۰ نفر

لاغری مجازی با متخصص خیالی

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۳۰
کد خبر: 431743
لاغری مجازی با متخصص خیالی

تا همین چند وقت پیش فقط یک رژیم‌گیرنده شاد و خوشحال بود که دلش می‌خواست لذت ناشی از وزن کم کردنش را با دیگران به اشتراک بگذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، عکس وعده‌های غذایی و میان وعده‌هایش را آپلود می‌کرد و از دوستان مجازی‌اش می‌خواست به او روحیه بدهند. وسط عکس غذاهای رژیمی و میان وعده‌های کوچک و کم کالری که لابد از دکتر تغذیه‌اش می‌گرفت، عکس‌هایی دیده می‌شد از یک جفت پا روی ترازویی که عددش هربار کمتر می‌شد، حالا بگو 300 گرم ولی مهم انگیزه‌ای بود که با دیدن همین چند گرم ناقابل بیشتر می‌شد.

حالا اما به مدد کرونا و قرنطینه، خانم رژیمی، ناگهان تبدیل شده به یک متخصص تغذیه تمام عیار. او خوب می‌داند که الان که فالوئرهای عزیزش توی خانه مانده‌اند و احتمالاً چند کیلویی وزن اضافه کرده‌اند، بیشترازهمه به چه چیزی نیاز دارند؛ بله، یک رژیم طلایی.

«چند مدل رژیم داریم؛ سبک، متوسط و سنگین. باید بگویید کدام یک را می‌خواهید تا براساس آن قیمت بدهم. در ضمن قد و وزنتان را هم باید قبلش بفرستید و اینکه وزن ایده‌آل‌تان چقدر است. اگر مشکل جسمی مثل کمردرد یا بیماری دیگری دارید هم بهتر است من را در جریان بگذارید.»

رژیم‌ها علاوه بر سبک و سنگین بودنشان به دو نوع معمولی و وی آی پی تقسیم می‌شوند. این را خانم رژیم گیرنده سابق و رژیم دهنده فعلی می‌گوید که ادعا دارد خودش 40 کیلو وزن کم کرده است، آن هم فقط ظرف مدت 5 ماه.

«در رژیم معمولی من برنامه غذایی را برای یک هفته به شما می‌دهم و بعد از یک هفته پیام می‌دهید تا برنامه جدید را برایتان بفرستم. در انتهای هفته باید وزنتان را هم برایم بفرستید. اما برنامه رژیم وی آی پی؛ این برنامه کمی دقیق‌تراست و در طول 24 ساعت هم خودم شخصاً پیام می‌دهم و شما را چک می‌کنم که مشکلی نداشته باشید و مرتب پیگیر اجرای رژیم‌تان به شکل درست هستم و به شما انگیزه می‌دهم.»

شاید برایتان جالب باشد بدانید که گرداننده این صفحه اینستاگرامی، برای رژیم‌های معمولی هفته‌ای 70هزار تومان و رژیم وی آی پی 150 هزار تومان دریافت می‌کند. یعنی شما اگر بخواهید زیر نظر او به صورت ویژه و وی‌آی‌پی رژیم بگیرید، ماهی 600 هزار تومان باید پرداخت کنید.

اگرازاو بپرسید آیا مدرک تحصیلی مرتبط مثل تغذیه، دارد یا نه، صراحتاً به شما می‌گوید که فارغ التحصیل فلان دانشگاه است اما وقتی شرح حال و توصیه‌هایش را برای یک متخصص تغذیه واقعی بازگو می‌کنید، یعنی همان کاری که من کردم، مهرباطل برادعای متخصص تقلبی می‌زند و از شما می‌خواهد به هیچ عنوان سلامتی خودتان را به دست چنین کسی به خطر نیندازید.

فقط همین یکی نیست. این روزها تا دلتان بخواهد بازار متخصص‌های تقلبی در اینستاگرام داغ است. شما می‌توانید مثل آنها خیلی راحت یک عنوان کارشناس در بخش معرفی خودتان بنویسید و کسی هم به خاطر این قضیه پیگیرتان نشود، مگر اینکه یک خبرنگار باشد که حالا نه طبق کلیشه فیلم‌ها و سریال‌ها سمج، که برحسب وظیفه بخواهد کارش را انجام دهد.

شما کارشناس تربیت بدنی هستید؟ شاید از این سؤال جا می‌خورد که با تأخیر جواب  می دهد، شاید هم نه. جوابش همانطور که حدس می‌زدم، بله است، مفید و مختصر. انگار زیاد خوشش نیامده. او هم از جمله کسانی است که این روزها برنامه‌های ورزش در منزل می نویسد و بابتش پول می‌گیرد. خودش را مربی بدنسازی و دارای مدرک مربیگری معرفی کرده اما حتی یک عکس یا فیلم از باشگاه در صفحه‌اش نیست و فقط تمرین‌های خانگی او را در ویدئوهای کوتاه می‌توانید ببینید و اینها نمونه‌ای هستند از آنچه قرار است او به عنوان مربی به شما آموزش دهد؛ البته آموزش مجازی.

روال کار این است که شما اندازه قد و وزنتان را برای مربی می‌فرستید و او یک برنامه یک ماهه به شما می‌دهد. این البته شکل معمول کار است وگرنه برنامه تخصصی بخواهید، هرهفته برنامه‌تان عوض می‌شود و خب نرخ هم تفاوت می‌کند. برای یک برنامه عادی یک ماهه باید 150 هزار تومان به حساب مربی واریز کنید و برنامه هفتگی هم ماهی 250 هزار تومان برایتان آب می‌خورد که البته یکجا باید پرداخت کنید تا اگر هفته اول از خیر تمرین‌ها گذشتید، حداقل به خاطر هزینه‌ای که پرداخت کرده‌اید، مصمم باقی بمانید؛ این اعتقاد مربی است.

به نظر می‌آید سر مربی حسابی هم شلوغ است. این را از پیام‌هایی که برایش می‌فرستند و او آنها را در استوری منتشر می‌کند می‌شود فهمید. بیشترشان تقدیر و تشکر هستند بابت برنامه فوق‌العاده و اینکه از روند کاهش وزن‌شان چقدر راضی و خوشحالند و دلشان می‌خواهد به تمرین با مربی ادامه دهند، حتی وقتی باشگاه‌های ورزشی شروع به کار کنند.

تأکید مربی هم مدام بر این است که اصلاً تمرین در منزل بهتر است و آدم اینجوری در وقت و پولش هم صرفه جویی می‌کند. البته که در زمان تعطیلی باشگاه‌ها او می‌تواند بدون مدرک و تخصص، برای دیگران برنامه ورزشی بنویسد و پول دربیاورد و خب لابد به خاطر همین هم خیلی دوست ندارد قرنطینه و این شرایط تمام شود. به نظرتان معلوم نیست؟!

شاید بگویید چه اشکالی دارد که آدم در خانه ورزش کند و آن هم با برنامه. البته که هیچ اشکالی ندارد و خیلی هم خوب است اما لیلا جهانداری، مربی بدنسازی معتقد است تمرین غیراصولی بیشتر از آن که فایده داشته باشد، زیان آور است. او که دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی و شاغل در یکی از باشگاه‌های ورزشی است می‌گوید: «متأسفانه همین شکل برنامه و رژیم دادن‌های غیراصولی حتی در باشگاه‌های ورزشی هم دیده می‌شود. خیلی‌ها به واسطه اینکه مدت زیادی است ورزش می‌کنند، به خودشان اجازه می‌دهند به دیگران تمرین و حتی رژیم غذایی بدهند. من به خیلی‌ها به خاطر این قضیه تذکر داده‌ام. دیده‌ام که طرف رفته و برای خودش به اسم مربی صفحه اینستاگرام درست کرده درحالی که به عنوان یک فرد عادی باشگاه می‌آید و تمرین می‌کند. الان هم متأسفانه به خاطر شرایطی که در آن هستیم و تعطیلی باشگاه‌ها، تعداد این قبیل افراد بیشتر شده چون افراد سوءاستفاده‌گر همیشه فرصت‌ها را خوب می‌شناسند.

اگر کسی می‌خواهد ورزش کند، حتی در منزل، بهتر است با یک کارشناس ورزشی دراین باره مشورت کند. هر تمرینی برای هر فردی مناسب نیست. اما افراد غیرمتخصص، بدون اینکه شرایط فیزیکی و سن وسال را در نظر بگیرند، معمولاً برنامه‌های مشابهی به همه می‌دهند. منبعشان هم همین تمریناتی است که با یک سرچ ساده می‌توانید پیدا کنید. در واقع آنها کار خاصی نمی‌کنند. توصیه‌ من این است که اگر می‌خواهید در منزل تمرین کنید، در صورتی که مشکل جسمی و بیماری خاصی ندارید، با یک نرم افزار ورزشی ساده شروع کنید و از آنجایی که مربی و کارشناس، ناظر برانجام تمرین‌هایتان نیست، از حد تمرینات ساده فراتر نروید. شما می‌توانید حرکات کششی را خیلی راحت در منزل انجام دهید که خیلی هم سودمند است. حتی پیاده‌روی در خانه وقتی امکان بیرون رفتن نیست، توصیه می‌شود ولی لطفاً از انجام حرکات پیچیده خودداری کنید چون ممکن است به بدنتان آسیب برسانید و آسیب‌های ورزشی خیلی وقت‌ها زمان زیادی برای ترمیم نیاز دارند و بعضی وقت‌ها حتی ممکن است برگشت ناپذیر باشند.»

قرنطینه ممکن است چند کیلویی به وزن شما هم اضافه کرده باشد اما شاید برای حل این مشکل باید نگاهی دقیق‌تر به سبک زندگی‌تان در این روزها داشته باشید. راستی شما هم جزو همان‌هایی هستید که چپ و راست دارید پیتزای خانگی درست می‌کنید یا به دسته‌ای تعلق دارید که کابینت خوراکی‌ها را از چیپس و پفک و تنقلات دیگر انباشته‌اید تا موقع فیلم و سریال بیشتر سرگرم باشید!