۰ نفر

شکایت مدیریت شهری از سحر قریشی

۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۶
کد خبر: 433791
شکایت مدیریت شهری از سحر قریشی

مدیریت شهری تهران، به کلیپ منتشرشده از بازیگر پرحاشیه سینما واکنش نشان داد. در 48 ساعت گذشته کلیپی از سحر قریشی منتشر شد که واکنش‌های منفی زیادی را در پی داشت.

او که به همراه دوستانش در پارکی مشغول قدم‌زدن بود، با ایستادن در کنار پاکبانی و با اشاره به کتی که تنش بود و هم‌رنگ یونیفرم پاکبانی است، با خنده شروع به تمسخر او کرد. در کمتر از 24 ساعت فضای مجازی پر شد از کلیپ خانم بازیگر و انتقادات زیادی به آن مطرح شد و از پلیس تا مدیریت شهری نسبت به این موضوع ورود پیدا کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران، در اینستاگرام خود در واکنش به انتشار کلیپی از سحر قریشی، بازیگر سینما، نوشت: برخورد توهین‌آمیز سحر قریشی با یک پاکبان فضای سبز شهرداری قابل پذیرش نیست و در صورت عدم برخورد مناسب بیم ‌آن می‌رود که این ناهنجاری به عرف جامعه تبدیل شود. وی در شرح آنچه در این کلیپ گذشته است، افزود: «روز گذشته در ویدئوی توزیع‌شده در فضای مجازی بازیگر تلویزیون و سینما، سحر قریشی، با خنده و مضحکه کنار رفتگری می‌رود و با تمسخر به دوستانش می‌گوید لباسم را با او ست کرده‌ام و وقتی رفتگر بینوا به او واکنش نشان می‌دهد با حالتی توهین‌آمیز به رفیق دیگرش می‌گوید «همین مانده بود که فقط این به ما بگوید برو ...». پاکبانان و کارگران امروز با حداقل حقوق و مزایا بیشترین زحمت را برای رفت‌وروب ‌و تمیزی شهر و بوستان‌ها می‌کشند و حداقل انتظار  برخورد محترمانه و قدرشناسانه با این فداکاری‌ها داریم. فراهانی تأکید کرد: لذا در صورت عدم عذرخواهی رسمی خانم سحر قریشی، به عنوان نماینده مردم قدرشناس تهران پیگیر شکایت مدیریت حقوقی شهرداری تهران از خانم سحر قریشی خواهم‌ بود تا خدای ناکرده این‌گونه رفتارهای ناپسند تبدیل به هنجار جامعه نشود. شهر ما به دلیل غیراخلاقی‌بودن رفتار خانم قریشی نسبت به پاکبانان شریف پایتخت از انتشار فیلم آن خودداری می‌کند!

زمانی سلبریتی تختی بود

فراهانی با بیان اینکه علیه سحر قریشی اعلام جرم می‌کنیم، گفت: آنچه قلب ما را به درد آورد، این است فردی که به خاطر مردم معروف شده و به هر دلیلی اسمش سلبریتی است و اتفاقا این شهرتی که به دست آورده به خاطر توجه مردم است،  به خودش اجازه می‌دهد در مقابل شریف‌ترین افراد این کشور یعنی پاکبان‌ها که از شیره جان خود با کمترین حقوق می‌گذرند و عملا سلامت و نظافت جامعه را بر عهده دارند و شبانه‌روز زحمت می‌کشند و فداکاری می‌کنند، می‌ایستد و توهین می‌کند، در حالی که وقتی از کنارشان رد می‌شوید باید قدردان زحماتشان باشید و افزود: «کسی که همه هویت و شهرتش را از مردم دارد، چطور به خودش اجازه می‌دهد فردی  را مسخره کند و یک ناهنجار را تبدیل به هنجار کند؟ ممکن است کسانی باشند که  از او الگو بگیرند، کسانی هستند که به او به عنوان اسوه و نماد نگاه می‌کنند و ما به جایی می‌رسیم که ناهنجاری تبدیل به روش عادی شود. این برای ما قابل پذیرش نیست.» وی با اشاره به اینکه زمانی سلبریتی تختی بود که همه هویت و شهرتش را به پای مردم می‌ریخت، گفت: «حالا سحر قریشی سلبریتی است.  من به عنوان نماینده مردم در شورا اهانت و توهین به افراد مدیریت شهری را که ممکن است کارگر بوستان باشند یا شهردار تهران، به‌هیچ‌وجه برنمی‌تابم. گذشتن از مرزهای اخلاق درباره هیچ کسی در حوزه شهری از سوی هیچ فردی تحمل نمی‌شود و امروز من پیگیری کردم و با اداره کل حقوقی شهرداری حرف زدم و نامه نوشتم و دستور دادم مدیریت حقوقی شهرداری تهران روز شنبه با تنظیم شکایت رسمی خانم قریشی را به دادگاه بکشاند تا ایشان پاسخ‌گوی رفتار زشتشان باشند.

در اولین واکنش‌ها معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا هشدار داد تهیه و به اشتراک‌گذاری هرگونه کلیپ تصویری، مطالب نوشتاری و عکس با محتوای توهین‌آمیز در فضای مجازی که باعث تشویش اذهان عمومی شود، جرم است و پلیس فتا با هنجارشکنان برخورد قانونی می‌کند. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا، در تشریح این خبر اظهار کرد: در پی انتشار کلیپ تصویری تحقیرآمیز از سوی یکی از چهره‌های شناخته‌شده سینما، در مواجهه با فردی با شغل شریف پاکبان در فضای مجازی کشور که باعث جریحه‌دارشدن احساسات عمومی و تماس‌های مکرر کاربران با پلیس شد، خواستار برخورد قانونی با این‌گونه جریانات شده‌اند و پلیس فتا اقدامات لازم و قانونی را برابر مقررات اعمال می‌کند. وی ادامه داد: رعایت هنجار، قواعد خاص رفتاری و توجه به فرهنگ و آداب حاکم بر جامعه از بدیهیات ضروری استفاده از فضاهای عمومی فضای سایبر است و در این‌باره افراد، چهره‌های شناخته‌شده و نامی کشور نظیر هنرمندان، ورزشکاران و اندیشمندان که در فضای مجازی هم فعالیت دارند، باید به اخلاقیات و قواعد خاص رفتاری و خرده‌فرهنگ‌های پذیرفته‌شده در جامعه پایبند باشند و در چارچوب آن عمل کنند. سرهنگ پاشایی افزود: با بررسی و تحلیل عملکرد سایبری افراد نامی و سرشناس خوشبختانه اکثر قریب به اتفاق این افراد با رفتارهای اخلاق‌مدارانه همواره نقش مثبت و سازنده‌‌ای در راستای اعتلای فرهنگ، ایجاد همنوایی، توجه به نیازمندان و آسیب‌های اجتماعی ایفا کرده‌اند ولی گاهی اوقات شاهد رفتارهای خارج از عرف و شئونات رفتاری از سوی برخی از چهره‌های شناخته‌شده هستیم. این مقام مسئول ادامه داد: برخی افراد با بی‌توجهی به اخلاقیات و شئونات دینی و مذهبی با به‌ اشتراک‌گذاری تصاویر یا پست‌های توهین و تحقیرآمیز باعث جریحه‌دارشدن احساسات عمومی شده و با توجه به اینکه استفاده از فضاهای غیرخصوصی فضای سایبر به منزله انظار عمومی است با استناد به ماده ۶۳۸  قانون مجازات اسلامی «ارتکاب به هر گونه عملی که نفس آن فعل یا عمل باعث جریحه‌دارشدن عفت و احساسات عمومی جامعه شود جرم تلقی می‌شود» و با توجه به ضرر و زیان حاصل‌شده پلیس فتا در حکم ضابط قضائی با هنجارشکنان برخورد قانونی می‌کند. معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا تصریح کرد: اولویت اصلی این پلیس سالم‌سازی فضای سایبر است و در صورت احصا و پایش هرگونه موارد مغایر با شئونات جامعه و اخلاقیات حاکم و فرهنگ پذیرفته‌شده، در ابتدا سعی در ارشاد و راهنمایی فرد خاطی به صورت تلفنی یا احضار قانونی به جهت حذف مطالب و جبران خسارت وارده می‌کند. این مقام انتظامی بیان کرد: در صورت بی‌توجهی فرد خاطی به تذکرات و تکرار مجدد تخلفات، پلیس فتا با این‌گونه افراد برابر قانون برخورد کرده و متخلفان را به مرجع قضائی معرفی خواهد کرد.

دلجویی از پاکبانی که مورد تمسخر قرار گرفت هم گام دوم بود. شهردار منطقه یک تهران از پاکبانی که مورد تمسخر یکی از بازیگران قرار گرفت، دلجویی کرد. حمید موسوی با حضور در بوستان نیاوران از پاکبانی که از سوی قریشی، مورد رفتار نامناسب قرار گرفته بود، دلجویی کرد و در این دیدار خطاب به این پاکبان گفت: خوشحالیم همکارانی مثل شما داریم که برای سلامتی مردم جان خود را به خطر می‌ اندازند. جایگاه شما برای ما رفیع است و ارزش کارتان را می‌دانیم. اینکه در این برخورد به خاطر حفظ جان و سلامتی این شهروند فاصله‌گذاری را رعایت کردید، نشان می‌دهد که در کار خود مسئولیت‌پذیر هستید.