۰ نفر

زالی: الگوی مبارزه با کرونا در تهران باید متفاوت باشد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۵۴
کد خبر: 433572
زالی: الگوی مبارزه با کرونا در تهران باید متفاوت باشد

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: تهران باید یک الگوی کاملا مجزا و منفک از سایر استانها داشته باشد و حضور نمایندگان تام‌الاختیار از ستاد مقابله با کرونای تهران در ستاد کشوری الزامی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا زالی در نشست عصر امروز - چهارشنبه - با حضور رییس سازمان بازرسی کل کشور و سایر اعضا گفت: تصمیم‌گیری‌ها برای مقابله با کرونا در استان تهران باید با سایر استانها متفاوت باشد. تهران باید یک الگوی کاملا مجزا و منفک از سایر استانها داشته باشد.

وی با اشاره به نقش بی بدیل سازمان بازرسی کل کشور در بحران کرونا از حمایت های ویژه این سازمان  قدردانی کرد و مساله کمبود نقدینگی را موضوعی مهم برشمرد که گریبانگیر سه دانشگاه پایتخت است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران اظهار داشت: هر روز با موج جدیدی از بازگشایی و حرکت به سمت شرایط عادی روبرو هستیم و این درحالی است که هنوز با یک میزان رشد صعودی از مراجعان، بستری عادی و ویژه و مرگ و میر در تهران روبرو هستیم. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که تهران با سایر استانها متفاوت است و تصمیم گیری درمورد بازگشایی اصناف و سازمانها باید متفاوت باشد.

 وی با توجه به این که با دورکاری حجم زیادی از کارهای اداری تحقق پیدا می کنند پیشنهاد کرد با یک سوم شاغلان بخش دولتی و خصوصی می توان مسایل را تمشیت کرد تا با چالشی جدید و موج دوم اپیدمی مواجه نشویم.

زالی تاکید کرد: در بازگشایی پلکانی اصناف و مشاغل نیز در تهران نباید شتابزدگی به خرج دهیم زیرا باعث بروز چالشها و مشکلات جدید خواهد شد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در ادامه گفت: حمل و نقل عمومی شهری به ویژه مترو در سطح شهر متاسفانه بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی انجام می شود که با توجه به آلودگی سطوح، تراکم زیاد، بسته بودن فضا احتمال انتقال و گسترش بیماری افزایش می یابد و این باعث نگرانی است.

انتقال شیفت های روزانه  کارخانجات و بخشهای تولیدی به شب از دیگر پیشنهادات دکتر زالی برای کاهش میزان ترددها و تراکم افراد بود.

نظارت بر تهیه و توزیع اقلام بهداشتی با قیمت مناسب، نظارت بر اجرای جدی پروتکل های بهداشتی ابلاغ شده و تصمیمات اخذ شده از سوی ستاد، مشکلات اعتباری و اقتصادی دانشگاهها، تهیه اقلام بهداشتی و حفاظتی کادر درمان و بهداشت، تنزل ۸۰ درصدی درآمد اختصاصی دانشگاهها و چالش های موجود درخصوص پرداخت های پرسنلی،  ضرورت توسعه بخش های ویژه در بیمارستانهای سه دانشگاه، افزایش زیرساختهای بهداشتی در تهران، از دیگر چالشها و پیشنهادات مطرح شده توسط فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران بود.

زالی در بخش دیگری از سخنان خود از همکاریها و همراهی های سازمان بازرسی کل کشور، قوه قضاییه، دانشگاهها، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج، دادستانی، استانداری و تمامی سازمانها در طی بحران کرونا قدردانی کرد.

ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی

 حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در ادامه این نشست با تاکید بر ضرورت رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای قطع زنجیره کرونا گفت: درصورت طولانی شدن بیماری آسیب های بسیاری از جمله خستگی و فرسودگی کادر درمان و تجهیزات درمانی ایجاد می شود  که با رعایت فاصله گذاری می توانیم از بروز این آسیب ها جلوگیری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان افزود: گرچه این بیماری آسیب های فراوان معیشتی، اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد اما قطعا سلامت مردم باید در اولویت قرار گیرد و اگر تعارضی بین معیشت و سلامت باشد اولویت با سلامت است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به همراهی سازمان بازرسی کل کشور در کنار مدافعان سلامت از ابتدای شیوع بیماری کرونا در ابعاد مختلف پیگیری، رفع مشکلات و موانع برای تهیه، تولید و توزیع اقلام بهداشتی و حفاظتی و دارویی و تجهیزات درمانی اشاره کرد.

وی  پس از استماع دغدغه ها و نگرانی ها و پیشنهادات اعضای ستاد مقابله با کرونا استان تهران، درخصوص مشکل تامین اعتبارات مورد نیاز بیمارستانها به دلیل کاهش درآمدهای اختصاصی  که باعث اختلال در انجام ماموریتهای این مراکز می شود خواست تا اعضا پیشنهاد و راهکار خود را ارایه دهند تا توسط این سازمان پیگیری شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نگرانی اعضای ستاد درخصوص عدم توجه برخی اقشار و صنوف و فعالیت های اقتصادی به شیوه نامه های ابلاغ شده درخصوص فعالیت در زمان کرونا خاطرنشان کرد درصورت عدم رعایت شیوه نامه های ابلاغی  ممکن است با یک جهش ابتلا روبرو شویم . بنابراین تصمیمات باید اجرا شود و نظارت بر اجرای کامل و دقیق و به موقع آن صورت گیرد.

از دیگر تاکیدات رییس سازمان بازرسی کل کشور دراین نشست مواردی نظیر تداوم نظارت سازمان بر تولید، توزیع ، قیمت گذاری و توزیع عادلانه اقلام بهداشتی ، پیگیری اجرای برنامه های حمایتی برای اقشار آسیب پذیر توسط سازمان بازرسی، تدوین و  اجرای شیوه نامه های مورد نیاز در بخش های مختلف و نظارت بر اجرای دقیق و کامل این شیوه نامه ها، طراحی برنامه  و تمهیدات ، تصمیم گیری ویژه برای استان تهران، توجه به گسترش بهداشت به ویژه در مناطق کم برخوردار بود.

 رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود بر پرداخت برخی از مطالبات کادر درمانی در هفته سلامت تاکید و عنوان کرد: با این اقدام نمادین می توان بخشی از زحمات و تلاشهای مدافعان سلامت را قدردانی کرد.

عملکرد نظام سلامت در استان تهران در نبرد با کرونا تحسین برانگیز است

 انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم در ادامه نشست گفت: استان تهران از تراکم بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور برخوردار است و تنوع رفت و آمد و فعالیتها را در این استان شاهد هستیم.

وی افزود: امروز تمام دنیا درگیر پدیده مشترک شیوع کرونا شده است که مجموعه دست اندرکاران نظام سلامت در استان تهران عملکرد بسیار تحسین برانگیزی در این خصوص داشتند و شرایطی ایجاد کردند که می توان ادعا کنیم بیماری کرونا را در تهران تحت مدیریت قرار دادیم و انشاءالله در آینده نزدیک شاهد سیر نزولی بیماری باشیم.

استاندار تهران در ادامه تاب آوری معیشتی مردم استان و شهرستانهای تهران را نگران کننده برشمرد و گفت: باید نگاه جامعی داشته باشیم و اقدامات ما با دقت و براساس نظرهای علمی و توصیه های سازمان جهانی بهداشت انجام پذیرد.

وی تاکید کرد: تهران باید ویژه تر دیده شود و ادارات می توانند با یک سوم کارکنان اداره شده و از ظرفیت دورکاری بهره برد تا مانع گسترش بیماری شویم.