۰ نفر

رتبه بندی مجدد فرهنگیان از فروردین

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۱۰
کد خبر: 432161
رتبه بندی مجدد فرهنگیان از فروردین

سرانجام بعد از اعتراض گسترده معلمان به اجرای مصوبه رتبه‌بندی معلمان دو روز پیش محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه جلسه ای با نمایندگان فرهنگیان برگزار کرد تا در این نشست مشکلات معیشتی و نظام رتبه بندی معلمان را بررسی کند .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، چند ماهی است که فرهنگیان به اجرای نظام رتبه بندی معلمان اعتراض داشتند  البته این شکایت ها  در اسفند ماه به خاطر اجرای فصل دهم قانون خدمات کشوری بیشتر و بیشتر شد چرا که معلمان بر این باورند که با اجرای فصل دهم قانون خدمات کشوری رتبه بندی حذف یا بی اثر شده است. البته موضوع معلمان مناطق محروم هم مطرح است؛ معلمانی که در مناطق محروم و کم برخوردار تدریس می کنند از حذف ضریب تعجیل گله داشتند آنها می گویند در نظام رتبه بندی نه ارتقای رتبه داشتند و نه افزایش حقوق . در سوی دیگر برخی از معلم ها معتقدند سال‌ها منتظر اجرای رتبه‌‌‌بندی بودند اما آنچه حالا اجرایی می شود ، «ترمیم حقوق» است ، نه رتبه‌بندی! این درحالیست که مسئولان آموزش و پرورش بارها و بارها اعلام کرده اند که با اجرای نظام رتبه بندی حقوق معلمان از ٢٤٠  تا ٨٠٠ هزار تومان  افزایش خواهد یافت . اما بسیاری از معلمان اعلام کردند که این رقم برایشان محقق نشده است  و به  حقوق معلمان با رتبه عالی و بالا فقط ٤٠٠ هزار تومان اصافه شده است . همین مسائل  موجب شد تا معلمان نسبت به اجرای طرح رتبه بندی اعتراض کنند و البته صدای این شکایت ها به گوش مسئولان سازمان برنامه و بودجه هم رسید تا اینکه دو روز پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه با نمایندگان تشکل های صنفی معلمان جلسه ای برگزار کرد . محمدباقر نوبخت اعتراض معلمان را به حق دانست و درباره جلسه ای که با نمایندگان معلمان داشت این چنین توضیح داد : نظام رتبه‌بندی فرهنگیان مجدد احیا و اجرا می‌شود و آثار مالی آن از اول فروردین ۹۹ برای معلمان اعمال می‌شود.

او اظهار داشت : در این جلسه نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان مطرح کردند که با افزایش ۵۰ درصدی امتیازات قانون مدیریت، رتبه‌بندی به هم خورد یعنی افرادی که در رتبه‌های پایین‌تر قرار داشتند به اندازه رتبه‌های بالا از آن استفاده کردند در حالی که رتبه‌بندی برای ایجاد رقابت بود و افرادی که در رتبه‌های بالاتر بودند دریافت بیشتری داشتند.

نوبخت افزود: از نظر بنده انتقاد تشکل‌های فرهنگیان درست بود، دولت ۲۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای رتبه‌بندی فرهنگیان اختصاص داد همچنین برای افزایش ۵۰ درصدی امتیازات هم پرداخت‌هایی داشت اما منجر به رضایت و تکریم فرهنگیان نشد در حالی که هدف اصلی نظام رتبه بندی فرهنگیان، تکریم آنها است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: جمع‌بندی این بود که نظام رتبه‌بندی فرهنگیان را مجدداً احیا و اجرا کنیم و مقرر شد از فروردین امسال نظام رتبه‌بندی را ادامه دهیم اما باید از طریق ساز و کاری در چارچوب قانون این کار انجام شود تا بیشترین رضایت را جلب کرده و به  رفع تبعیض و عدالت منجر شود. همچنین همه آثار حقوقی و مالی رتبه‌بندی  از اول فروردین ۹۹ اجرایی خواهد شد و بعد از نهایی شدن آن را به اطلاع فرهنگیان خواهیم رساند.

حق با معلمان است

در جلسه ای که رئیس سازمان برنامه و بودجه با  تشکل‌های فرهنگیان داشت از آنها خواسته شد که چند جلسه دیگر در سازمان برنامه و بودجه داشته باشند  تا به جمع بندی درباره رتبه بندی معلمان برسند و البته ساز و کارهایی هم ارائه شود تا این نظام نهایی و بلافاصله اجرا شود. موضوعی که محمود ایمانی زاده عضو کانون صنفی معلمان به آن اشاره کرد و اظهار  داشت:  در این جلسه تمام مشکلات نظام رتبه بندی را مطرح کردیم  و از مشکلات معلمان مناطق محروم و البته بازنشستگان هم صحبت شد  . یکی از اعتراض های جدی معلمان افزایش حقوق کارکنان اداری بود. بر اساس فصل 10 قانون خدمات کشوری ٥٠ درصد به حقوق کارکنان اداری اضافه شد و اختلاف حقوق کارکنان اداری و آموزشی بیشتر شد همین موضوع موجب شد تا معلمان اعتراض کنند که حقوق ما در نظام رتبه بندی که بر اساس ارزشیابی انجام می شود ٢٠٠ تا ٦٠٠ هزارتومان افزایش پیدا کند اما حقوق کارکنان اداری یک تا دو میلیون و ٥٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کرده است .

او تأکید می کند: هدف از اجرای این بخشنامه که مستند به قانون مدیریت خدمات کشوری است و در ابلاغیه رئیس جمهوری هم آمده است ؛ رفع تبعیض و رعایت عدالت در پرداخت‌ها و در راستای اجرای تبصره ۳ ماده ۲۹ و ماده ۳۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بوده است .

اما  این تفاوت فاحش در افزایش حقوق میان معلمان و کادر اداری و ستادی در جهت رفع تبعیض و رعایت عدالت صورت نگرفت.

ایمانی زاده تأکید کرد: البته موضوع بازنشستگان هم مطرح شد و ما اعلام کردیم قانون همسان سازی برای بازنشستگان هم باید  اجرایی شود .با این همه رئیس سازمان برنامه و بودجه صحبت های نمایندگان معلمان را شنید و بسیاری از موضوعات را تأیید کرد و در جلسه اظهار داشت  که باید چند جلسه دیگر هم برگزار کنیم تا این نارضایتی که در بین معلمان بوجود آمده به طور دقیق بررسی و برطرف شود . قرار بر این شد تا موضوع رتبه بندی دوباره بررسی شود و بی عدالتی هایی که وجود دارد، برطرف شود.

تبعیض در نطام رتبه بندی

فرج کمیجانی دبیر کل مجمع فرهنگیان هم در این جلسه حضور داشت او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مشکلات بسیاری دارد اظهار  داشت : معلمان آموزش و پرورش هزاران مشکل دارند و ما هم از آقای نوبخت خواستیم که درباره مسائل آموزش و پرورش و معلمان جلسات مستمری برگزار کنند تا موضوعات به مرور زمان

حل و فصل شود ما نمی توانیم در یک جلسه مشکل معلمان را بر طرف کنیم .

کمیجانی  درباره این جلسه اظهار داشت : خوشبختانه  یک جلسه پنج جانبه با فرهنگیان برگزار شد و افراد حاضر در این جلسه  نمایندگانی از آموزش  و پرورش ، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و نمایندگانی از تشکل ها و نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی بودند .  در حضور نمایندگان مختلف درباره تبعیضی که در نظام رتبه به معلمان روا داشته شد صحبت کردیم و قرار شده که راهکار های لازم را در جلسه بعدی ارائه کنیم.