۰ نفر

فروردین ماه سوت و کور در کیش و قشم

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۶:۰۰
کد خبر: 432459
فروردین ماه سوت و کور در کیش و قشم

کیش و قشم بهترین زمان جذب گردشگر را از دست دادند. درست وقتی که می‌شد لطیف‌ترین هوای بهاری را با 10 درجه خنک‌تر از سال گذشته دراین دو جزیره تجربه کرد و در مقطعی که تغییر مسیر گردشگران از کشورهای همسایه به سمت مقصدهای داخلی بیشتر شده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حالا یکماه و 10 روز است که باند پروازهای فرودگاه کیش منتظر فرود هیچ هواپیمایی نیست جز یک هواپیمای اورژانس که هر از گاهی به تهران پرواز می‌کند و بیشتر حامل بیماران یا تجهیزات دارویی و بیمارستانی است. هتل‌ها همه تعطیل‌اند و ضریب اشغال تخت هتل‌ها در این 40 روز در کیش صفر درصد بوده است.

این دو جزیره از همان دهه سوم اسفندماه با شیوع کرونا در قرنطینه قرار گرفتند. تورها لغو و هتل‌ها از پذیرش مسافر منع شدند. گردشگری و پر مسافر بودن کیش و قشم در آستانه نوروز بسرعت می‌توانست این دو جزیره را به کانون کرونا تبدیل کند. اما با وجود این تمهیدات، کرونا توانست راه خودش را به این دو جزیره باز کند. نخستین گزارش ابتلا به کرونا در دوم اسفندماه در جزیره قشم گزارش شد. دکتر حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: بیمار، مسافری از استان قم بود و به‌همراه خانواده برای تفریح به این جزیره مسافرت کرده بودند. این فرد هنگام مراجعه به مرکز درمانی با علایم کرونا تشخیص داده می‌شود و مدتی تحت نظر و قرنطینه قرار می‌گیرد و پس‌از مرخص شدن با حال عمومی خوب و قابل رضایت کادر درمانی، مرخص می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه این واقعیت را باید درک کنیم که اگر ویروس کرونا ماندگار شود، آینده را از دست خواهیم داد، افزود: با تمام توان و تلاش خود این ویروس را مهار خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان، آمار مبتلایان به کرونا در جزیره کیش به نسبت جمعیت آن که حدود 30 هزار و اندی نفر است را بالا عنوان کرد و گفت: در جزیره قشم نیز این بیماری کاملاً کنترل شده است.

او وضعیت رسیدگی به بیماران کرونایی در جزایر قشم و کیش را مناسب دانست و درباره امکانات بیمارستان‌های این دو جزیره توریستی افزود: از همان ابتدای شیوع بیماری درهر دو جزیره دو بیمارستان با تمام تجهیزات برای بیماران کرونایی درنظر گرفته شد. هم‌اکنون با کنترل بیماری در کیش، بیشتر تخت‌های 2 بیمارستانی که به این منظوردر نظر گرفته شده، خالی است. یکی از هتل‌های بزرگ کیش را هم برای گذراندن دوران نقاهت این بیماران در نظر گرفته‌ایم که با تمام امکانات در اختیار بیماران کرونایی قرار دارد. در قشم هم دو بیمارستان برای پذیرش بیماران کرونایی در نظر گرفته شده که یکی از آنها برای دانشگاه علوم پزشکی است و یک هتل سوئیت با تمام امکانات هم برای گذراندن دوران نقاهت این بیماران اختصاص داده شده است.

دکتر فرشیدی با اشاره به اینکه کیش و قشم به‌دلیل جزیره بودن همیشه پذیرای گردشگران زیادی از تمام نقاط کشور است، اظهار داشت: از زمان شروع کرونا تاکنون تمام ترددهای دریایی و پروازی به این جزایر ممنوع شده و تنها یک پرواز در مواقع اورژانسی برای انتقال بیمار به تهران دایراست که آن هم کاملاً کنترل شده انجام می‌شود.

همکاری بومیان جزیره برای فاصله‌گذاری اجتماعی

به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تمام پاساژها وهتل‌ها در دو جزیره طبق پروتکل اعلام شده از سوی دولت تعطیل است وهتل‌ها هم هیچ مسافری و گردشگری را پذیرش نمی‌کنند و امکانات گردشگری به‌هیچ مسافری داده نمی‌شود. امیدواریم که کیش و قشم زودتر از شهرهای دیگر به چرخه تولید کشور بازگردند و اطمینان داریم که همه دستگاه‌های اجرایی مستقر در این جزایر با تعامل و همکاری می‌توانند از این بحران سخت با موفقیت عبور کنند.

دکتر فرشیدی همچنین از همکاری مردم در دو جزیره برای رعایت کردن فاصله‌گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی و اینکه در خانه بمانند قدردانی کرد و یادآور شد:همکاری مردم جزیره کیش در این رابطه بسیار خوب بوده، در جزیره قشم هم مردم خوب همراهی کردند اما در قشم به‌دلیل اینکه برخی از خانواده‌ها محل کارشان در بندر می‌باشد مجبور هستند که از قشم تا بندر تردد داشته باشند، البته تردد این افراد هم کاملاً چک و بررسی می‌شود و سعی می‌شود با انجام غربالگری و تب‌سنجی این بیماری در قشم نیز کنترل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در مورد اینکه آیا گرم شدن هوا در کنترل این بیماری با توجه به شرایط آ ب و هوایی جزایر قشم و کیش می‌تواند مؤثر باشد، خاطرنشان کرد: اینکه گرمای هوا روی از بین رفتن این ویروس اثر‌گذار باشد هنوز به اثبات نرسیده و نمی‌دانیم افزایش دمای هوا در این دو جزیره چقدر می‌تواند مؤثر باشد. سال گذشته در فروردین ماه دمای هوا در جزایر کیش و قشم به 37 درجه رسیده بود اما امسال وضعیت هوا برعکس شده و به قدری خنک است که دمای هوا تاکنون حداکثر 25 درجه بوده است.