۰ نفر

روستاهای شهداد کرمان در وضعیت اضطرار

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۶:۰۷
کد خبر: 432460
روستاهای شهداد کرمان در وضعیت اضطرار

سیل در شهداد و گلبافت کرمان خسارات زیادی به راه ها و زمین های کشاورزی و بناهای روستایی وارد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «مجید سعیدی»، مدیرکل مدیریت بحران  استان کرمان  با اشاره به وضعیت مناطق سیلزده اظهار کرد: شدت بارش های روز جمعه سبب جاری شدن سیلاب  در 2  بخش «شهداد» و «گلبافت» شهرستان کرمان و  آسیب دیدن  بخشی از راه های روستایی و  بخشی از زمین های  کشاورزی، باغات و نخیلات  این شهرستان شده است.  روستاهای «کشیت» در بخش گلبافت، روستاهای دهستان تکاب در بخش شهداد، روستای اندوه جرد  جهر و پشوئیه بیشترین آسیب را دیده اند.

وی با اشاره به مسدود شدن 20 راه روستایی ادامه داد:  سیلاب مسیر عادی این روستاها را مسدود کرده اما تردد با خودروی کمک دار (شاسی بلند) به این مناطق امکان پذیر  بوده و نیروهای امدادی در تلاش هستند به سیلزدگان کمک کنند.  تاکنون ۱۰۰ دستگاه چادر، ۱۰۰ تخته موکت، آب معدنی و ... در مناطق سیلزده توزیع شده و در 2 نقطه امداد هوایی توسط هلال احمر انجام شده است.

سعیدی با اشاره به اینکه ارتباط تلفنی 5 روستا قطع  یا با اختلال مواجه است، افزود: از شب گذشته تا کنون ۲۵ روستا از محاصره سیلاب خارج شده اند اما آب 7 روستا و برق 6 روستا قطع است.

وی  وضعیت روستای امیرآباد شهداد  را اضطراری  اعلام کرد و گفت: با تلاش نیروهای امدادی 2  اردوگاه و چندین چادر برای اسکان  سیلزدگان در این روستا برپا شده است. همچنین 20 رشته از قنوات شهرستان کرمان آسیب جدی دیده است.

 مدیرکل مدیریت بحران  استان کرمان با اشاره  به شدت زیاد تخریب ها در روستای جهر و قطعی آب و برق این روستا اظهار داشت: طبق گفته مردم منطقه،  برخی  قبل از روستای جهر اقدام به درختکاری کرده و برای حفظ باغ هایشان  در مسیر سیلابی دشت کانال حفر کرده و پهنه چند کیلومتری را به یک کانال هدایت کرده اند. روز گذشته  همین موضوع باعث  محدودیت در مسیر و افزایش شدت سیلاب  شد. این افراد حریم راه را با خاکریز مسدود کرده بودند  و به همین علت سیل  به جاده نفوذ و  به کل آن را تخریب کرده است.

سیل پرند فقط خودروها را با خود برد

سیل عصر روز جمعه در شهر جدید پرند هر چند به خیر گذشت و تلفات جانی نداشت اما هشدارها و پرسش هایی برانگیخت که چرا این شهر جدید،  در برابر سیل آسیب پذیر است و فازهای مسکونی آن در مسیر سیلاب قرار دارند. تصویری که بیش از همه از سیل روز جمعه پرند در شبکه های اجتماعی منتشر شد شناور شدن خودروهای پارک شده در سیل و گرفتار شدن عده ای از شهروندان در مسیری بین کوهستان و رودخانه بود . طغیان رودخانه، خودروهای پارک شده در حاشیه رودخانه را به پایین دست  برد و خسارات شدیدی به آنها  وارد کرد.

علیرضا عرب شهردار پرند گفت: بیشترین آبگرفتگی و روان شدن سیلاب ها در دره رود شمال بوستان مشاهیر و همچنین بلوار شهید سلیمانی (چهاربانده) محدوده فازهای  3 تا 6  اتفاق افتاد و نزدیک به 23 خودروی سواری در سیل گرفتار شدند که بلافاصله با تلاش نیروهای ستاد مدیریت بحران شهرداری پرند امدادرسانی لازم به آنان صورت گرفت.

 شهردار پرند با اشاره به موقعیت جغرافیایی شهر پرند و وجود 2 دره رود در فازهای 3 تا 6  عنوان کرد: شهر پرند مستعد وقوع سیل و سیلاب است که باید با استفاده از تجربیات سال های گذشته در شهرهای مختلف کشور و با رعایت استانداردهای لازم، خطرات و حوادث احتمالی را در این شهر به حداقل رساند تا خدایی ناکرده شاهد اتفاقات تلخ و فاجعه بار در شهر پرند نباشیم.