۰ نفر

حاجی‌میرزایی: برای آموزش تمام دروس به 12شبکه تلویزیونی نیاز داریم

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۲۸
کد خبر: 433600
حاجی‌میرزایی: برای آموزش تمام دروس به 12شبکه تلویزیونی نیاز داریم

وزیر آموزش ‌و پرورش گفت: اگر بخواهیم آموزش تلویزیونی تمام دروس را پوشش دهیم نیاز به 12شبکه تلویزیونی داریم چون ۱۲پایه و بیش از ۲۵۰درس داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت نظام آموزش ‌و پرورش بر اثر شیوع کرونا، اظهار کرد: با یک پدیده غیرمنتظره‌ای مواجه شدیم که این پدیده باعث تعطیلی طولانی‌ مدت مدارس شد و باید برای آن اقداماتی انجام می‌دادیم.

وی افزود: راه‌حل‌ها یکی این بود که آموزش را رها کنیم و هر زمان امکان بازگشایی مدارس بود، آموزش را ادامه بدهیم اما این زمان مشخص نبود و وقفه در آموزش، آسیب جدی به‌نظام تعلیم و تربیت وارد می‌کرد؛ ممکن بود این زمان طولانی شود و اولین تدبیر استفاده از ظرفیت تلویزیون بود که رسانه ملی در فاصله کمتر از یک هفته به کمک آموزش ‌و پرورش آمد اما اگر بخواهیم کل دروس را پوشش دهیم نیاز به 12 شبکه تلویزیونی داشتیم چون ۱۲ پایه و بیش از ۲۵۰ درس داریم و تنها با ظرفیت تلویزیون آموزش تمام محتوای آموزشی قابل تأمین نبود.

وزیر آموزش ‌و پرورش با اشاره به برخی ضعف‌های آموزش از طریق تلویزیون، گفت: آموزش از طریق تلویزیون یک ارتباط تعاملی نیست و یک‌سویه است بنابراین به معلمان گفته شد که از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند و به هر طریق ممکن است آموزش را ادامه دهید لذا معلمان به میدان آموزش مجازی آمدند و کارهای خلاقانه زیادی انجام دادند که در رسانه‌ها پخش شد و به شکل‌های مختلفی این کار ادامه پیدا کرد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه نمی‌توانستیم اطمینان پیدا کنیم پوشش آموزش‌های مجازی چقدر و چگونه بوده است، اظهار کرد: نیازمند اقدام سراسری و هماهنگی بودیم و برای این اقدام بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا وقتی آموزش حضوری امکان‌پذیر نیست باید روی آموزش از راه دور و آموزش مجازی فکر می‌کردیم. همچنین مهم‌ترین ظرفیتی که برای آموزش مجازی وجود دارد، بستر اینترنت و آموزش الکترونیکی است.

وزیر آموزش ‌و پرورش با بیان اینکه نیازمند یک برنامه اختصاصی برای آموزش‌ و پرورش بودیم که بتوانیم به همکاران فرهنگی و والدین بگوییم با اطمینان و آرامش خاطر این برنامه را نصب و استفاده کنند، ادامه داد: این برنامه باید مختص آموزش ‌و پرورش باشد و محیط امن و ظرفیت لازم را برای ارائه خدمت گسترده داشته باشد چراکه نزدیک به ۱۵ میلیون دانش‌آموز در این فضا باید با معلمان خود ارتباط داشته باشند.

وی با بیان اینکه این فکرها نهایتاً منجر به اجرایی شدن شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) شد، گفت: شبکه اجتماعی دانش‌آموزان از نیمه شعبان افتتاح و معلمان و دانش‌آموزان در آن ثبت‌نام کردند و تاکنون بیش از 10 میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر به این شبکه پیوسته‌اند و روزانه بیش از یک‌میلیون کاربر اتصال پیدا می‌کند و کار به‌سرعت پیش می‌رود.

حاجی میرزایی ادامه داد: در این برنامه، مناسبت‌های واقعی که در مدرسه وجود دارد، برقرار شده است و روابط معلمان و دانش‌آموزان و مدیر سرجای خودش است و همچنان که ما موظفیم آموزش را ادامه دهیم؛ مدیران و معلمان مأموریت دارند این کار را انجام دهند و از این بستر استفاده می‌کنیم و کار را پیش می‌بریم.

 وزیر آموزش ‌و پرورش با اشاره به اینکه برخی از افراد در مناطقی زندگی می‌کنند که دسترسی به اینترنت ندارند و یا ممکن است برخی دسترسی به گوشی هوشمند نداشته باشند و ما نسبت به همه دانش آموزان مسؤول هستیم.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: در مناطقی که امکان استفاده از شبکه شاد را ندارند از مدیران خواستیم امکان‌های مختلف را بررسی کنند و بر اساس آن ادامه آموزش را امکان‌پذیر کنند چراکه این حق دانش‌آموزان است که از آموزش برخوردار ‌باشند و موظفیم از تولید بسته‌های آموزشی، ظرفیت تلویزیون‌های محلی و رادیو نیز استفاده ‌کنیم.

وزیر آموزش ‌و پرورش تأکید کرد: با توجه به پروتکل‌های بهداشتی در مناطقی که امکان تردد و برگزاری کلاس‌های کوچک و کم‌جمعیت باشد به گزینه آموزش حضوری هم‌ فکر می‌کنیم.

وی در ادامه اضافه کرد: باید محتوای آموزشی به اتمام برسد و تمام مسؤولان در آموزش‌ و پرورش در هر سطحی باید نقش و مأموریت خود را انجام دهند و البته فراگیرترین امکان شبکه شاد است.

حاجی‌میرزایی اظهار کرد: وقتی سامانه‌ای در این حد فعال می‌شود طبیعی است که در شروع با مشکلاتی روبرو است لذا در مدت کوتاه اشکالات به‌سرعت شناسایی و رفع می‌شود؛ همچنین معاونان آموزشی نیز به جد دنبال این هستند که درک دقیقی از افراد که تحت پوشش هستند و یا مناطقی که دسترسی ندارند داشته باشند.

وی افزود: آموزش‌ و پرورش این روزها تعطیلی ندارد و پیگیر این هستیم که دین خود را به دانش‌آموزان، والدین و کشور ادا کنیم و اطمینان می‌دهیم که نگران فرزندانتان نباشید به هر طریقی که شده کار آموزش را دنبال می‌کنیم.

حاجی‌میرزایی با اشاره به برخی از نگرانی‌هایی که دانش‌آموزان پایه دوازدهم دارند، گفت: به همین دلیل اعلام کردیم اردیبهشت‌ پایان دوره آموزشی آنان است و پس‌ از آن، سه هفته برای زمان برگزاری امتحانات در نظر گرفته‌ شده است و سه هفته پس از امتحانات، فرصت برای آمادگی کنکور است. لذا در دهه سوم تیر آمادگی برگزاری کنکور را با در نظر گرفتن ملاحظات وزارت بهداشت داریم.

وی در ادامه اضافه کرد: برای پایه‌های تحصیلی دیگر نیز اصرار بر این است که دوره آموزشی به اتمام برسد و نمی‌خواهیم اعتبار سال تحصیلی را خدشه‌دار کنیم زیرا برخی از آموزش‌های سال آینده نیازمند آموزش‌های امسال است و با اتمام کل محتواهای آموزشی، سال را به پایان می‌رسانیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: معلمان و مدیران فرصت دارند برنامه‌ریزی کنند و اگر برای اتمام آموزش‌ها نیازمند توسعه زمان آموزش باشیم مجوز آن از ستاد ملی مبارزه با کرونا گرفته‌ شده است و می‌توانیم ۴ تا ۶ هفته زمان دوره آموزشی را طولانی‌تر بکنیم.

وزیر آموزش‌ و پرورش گفت: اگر می‌خواستیم مدارس حضوری برگزار شود به دلیل گرمای هوا و عدم امکانات سرمایشی مناسب با مشکلاتی مواجه هستیم و در حال حاضر با امکانات شبکه شاد از همه معلمان و دانش‌آموزان می‌خواهیم که با این حرکت همراهی کنند و معاونان آموزشی اطمینان داده‌اند که هیچ دانش‌آموزی از فرصت آموزشی محروم نخواهد بود.

وی با اشاره به ایثار و فداکاری معلمان در این دوره، اظهار کرد: کرونا در کنار تهدیداتی که داشت ظرفیت‌های نهفته‌ای را آشکار کرد و نشان داد جامعه فرهنگی، جامعه‌ای مسؤولیت‌پذیر و فرهیخته و متعهد نسبت به مسؤولیت‌هایش است.

حاجی میرزایی در ادامه اضافه کرد: برخی فیلم‌هایی که منتشر شد نشان می‌داد اعضای خانواده یک معلم درگیر آموزش وی شده‌اند و نشان می‌دهد مسؤولیت در آموزش‌ و پرورش خطیر است و کسانی که با ما همکاری می‌کنند درک خوبی از مسؤولیت خود دارند و افتخار می‌کنیم که جامعه فرهنگی از آزمون کرونا سرافراز بیرون آمدند.