۰ نفر

۸۵درصد دانش‌آموزان امکان استفاده از شبکه شاد را دارند

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲
کد خبر: 432538
۸۵درصد دانش‌آموزان امکان استفاده از شبکه شاد را دارند

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۸۵ درصد دانش‌آموزان می‌توانند از شاد استفاده کنند، گفت: از دانش‌آموزانی که ابزار لازم برای استفاده از شبکه شاد ندارند، حمایت خواهیم کرد و آنها شناسایی و تجهیز می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین، مهدی شرفی با اشاره به اینکه دنبال راهکارهایی بودیم تا از روش‌های جایگزین برای آموزش دانش‌آموزان در ایام تعطیلات کرونایی مدارس استفاده کنیم، افزود: در ابتدای کار صدا و سیما و شبکه آموزش به کمک آمدند و در کنار آن دنبال راهکارهایی بودیم تا ارتباط معلم و دانش‌آموز در محیطی برقرار و حفظ شود؛ بنابراین بهترین راه استفاده از فضای مجازی و بستر شبکه‌های اجتماعی بود.

وی تصریح کرد: معلمان به‌ صورت خودجوش کار را شروع کرده و در فضای مجازی برنامه‌های آموزشی را پیگیری کردند اما وقتی سال تحصیلی را تعریف می‌کنیم، آغاز و پایان دارد و باید تمام محتوای مدنظر منتقل شود؛ پراکنده کار کردن معلمان باعث می‌شد نظارتی نداشته باشیم که آیا برنامه درسی اصلی و اهداف آن اجرا می‌شود. بر همین اساس به یک برنامه متمرکز نیاز داشتیم تا امکان نظارت بر فرایند کار و محتوای ارائه شده وجود داشته باشد.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که اپلیکیشن شاد روی نسخه ios نصب نمی‌شود، گفت: شاد در مرحله اول صرفاً روی اندروید نصب می‌شود، این بستر یک سیستم اختصاصی برای آموزش و پرورش است که جز مسائل آموزشی و پرورشی موارد دیگری در آن وجود ندارد، ساده بوده و امکانات دیگری نمی‌خواهد.

وی ادامه داد: نسخه تحت وب شاد چند روزی است که آماده شده و در حال استفاده است و آنهایی که گوشی ios دارند، می‌توانند نسخه تحت وب را استفاده کنند، نسخه ios را به دلیل تحریم و مشکلاتی که داریم به آسانی نمی‌توان توسعه داد البته تیم فنی و برنامه‌ریزان راهکاری پیدا کردند هر چند آماری داریم که دومین بستر ارتباط شاد که روی آن نصب شده در گوشی‌های ios است.

وزارت ارتباطات باید برای اینترنت رایگان زیرساخت فراهم کند

وی درباره اینترنت رایگان در بستر شبکه شاد گفت: ستاد ملی کرونا، وارد این حوزه شد و مصوباتی دارد که باید زیرساخت های لازم برای آموزش آماده شود، برای تأمین اینترنت رایگان دانش‌آموزان و معلمان در شبکه شاد در حال تعامل هستیم و وزارت ارتباطات باید زیرساخت‌ها و امکانات را فراهم کند البته یک دیتاسنتر کاملاً اختصاصی برای این کار لحاظ کرده‌اند و تا به امروز ۲۳۰ میلیون پیام بین معلمان و دانش آموزان در بستر شبکه شاد مبادله شده است و ۹ میلیون عضو شده‌اند که هفت میلیون نفر آن دانش‌آموزان هستند.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: خانواده‌ها اگر درباره شاد با مشکلاتی مواجه شدند با شماره ۴۳۰۸۱ تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که دانش‌آموزان مناطق محروم به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی ندارند، چگونه می‌توانند از شبکه شاد استفاده کنند، افزود: شاد ابزاری است برای آموزش و در حال بررسی هستیم تا دانش‌آموزانی که ابزار لازم برای دسترسی ندارند، راهکار کمکی برای آنها لحاظ شود از جمله اینکه راهبران آموزشی به درب خانه مراجعه و آموزش‌ها را ارائه  دهند یا از طریق برنامه‌های تلویزیونی آموزش‌ها را دریافت کنند.

ابزار لازم در اختیار دانش‌آموزانی که به شاد دسترسی ندارند، قرار می‌گیرد

شرفی ادامه داد: ۸۰ تا ۸۵ درصد دانش‌آموزان می‌توانند از شاد استفاده کنند برای آنهایی که توان مالی تهیه ابزار مورد نیاز را ندارند، راهکار کمکی داریم و آنها را تجهیز خواهیم کرد؛ به این ماجرا وارد شده‌ایم و در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم و با همراهی مجموعه‌هایی که می‌توانند کمک کنند، ابزار لازم را در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهیم داد و این دانش‌آموزان را هم تحت پوشش قرار می‌دهیم.

سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: تا دو روز آینده جامعه دانش‌آموزانی که موفق به استفاده از شاد می‌شوند، شناسایی خواهند شد، ۱۵ میلیون دانش‌آموز داریم که حدود ۹ میلیون نفر شاد را نصب کرده‌اند و می‌توانیم با استفاده از نهادهایی که وجود دارند، افراد محروم را شناسایی و از آنها حمایت کنیم.

وی درباره ورود دانش‌آموزان اتباع خارجی به شبکه شاد گفت: آنها مانند دانش‌آموزان ایرانی هستند و می‌توانند ثبت‌نام کنند و از کدی که برای آنها کارنامه صادر می‌شود برای ثبت‌نام در شاد استفاده کنند.

شرفی متذکر شد: هم‌اکنون شاد یک ابزار آموزشی است و بعد از بازگشایی مدارس ابزار کمک آموزشی خواهد شد و در ادامه ابزارهای کمک آموزشی که معلم در مدارس می‌تواند از آن استفاده کند به آن اضافه خواهد شد و در تعطیلاتی همچون آلودگی هوا یا بارش برف دیگر نگران تعطیلی کلاس‌های درس نیستیم.