۰ نفر

حریرچی: درمان بیماری‌های مزمن نباید در سایه کرونا مورد غفلت قرار گیرد

۲۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۵:۱۹
کد خبر: 432077
حریرچی: درمان بیماری‌های مزمن نباید در سایه کرونا مورد غفلت قرار گیرد

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:مردم با شیوع کرونا مراجعات خود را برای درمان بیماری‌های مزمن کاهش داده‌اند و با عادی شدن نسبی شرایط می‌بایست نسبت به پیگیری بیماری‌ خود بخصوص در مورد بیماری‌های خاص و صعب العلاج اقدام کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز جمعه در سفر به شیراز و بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت حضرت ابوالفضل(ع) با هدف نظارت بر روند ارائه خدمات سرپایی به مراجعان مشکوک به کرونا افزود: البته مراجعات در مورد خدمات غیراورژانسی دندانپزشکی با رعایت تمهیدات بیشتری باید صورت گیرد و خدمات کاملا غیرضروری، مانند خدمات زیبایی در این شرایط ممنوع است.

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در سفر به شیراز، در مرکز خدمات جامع سلامت حضرت ابوالفضل(ع) که از روزهای نخست اپیدمی  بیماری کرونا در استان فارس ، به عنوان مرکز سرپایی رسیدگی به موارد مشکوک  مشخص شده است، حضور یافت.

وی در این بازدید ضمن حضور در بخش های مختلف این مرکز خدمات سرپایی، با مسوولان، کارشناسان و مراقبان سلامت گفت و گو و فرآیندهای ارائه خدمت به مراجعان رابررسی کرد. نحوه ارائه آموزش به جمعیت تحت پوشش و مراجعان، آمارهای مراجعه روزانه، روند معاینه مراجعان، فرآیندهای ارجاع و پیگیری، از جمله نکات مورد بررسی معاون کل وزارت بهداشت در این بازدید بود.

 حریرچی همچنین در تماس تلفنی با یکی از بیماران مبتلا به کرونا که از سوی مرکز خدمات جامع سلامت حضرت ابوالفضل(ع) مورد پیگیری قرار گرفته بود، نحوه خدمات رسانی را بررسی کرده و مورد راستی آزمایی قرار داد که با ابراز رضایتمندی این بیمار همراه بود.

معاون کل وزارت بهداشت همچنین در باره فعالیت مطب ها و مراکز درمانی اظهار داشت : دستورالعمل چگونگی فعالیت مطب‌ ها دردوره همه‌ گیری کرونا، چهارشنبه هفته گذشته ابلاغ شده و دستورالعمل اعمال جراحی نیز امروز ابلاغ خواهد شد.

حریرچی در باره توصیه‌ های سازمان بهداشت جهانی برای پایان تعطیلات و آغاز بازگشایی‌ها در کشورهای مختلف نیز گفت: پیشنهاد این سازمان اتخاذ راه‌ حل ‌های جایگزین برای سرکوب ویروس است. این راه ‌های جایگزین انجام تست ‌های تشخیصی، ایزوله کردن مبتلایان، شناسایی افرادی که با بیماران در تماس بودند، ماندن در خانه ، تقویت نظام ارائه خدمات، افزایش دانش و آگاهی مردم و گسترش فاصله گذاری های اجتماعی است.

معاون کل وزارت بهداشت: روند شناسایی بیماران مبتلا به کروناویروس در فارس را خوب توصیف کرد و گفت: استان فارس، جزو استان های با شیوع نسبتا کم در زمینه کرونا بوده و این امر حاصل مشارکت موفق بین بخشی میان مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با استانداری، امام جمعه، دیگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان فارس و ارگان های دیگر است که در اجرای درست برنامه ها موفق بوده اند.

وی از موافقت مقام معظم رهبری با اختصاص ۱۳ میلیارد تومان از صندوق ذخیره ارزی برای کمک به مهار کرونا در کشور خبر داد و افزود: این مبلغ به مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور اختصاص می یابد و به دلیل عملکرد بسیار موفق دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مهار این بیماری، در این زمینه از حمایت ویژه برخوردار است.

این مقام مسوول در مجموعه وزارت بهداشت با بیان اینکه محدوده ظرفیت بررسی نمونه تست ابتلا در دیگر استان های کشور، حدود ۲۰۰ تا ۷۰۰ نمونه در روز بوده است، اظهار کرد: استان فارس این آمار را تا هزار و ۷۰۰ مورد در روز نیز ارتقا داد که اقدام بسیار خوبی در شناسایی موارد جدید بود.

وی روند شناسایی بیماران در فارس را  هم  خوب دانست و افزود: در زمینه مدیریت بیماری کرونا ، سه اصل مهم باید مورد توجه قرار گیرد که شامل فاصله گذاری اجتماعی، شناسایی بیماران و شناسایی افراد دارای تماس نزدیک با بیماران است که فارس در دو مورد آخر بسیار خوب عمل کرده و امیدواریم در زمینه فاصله گذاری اجتماعی نیز برنامه ها به خوبی عملیاتی شود.

دکتر حریرچی با تاکید بر ضرورت تداوم پایبندی به شعار «در خانه بمانیم» و پرهیز از تردد غیرضروری و پرهیز از تردد با وسایل حمل و نقل عمومی، یادآور شد: موفقیت اصلی در زمینه مهار کروناویروس، تغییر رفتار بهداشتی مردم است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روند کلی بیماری کرونا  در کشور را نزولی خواند و گفت: با این وجود هر گونه بی احتیاطی می تواند این روند را متغیر کرده و با افزایش آمار مبتلایان مواجه شویم.

مرکز خدمات جامع سلامت ۱۶ ساعته حضرت ابوالفضل(ع) تحت پوشش مرکز بهداشت شهدای والفجر با زیربنای ۵۵۰ مترمربع و دارابودن سه پزشک خانواده مستقر در مرکز و ۳۰ پزشک خانواده در مطب های خصوصی و دولتی، به جمعیتی حدود ۶۴ هزار نفر خدمات ارایه می دهد.

با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، استان فارس در ردیف مناطق قرمز آلوده به کرونا قرار گرفت.علاوه بر شیراز، در شهرستان‌های فسا، نی‌ریز، اقلید، خرم بید، استهبان، داراب، خفر، فراشبند، خرامه ، لامرد، ارسنجان، لارستان، کازرون، آباده، اوز، خنج، مرودشت، سپیدان، قیروکارزین، فیروزآباد، جهرم، گراش، بوانات، زرقان، بیضا و سرچهان بیماران مبتلای به کرونا شناسایی شده‌اند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰  تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.