۰ نفر

افزایش تاب‌آوری زنان سرپرست خانوار در مقابله با کرونا

۲۸ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۱۵
کد خبر: 431741
افزایش تاب‌آوری زنان سرپرست خانوار در مقابله با کرونا

شیوع ویروس کرونا فراتر از یک اپیدمی یا ویروس معمولی است. نبود تجربه جامعه بشری از جمله جامعه ما، سبب شد این شیوع به یک بحران جهانی تبدیل شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، غیر از حوزه بهداشت و سلامت، حوزه‌های دیگری از جمله اقتصاد و معیشت خانواده‌ها نیز تحت تأثیر این اپیدمی قرار گرفته است. یکی از اقشار آسیب‌پذیر و مورد حمایت در جامعه ما، زنان سرپرست خانوار هستند که در صورت نبود حمایت کافی در مقایسه با سایر اقشار تاب‌آوری کمتری خواهند داشت و آسیب‌های جدی به آنها و خانواده تحت سرپرستی ایشان وارد خواهد شد. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به لزوم تغییر برخی از مشاغل زنان سرپرست خانوار با شیوع بیماری کرونا  می‌گوید: متأسفانه   با شیوع کرونا خیلی از مشاغل و بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی   از جمله حوزه‌هایی که زنان سرپرست خانوار در آنها  فعالیت داشتند با  مشکل مواجه شدند اما برای عبور از این بحران برخی از این زنان  در طرح ملی توان‌افزایی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در دوران کرونا، محصولی تحت عنوان اسپری ضدعفونی‌کننده هوا، دست و سطوح را تولید کردند این کالا محصولی است که کاملاً گیاهی بوده و ضد ویروس، باکتری و قارچ است.

 معصومه ابتکار در ادامه می‌افزاید: البته در پی این بحران ، با مرکز جهاد دانشگاهی، وزارت کشور و تشکل‌های مردمی هماهنگی‌هایی انجام دادیم تا کارفرمایان شرایطی را فراهم کنند که به صورت موقت، شغل زنان سرپرست خانوار تغییر کند. به‌عنوان مثال افرادی که به شغل خیاطی مشغول هستند، این روزها با کاهش فروش مواجه شده‌اند. آنها کم کم تغییر کاربری داده  و محصولاتی  همچون  گان، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را برای  شهروندان تولید  کنند. با تغییر خط تولید موقت، هم درآمدزایی زنان سرپرست خانوار حفظ شده  و هم کمکی به وضعیت اقتصادی آنها می‌شود. وی با اشاره به  اقدامات انجام شده برای  کاهش آسیب‌های زنان سرپرست خانوار می‌افزاید: از اقصی نقاط کشور گروه‌های داوطلب و خیرین پیشقدم شدند و اعلام آمادگی کردند تا در این طرح شرکت کنند و از این طریق، هم در امر تولید محصولات بهداشتی و هم حمایت از زنان سرپرست خانوار اقدامات مؤثر داشته باشند. او می‌گوید: از مدیران کل امور زنان و خانواده استان‌ها خواستیم تا افراد را شناسایی کنند و در نهایت در کمترین زمان ممکن با همکاری سازمان‌های مردم نهاد بتوانیم لطمات ناشی از شیوع این ویروس به اقشار پرآسیب را به حداقل ممکن برسانیم. در این زمینه سازمان‌های مردم نهاد تلاش کردند تا با آگاهی‌رسانی به زنان پرآسیب و کودکان کار و ارائه آموزش‌های لازم درباره رعایت موارد بهداشتی و در اختیار دادن تجهیزات بهداشتی از میزان آسیب‌پذیری این اقشار به میزان قابل توجهی بکاهند.

ابتکار در ادامه اضافه می کند: با شیوع بیماری، یک شبکه تخصصی هم تشکیل دادیم و در آن مباحث اطلاع‌رسانی و لزوم اجرای الگو‌های موفق را لحاظ کردیم.

 معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده درباره کمک‌های دولت به اقشار آسیب‌پذیر درخصوص تبعات منفی  کرونا  بر زندگی آنها  می‌افزاید  : کمک‌های دولتی در ادامه پروژه‌های اجرایی قبل، اما این بار با محوریت کرونا ادامه دارد. در واقع پروژه‌هایی که از قبل داشتیم در خصوص رفع آسیب‌های ناشی از کرونا در حال تداوم است.  در این خصوص مکاتبه‌ای هم با آقای جهانگیری انجام دادم که مضمون آن افزایش یارانه و سبد حمایتی اقشار آسیب‌پذیر با اولویت زنان سرپرست خانوار بود، این نامه تأیید شد و خوشبختانه به مرحله اجرایی شدن رسید.

او در ادامه توضیح می دهد:  حدود ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار نیز در طرح معاونت، به عنوان جامعه هدف قرار داده شدند و در این خصوص تحت آموزش‌های توانمندسازی قرار گرفتند و در حال اتصال به چرخه بازار هستند. البته بیشتر این زنان در مناطق حاشیه شهرهای بزرگ و شهرها ساکن هستند. ابتکار می‌گوید:  امیدوارم به کمک شبکه‌های استانی، زنان سرپرست خانوار در این بحران آسیب کمتری ببینند. همه آسیب می‌بینند اما باید توجه داشته باشیم که مراقبت بیشتری از این قشر آسیب‌پذیر شود.