسبت به هفته‌های قبل نشان می‌دهد که اولا، در هفته‌های اخیر زنان بی‌مبالاتی کرده‌اند، ثانیا، افراد مسن نیازمند مراقبت بیشتری هستند چون این افراد در صورت ابتلا، بیشتر در خطر مرگ هستند و ثالثا، با وجود آنکه افراد مسن، بیشتر مورد مراقبت قرار گرفته‌اند و آمار فوت در این گروه سنی کاهش یافته، اما افراد کمتر از ۶۰ سال که بیماری زمینه‌ای هم نداشته‌اند، تصور کرده‌اند که بیماری بر آنها غلبه نمی‌کند و بنابراین، مرتکب رفتارهای پرخطر و نادیده گرفتن توصیه‌های مرتبط با رعایت فاصله اجتماعی شده‌اند. البته همچنان بیشترین آمار فوت در استان، مربوط به آن تعداد از مبتلایان کووید 19 است که دارای بیماری قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و مشکلات ریوی بوده‌اند.»

شریعتی که هفته گذشته از افزایش تعداد بستری‌های کووید 19 در سطح استان، ابراز نگرانی کرده بود، دو روز قبل این هشدار را ضمیمه کرد که اکنون کرونا در حال رفتن از شهر به روستاست و در توضیح مصادیق این هشدار و تشریح وضعیت برخی مناطق پرخطر استان هم گفت: «یک رفتار خطرناک در یکی از روستاهای رامشیر موجب شد آمار ابتلا در آن منطقه، از چهار بیمار، در طول ۵۰ روز به ۹۵ بیمار برسد و رامشیر از بابت تعداد مبتلایان، یک‌باره از انتها به ابتدای جدول رسید. در هفتکل هم شاهد شرایط مشابه بودیم به این معنا که حضور دو خانواده در یک مراسم عزاداری، باعث شد این شهرستان در رتبه بعدی قرار بگیرد. در روستای جسانیه اهواز هم به علت رعایت نشدن توصیه‌ها، شاهد افزایش ابتلا بودیم که این روستا قرنطینه شد. حالا تعداد بیماران در رامشیر، جسانیه اهواز، میداوود و روستاهای اطراف باغملک افزایش یافته و رامشیر، هفتکل و هویزه زنگ خطری برای ما هستند، آبادان، شوشتر و اندیمشک هم شرایط بدی داشتند اما با همراهی مردم و مداخلات ما، اکنون وضعیت بهتری دارند. در خرمشهر، آمار ابتلا رو به کاهش است اما در اهواز، مناطقی مانند گلستان، عین ۲، کیانپارس و باهنر در رده مناطق پر خطر به دلیل تعداد بالای مبتلایان هستند.»

آنچه حالا استاندار خوزستان را به ‌شدت نگران کرده، برخی رفتارهای پرخطر قبایل جنوب است که با اصرار بر برگزاری برخی آداب و رسوم همانند ایام عادی، توصیه‌های بهداشتی را نادیده می‌گیرند. چند روز قبل، فرماندار رامشیر هشدار داده بود که در پی بی‌احتیاطی جمعی در روز سیزدهم فروردین‌ماه در روستای «طبره» (از توابع بخش مرکزی شهرستان رامشیر)، طغیان بیماری در دو روستای «مطبگ » و «رمیله» با جمعیت هزار و ۹۰۰ نفری اتفاق افتاده و 70 نفر از اهالی این روستاها به کووید 19 مبتلا شده و بستری یا قرنطینه شده‌اند. 

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان هم اخیرا در توضیح علت بالا بودن آمار ابتلا در خرمشهر گفته بود که بافت خاص جمعیت این شهرستان، ارتباط با سایر نقاط کشور و به خصوص، تداوم برگزاری مراسم عروسی و عزا در خرمشهر یکی از مهم‌ترین دلایل این افزایش بوده است. 

افزایش آمار مبتلایان در این استان، در حالی است که استان خوزستان طی دو ماه گذشته، در مقایسه با تمام استان‌ها در رده پایین‌تری ایستاده بود و به گفته استاندار، با وجود آنکه نرخ ابتلا در کل کشور 0.1 درصد بود، اما در استان خوزستان 0.02 درصد بود. اما حالا به‌زعم مسوولان استانی، تراکم بالای جمعیت در برخی کلانشهرهای استان می‌تواند یکی از دلایل رشد آمار ابتلا باشد علاوه بر آنکه فرماندار اهواز هم دو روز قبل در توضیح علت این افزایش در مرکز استان، ساکنان اهواز را خطاب گلایه‌های خود قرار داد و ضمن آنکه بر افزایش نمونه‌گیری و بیماریابی به عنوان یکی از دلایل رشد آمار مبتلایان تاکید می‌کرد، رفع محدودیت‌های تردد در سطح شهرها و اماکن عمومی، بازگشایی مشاغل و بی‌توجهی مردم به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را از علل افزایش مبتلایان کووید 19 در این شهر برشمرد و گفت: «از حدود ۱۰ روز پیش نمونه‌برداری سرپایی از مردم اهواز آغاز شده و 8 هزار نفر از مردم این شهر، تست تشخیصی کرونا داده‌اند که با افزایش نمونه‌گیری، شناسایی مبتلایان هم افزایش می‌یابد و شناسایی به موقع ناقلان بدون علامت، در درمان زودتر و جلوگیری از آلوده شدن افراد بیشتر، تاثیرگذار است. اما رفع محدودیت‌ها و بازگشایی مشاغل کم‌ خطر یا با ریسک متوسط و حضور پررنگ مردم در خیابان‌ها و بازارها و بی‌توجه به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، سرعت انتشار ابتلا را هم افزایش داده است.»

اولین موارد ابتلا به کووید 19 در استان خوزستان، 7 اسفند و یک هفته بعد از اعلام رسمی مرگ دو مبتلای کووید 19 در قم، ثبت شد. آن زمان و در حالی که ویروس کرونا، مساحت کشور چین را درنوردیده بود اما هنوز از پاندمی در جهان خبری نبود، فرضیاتی با محوریت مصونیت نسبی مناطق گرمسیر از اپیدمی کووید 19 و کاهش فعالیت ویروس در هوای گرم مطرح می‌شد، اما حالا که مسوولان استان خوزستان درباره افزایش تعداد مبتلایان در برخی شهرهای استان هشدار داده و شرایط برخی شهرها را نگران‌کننده ارزیابی کرده‌اند، به نظر می‌رسد یکی از آخرین امیدها به پایان حیات این ویروس هم باطل شده چون دیروز سازمان هواشناسی اعلام می‌کرد که دمای هوا در این استان و ظرف روزهای آینده رو به افزایش خواهد بود و به 33 درجه بالای صفر می‌رسد. 

در حالی که وزارت بهداشت، تفکیک استانی ابتلا به کووید 19 را از هفته اول فروردین ماه از گزارش روزانه خود حذف کرده، دو روز قبل و به گفته یکی از مسوولان استانی خوزستان، تا روز پنجشنبه، شمار کل مبتلایان در این استان به هزار و 912 نفر رسیده که از این تعداد، 170 نفر فوت کرده‌اند. 

ابتدای فروردین ماه، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز اعلام کرد: «هر ۲ ساعت یک نفر در استان خوزستان به کووید 19 مبتلا می‌شود و هر ۱۵ ساعت، یک نفر در این استان به دلیل ابتلا به این ویروس جان خود را از دست می‌دهد. اگر مردم توصیه‌های بهداشتی را رعایت نکنند هفته آینده با یک پیک بیماری مواجه خواهیم شد و روزانه ۱۰۰ مبتلای جدید به ویروس کرونا خواهیم داشت ضمن آنکه آمار مرگ‌ومیر افزایش می‌یابد. با احتساب جمعیت پنج میلیون نفری استان، اگر ۷۰ درصد مردم به آن مبتلا شوند و از این تعداد 3.5 درصد فوت کنند، تعداد مرگ و میرها در استان به ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر خواهد رسید.»