۰ نفر

سخنگوی وزارت بهداشت: شرایط عادی مقابل ما نیست

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۳۵
کد خبر: 433545
سخنگوی وزارت بهداشت: شرایط عادی مقابل ما نیست

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت تلاش دارد سیاست را از حوزه سلامت دور کند، گفت: ما صداقت و صراحت را در آمار رعایت کردیم و نمی‌دانیم چرا عده‌ای از سیاسیون در هر جناحی، علاقه‌مندی به آمار دارند و قدرت تحلیل این رفتار را نداریم. تمام تلاش ما این است که قطار سلامت با لوکوموتیو سیاست پیوند نخورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، کیانوش جهانپور در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران،‌ در پاسخ به سوالی در خصوص بازگشایی دانشگاه‌ها، گفت: بازگشایی‌ها منوط به تصویب ستاد ملی مقابله با کروناست که باید به تایید رئیس جمهور رسیده و سپس ابلاغ شود، بنابراین هنوز زود است که پیشنهاداتی که در ستاد مطرح می‌شود را مطرح کنیم. 

وی در خصوص حواشی مطرح شده مبنی بر دعوت شورای شهر تهران از وزیر بهداشت برای ارائه توضیحاتی در زمینه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کروناویروس، گفت: بعید می‌دانم آیین‌نامه‌ای وجود داشته باشد که اشاره‌ای به حضور وزراء برای ارائه توضیحات در شورای شهر داشته باشد. البته این دوستان می‌توانند از سایر متخصصان برای گفت‌وگوی بیشتر پیرامون موضوعات دعوت کنند اما بعید می‌دانم این موضوع در سطوح وزارتی و معاونین وزارت خانه بسط پیدا کند. وزارت بهداشت پاسخ‌گوی مجلس شورای اسلامی و قوای سه گانه خواهد بود.

جهانپور باتاکید بر اینکه یکی از شفاف‌ترین اطلاع رسانی‌ها در زمینه کرونا در حال انجام است، تصریح کرد: هیچ نقطه‌ای از دنیا آمار را از گورستان‌ها استخراج نمی‌کنند و آمار بر اساس اعلام مراجع ذی صلاح همچون وزارت بهداشت قابل پذیرش است. درست است که سلامت دغدغه همه افراد است اما از دوستانی که اظهار نظر می‌کنند، می‌خواهیم موضوع سلامت را وارد سیاست نکنند. ما معتقدیم بسیج ملی مقابله با کرونا کارزار سیاسی یا انتخاباتی نیست. موضوعاتی که درمورد آمار مبتلایان و مرگ و میر مطرح می‌شود مانند این است که در نظر بگیریم خط اول مقابله با دشمن سنگرهای ما در خرمشهر و آبادان است اما عده‌ای در خارج از محل راجع به تعداد شهدا اظهار نظر کنند. 

وی افزود: آمار در تهران بر اساس نتایج آزمایشگاهی روند صعودی در موارد ابتلای جدید را نشان نمی‌دهد. ما قصد عادی سازی نداریم بلکه تاکید ما بر فاصله گذاری‌های اجتماعی نشان می‌دهد شرایط به هیچ عنوان عادی نیست. اگر فکر کنیم شرایط عادی شده است ممکن است منجر به افزایش آمار شود یا پیامدهای زیانباری در پی داشته باشد بنابراین باید پایبندی به نکات بهداشتی را همواره عملی کنیم. امروز یک دهم یا یک یازدهم مرگ‌ها مربوط به کرونا است پس این نشان می‌دهد شرایط عادی مقابل ما نیست. 

جهانپور در این زمینه ادامه داد: وزارت بهداشت نمی‌تواند آمار دلخواه کسی را بسازد ما تنها بر اساس مستندات و با صداقت آمار را در اختیار مردم قرار می‌دهیم. هیچکس مجاز نیست چون آمار بر اساس پیش‌بینی‌هایش پیش نرفته است در آمار دستکاری انجام دهد. آمار امروزی  که مشاهده می‌کنیم تابلوی روند مدیریت ما در ۷، ۱۰ و ۱۴ روز گذشته است.

وی با تاکید بر این که در زمینه آمار و مرگ ومیر نیاز به تخصص کافی است،‌ اظهار کرد: گاهی حتی برخی واکنش‌های وزارت بهداشت را برنمی‌تابند. در صورتی که تخلفی صورت می‌گیرد نهادهای نظارتی باید به موضوع ورود کنند، وزارت بهداشت داروغه‌ی شهر نیست. ما صداقت و صراحت را در آمار رعایت کردیم و نمی‌دانیم چرا عده‌ای از سیاسیون در هر جناحی علاقه‌مندی به آمار دارند و قدرت تحلیل این رفتار را نداریم. تمام تلاش ما این است که قطار سلامت با لوکوموتیو سیاست پیوند نخورد.

وی درباره اینکه گزارشگران بدون‌مرز مدعی شدند، در دوران بیماری کرونا ایران بیشتر از قبل اقدام به سانسور می‌کند و این درحالی است که آمار بیماری کرونا در ایران روزانه به مردم اعلام می‌شود، گفت: در حوزه سلامت عملکرد بیماری کووید ۱۹ظاهر و عیان است. اقداماتی که در ایران انجام می شود، معادل خارجی ندارد. اپیدمی کرونا علی رغم همه تهدیدها و خسارت هایش حسن‌هایی هم داشت و برای مقایسه اقدامات حوزه سلامت ایران در مدیریت و مقابله با کرونا با بسیاری از کشورها که مدعی هستند، فرصت خوبی بود.

جهانپور ادامه داد: ما قضاوت را به عهده مردم و سازمان‌های مستقل مردم نهاد محول می‌کنیم، ما از مقایسه عملکرد ایران در صراحت، شفافیت اطلاع رسانی و اقدامات و مدیریت کرونا با سایر کشورها استقبال می‌کنیم و این مقایسه جنبه‌های مثبت نظام سلامت ایران را می‌تواند علنی کند و ما هم از این مقایسه استقبال می‌کنیم. در این مقایسه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در حوزه سلامت سربلند خواهد بود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کاهشی در تخت‌های آی‌سی‌یو نداشتیم، تصریح کرد: تخت‌های آی‌سی‌یو که در اوایل اسفند فعال بوده امروز چندین برابر شده است اما اکنون با کاهش موارد ابتلا از تخت‌های آی سی یو برای سایر بیماران استفاده می‌کنیم اما این آمادگی وجود دارد که اگر تعداد بیماران کووید ۱۹ مجددا افزایش یافت از تخت‌های آی سی یو استفاده کنیم.