۰ نفر

در ‌ماه‌رمضان چطور نان، ‌آش و حلیم تهیه کنید؟

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۲۵
کد خبر: 433217
در ‌ماه‌رمضان چطور نان، ‌آش و حلیم تهیه کنید؟

می‌گویند با شروع رمضان و افزایش دوباره رفت‌وآمدهای خانوادگی و اجتماعی ممکن است شاهد موج دیگری از بیماری کرونا میان ایرانیان باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و تحت‌تأثیر‌قرار‌دادن زندگی میلیون‌ها انسان، ‌ماه‌مبارک رمضان امسال را که 6‌اردیبهشت آغاز می‌شود، با همیشه متفاوت کرده است. در سال‌های قبل، همیشه از چندین روز مانده به شروع‌ ماه‌رمضان، مردم خرید مواد غذایی مرسوم مورد‌استفاده این‌ ماه را آغاز می‌کردند اما امسال مشاغل مختلف مربوط به مواد غذایی مثل طباخی‌ها، شیرینی‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، کبابی‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها روزهای بسیار راکد یا تعطیلی را می‌گذرانند و البته تا روز شنبه 30فروردین نیز همه این مشاغل در قرنطینه و تعطیل بودند. صاحبان این مشاغل که درصورت ادامه شرایط پاندمی ویروس کرونا، ممکن است با ورشکستگی و تعطیلی همیشگی مواجه شوند حالا به این امید هستند که در‌ ماه رمضان ورق برگردد و مردم با رعایت اصول بهداشتی، همچنان به خرید مواد غذایی مرسوم این‌ ماه مثل حلیم، آش، زولبیا و بامیه و نان علاقه نشان دهند؛ خصوصا که به گفته بعضی روسای اتحادیه‌ها، افزایش قیمتی نیز در کار نخواهد بود.

ارائه حلیم و آش رمضان با بسته‌بندی و ظروف گیاهی

حسین محمدی، رئیس اتحادیه کباب و حلیم و پزنده‌های تهران می‌گوید: «در 2‌ماه گذشته شرایطی پیش آمد که بیش از 90درصد فعالان این صنف تعطیل بودند و فقط چند درصد آنها که غذای بیرون‌بر داشتند، فعالیت می‌کردند. البته آنها هم مشتری زیادی نداشتند. چنین تعطیلی ناگزیری، واحدهای صنفی ما را با مشکلات عدیده مالی مواجه کرد».

او ادامه می‌دهد: اما حالا با نزدیک‌شدن ‌ماه ‌مبارک رمضان تا حدودی امیدواریم مردم دوباره به این صنف اعتماد کنند. حلیم و ‌آش‌رشته و ‌آش شله‌قلمکار هر سال سهم خوبی در سفره‌های افطار مردم دارند. ما در حال تدارک شرایطی هستیم که امسال نیز این اتفاق تکرار شود.

محمدی می‌گوید: طی جلساتی که با مسئولان وزارت بهداشت داشتیم، دستورالعمل‌های لازم برای رعایت نکات بهداشتی به واحدهای صنفی اعلام شده است. البته حلیم و ‌آش شله‌قلمکار، غذاهای حساسی هستند و در پخت آنها بسیار دقت می‌شود. حتی پیش از این نیز این مواد غذایی با رعایت همه نکات بهداشتی طبخ می‌شدند. حالا هم به‌خاطر بیماری کرونا، آش و حلیم به‌صورت بسته‌بندی و در ظرف‌های دربسته گیاهی به مردم ارائه خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: همشهریان به هر حال مواد غذایی خود را می‌خرند. ماست و لبنیات و سبزیجات را تهیه می‌کنند. حلیم و آش با توجه به اینکه در دمای بالا، پخته  و داخل ظرف و سطل‌های بهداشتی توزیع می‌شوند، مشکلی ندارند. بسته‌بندی و عرضه ‌آش و حلیم شرایط بهتری نسبت به مثلا نان دارد؛ خصوصا که بعد از خرید می‌توانند آن را به‌خوبی گرم کنند تا خیالشان کاملا راحت شود.

رئیس اتحادیه کباب و حلیم تهران می‌افزاید: به مردم توصیه می‌کنم که فقط از واحدهای مجاز که عاملان فروش با نظارت بهداشت و کد بهداشتی هستند، ‌آش و حلیم را خریداری کنند و از دستفروش‌ها و واحدهای سیار که سودجو هستند و فقط به جیب خودشان فکر می‌کنند، چیزی نخرند.

او درباره افزایش قیمت حلیم، آش‌رشته و ‌آش شله‌قلمکار می‌گوید: امسال هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت. با بزرگان این صنف جلساتی برگزار کردیم و نتیجه آن شد که به‌خاطر بحران‌اقتصادی، قیمت‌ها را افزایش ندهیم.

بر این اساس قیمت هر کیلوگرم‌ آش‌رشته، حلیم و ‌آش‌شله‌قلمکار ساده 25هزار‌تومان و با مخلفات 26هزار‌تومان خواهد بود. البته سال گذشته آش‌رشته، حلیم و ‌آش‌شله‌قلمکار افزایش قیمت صددرصدی داشت.

رئیس این صنف می‌گوید: مغازه‌دارها بسیار ضرر کرده‌اند و اگر وضعیت ادامه پیدا کند و مردم از خرید آش و حلیم استقبال نکنند، بسیاری از کسب‌و‌کارها تعطیل می‌شوند. همین حالا نیز کارگران تقریبا درآمدی ندارند و با حمایت مردم شاید بتوان از بیکاری آنها جلوگیری کرد.

پیش‌بینی افت چشمگیر فروش زولبیا و بامیه

علی بهرمند، رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروش‌ها نیز در مورد وضعیت این صنف بعد از شیوع بیماری کرونا می‌گوید: تقریبا همه اعضای این صنف به‌مدت 2‌ماه و طبق اطلاعیه ستاد کرونا تعطیل بودند اما از شنبه 30فروردین دوباره طبق دستورالعمل‌ها شروع به‌کار کردند. اصناف باید در سامانه وزارت بهداشت اطلاعات خود را ثبت و بعد با تمهیدات ویژه بهداشتی کار خود را آغاز می‌کردند.

او ادامه می‌دهد: طبق پروتکل‌های وزارت بهداشت قبل از شیوع ویروس هم اعضای صنف برای پخت و آماده‌سازی‌ شیرینی باید از ماسک و دستکش یک‌بار مصرف استفاده می‌کردند. حالا علاوه بر رعایت این نکات، فاصله‌گذاری نیز رعایت می‌شود.

بهرمند با اشاره به اینکه هنوز قیمت زولبیا و بامیه را برای ‌ماه‌رمضان امسال مشخص نکرده‌اند، می‌گوید: با وجود آنکه قیمت‌ها مشخص نیست و احتمالا افزایش قیمت زیاد نخواهد بود، اما پیش‌بینی می‌شود که نسبت به سال‌های قبل، افت فروش زیادی داشته باشیم.

مردم قبل از اذان در نانوایی‌ها تجمع نکنند

بیژن نوروز‌مقدم، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران نیز  می‌گوید: از همان ابتدای شروع بحران کرونا، به ما دستور داده شد برای تامین نان که قوت غالب مردم است، نباید وقفه‌ای در کارمان ایجاد شود. کارکنان واحدهای نانوایی نیز کاملا همکاری کردند و با ازخودگذشتگی و بدون داشتن هیچ‌گونه ابزار پیشگیری، در زمانی که همه مردم به ماندن در خانه تشویق می‌شدند، سر کار خود حاضر شدند. آنها با مشتری سر‌و‌کار دارند. مشتری‌ها هم بدون رعایت نکات بهداشتی، بدون ماسک و دستکش و بدون رعایت فاصله‌اجتماعی به نانوایی‌ها مراجعه می‌کنند که کار را سخت‌تر می‌کند.

او ادامه می‌دهد: با همه این مشکلات، خوشبختانه پاشنه آشیل این ویروس، گرماست. تنور نانوایی با درجه حرارت 200سانتی‌گراد باعث می‌شود هیچ‌گونه ویروس و آلاینده‌ای در نان تولیدی وجود نداشته باشد. بخش تولید مشکلی ندارد، اما از آن لحظه‌ای که نان به‌دست مشتری می‌ر‌سد، ممکن است به‌دلیل سهل‌انگاری خریدار، مشکلات بهداشتی پیش بیاید.

نوروز‌مقدم با بیان توصیه‌هایی به مشتری‌ها می‌گوید: مردم تا جای ممکن سعی کنند پول ندهند و از کارتخوان استفاده کنند و به پیشخوان دست نزنند. همچنین یک سفره پارچه‌ای بیاورند و از نانوا بخواهند نان را مستقیم داخل آن بگذارد. اگر بعد از رساندن نان به خانه احتمال دادند که نان به جایی برخورد کرده، حتما موقع مصرف آن را روی آتش گرم کنند.

او درباره شروع ‌ماه‌رمضان و تغییرات در برنامه کاری نانوایان می‌گوید: طبق روال سنوات گذشته و بدون هیچ وقفه‌ای کار را انجام می‌دهیم. نان تولید می‌شود و کمبودی در این‌باره وجود نخواهد داشت.

نوروز‌مقدم ادامه می‌دهد: نکته مهم در این ایام که با شیوع ویروس و ضرورت رعایت فاصله‌اجتماعی همراه شده، این است که مشتریان امسال از اوایل بعدازظهر که پخت نان آغاز می‌شود، به نانوایی مراجعه کنند و حتماً در ساعت قبل از اذان به آنجا نروند. موقع اذان نانوایی‌ها شلوغ می‌شود و فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود. صبح برای افرادی که نمی‌توانند روزه بگیرند یک وعده پخت  می‌شود. بعد‌از‌ظهر هم از ساعت 3 و 4پخت نان شروع می‌شود تا ساعت 8شب. مردم از همان ساعات اول مراجعه کنند تا تجمع ایجاد نشود و در نهایت نان را قبل از مصرف در خانه گرم کنند.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران ادامه می‌دهد: خواسته ما از دولت این است که برای آرامش خیال مردم و خود ما ضدعفونی‌کننده‌ها را با قیمت ارزان‌تر به واحدهای صنفی نانوایی ارائه کند. با این کار، می‌توانیم روزی 3بار نانوایی را ضدعفونی کنیم. همین حالا نیز نانوایی‌ها از مواد ضدعفونی خریداری‌شده توسط خودشان استفاده می‌کنند، اما اگر دولت در این زمینه مساعدت کند، وضعیت بهتر خواهد شد.

خطر بعد از  پخت نان

با وجود همه مشکلات، خوشبختانه پاشنه آشیل ویروس کرونا، گرماست. تنور نانوایی با درجه حرارت 200سانتی‌گراد باعث می‌شود هیچ‌گونه ویروس و آلاینده‌ای در نان تولیدی وجود نداشته باشد. بخش تولید مشکلی ندارد، اما از آن لحظه‌ای که نان به‌دست مشتری می‌ر‌سد، ممکن است به‌دلیل سهل‌انگاری خریدار، مشکلات بهداشتی پیش بیاید