۰ نفر

دانشجویان مبتلا به کرونا مجاز به حذف ترم شدند

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۱۲
کد خبر: 433169
دانشجویان مبتلا به کرونا مجاز به حذف ترم شدند

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: برای دانشجویان درگیر با کرونا این امکان وجود دارد که درخواست حذف نیمسال بدهند.

به گزارش اقتصادآنلاین  ،محمدرضا آهنچیان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری درباره تدابیر آموزش عالی در مقاطع مختلف اظهار کرد: از زمانی که موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور جدی شد؛ ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت خودش را آغاز کرد، وزارت علوم هم معاونت‌های ویژه‌ای ایجاد کرد که یکی از مهمترین آن‌ها در حوزه معاونت آموزشی، مربوط به ادامه تحصیل دانشجویان در نیمسال تحصیلی ۹۸ – ۹۹ بود.

او افزود: در معاونت آموزشی نحوه حضور و برگزاری کلاس ها، روش‌ حضور و غیاب دانشجویان و آنچه که مربوط به حذف نیمسال تحصیلی بود به دانشگاه‌ها ابلاغ شد. ولی جریان آموزش تعطیل نشد و تمام دانشجویان درگیر جریان آموزش هستند.

آهنچیان گفت: اکنون بیشتر فعالیت دانشگاه‌ها به شیوه الکترونیکی برگزار می‌شود. دانشگاه‌ها نیز با توجه به ظرفیت سخت افزاری و نرم افزاری خودشان ترکیبی از این روش‌ها را برای دانشجویان ارئه کرده اند.

 مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تصریح کرد: بین دانشگاه‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد اما به صورت میانگین، ۹۰ درصد دانشجویان تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته اند.

آهنچیان با بیان اینکه موضوع حذف سال تحصیلی منتفی است، گفت: اگر دانشجو خودش و یا یکی از اعضای خانواده اش مبتلا به کرونا شده باشند این امکان وجود دارد که درخواست حذف نیمسال بدهد و این درخواست در کمیسیون موارد خاص با حداکثر ارفاق و کمک به دانشجو موافقت می‌شود که این نیمسال حذف شود.

او ادامه داد: دانشگاه‌های بزرگ کشور حدود ۲۰ سال است که به صورت الکترونیکی نیز آموزش مجازی ارائه می‌دهند و حتی مدرک تحصیلی به شیوه الکترونیکی برای دانشجویان صادر می‌کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم یادآوری کرد: بیش از ۴ میلیون دانشجو در کشور داریم که از این تعداد حدود یک میلیون دانشجو در اختیار دانشگاه آزاد است. دانشگاه‌های بزرگ در آموزش مجازی مشکل جدی نداشتند به جز مشکلاتی که مربوط به مخابرات و پهنای باند بود که وزارت ارتباطات پهنای باند را افزایش داد و اینترنت را رایگان کرد.

آهنچیان گفت: البته برخی دانشگاه‌ها دچار مشکلاتی بودند که از کارگروه آموزش‌های الکترونیک وزارت علوم به آنها راهنمایی‌های لازم داده شد؛ همچنین از دانشگاه‌هایی که استعداد بیشتری در این زمینه داشته اند کمک گرفته و تحت پوشش آموزش مجازی قرار گرفته اند.

عدم دسترسی برخی دانشجویان به کلاس مجازی

 مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره عدم دسترسی برخی دانشجویان به کلاس مجازی گفت: برخی از دانشجویان، عشایر هستند و امکان شرکت در کلاس مجازی را ندارد؛ طبیعتا این دانشجویان حق دارند که ترم خود را حذف کنند.

آهنچیان ادامه داد: برای دانشجویانی که به آموزش مجازی دسترسی ندارد پیش بینی شده بسته‌های یادگیری به صورت کاغذی در اختیار آنها قرار بگیرد و این بسته‌ها برای دانشجویان پست شود. انتظار می‌رود دانشگاه‌هایی که تاکنون در این زمینه موفق عمل نکرده اند، عقب ماندگی خود را جبران کنند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم درباره نحوه دفاع از پایان نامه ها گفت: وزارت علوم اجازه برگزاری جلسات دفاع دکتری و کارشناسی ارشد به صورت مجازی را به دانشگاه ها واگذار کرده است اما برخی از دانشگاه ها فقط اجازه برگزاری  جلسه دفاع کارشناسی ارشد به صورت مجازی را داده اند و با برگزاری جلسات دفاع دکتری به صورت مجازی موافقت نکرده اند.

او درباره نحوه برگزاری امتحانات توضیح داد: به دلیل فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت‌هایی که وجود دارد به دانشگاه‌ها توصیه کرده ایم تا حد امکان آزمون‌های پایان ترم را به صورت الکترونیکی برگزار کنند. همچنین در مناطقی از کشور که بیماری گسترش یافته است و در وضعیت فوق العاده قرار دارد، دانشگاه‌ها ناگزیر از برگزاری آزمون به روش غیرحضوری هستند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم تاکید کرد: این مناطق باید با تشخیص شورای آموزشی دانشگاه و با پیروی از برنامه معینی، بخش یا تمام ارزشیابی آموخته‌های دانشجویان را به شیوه مستمر در طول نیمسال و با بهره گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی برگزار کنند.

آهنچیان گفت: استادان از فروردین ماه،هفته به هفته ارزشیابی را انجام خواهند داد و در نهایت در نیمه خرداد می‌توانند نتیجه ارزشیابی را جمع کرده و یک نمره برای دانشجو در نظر بگیرند؛ در واقع امتحان پایانی وجود ندارد. البته این روش درباره همه دروس نبوده بلکه در برخی درس‌ها به تشخیص استاد صورت می‌گیرد.