۰ نفر

برنامه‌ریزی برای جبران کمبود ۱۲هزار نیروی آموزش و پرورش

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۲۱:۵۳
کد خبر: 431692
برنامه‌ریزی برای جبران کمبود ۱۲هزار نیروی آموزش و پرورش

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: برنامه‌ریزی برای ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی پیش رو و جبران کمبود نزدیک به ۱۲هزار نیروی آموزش و پرورش استثنایی از طریق کارگروه ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش استثنایی در حال انجام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید جواد حسینی در جلسه ویدئو کنفرانس با روسای ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان های کشور اظهار داشت:  جبران  کمبود این میزان نیرو نیازمند اهتمام ویژه روسای ادارات در سامان دهی نیروی انسانی برای سال آینده است.

وی افزود: ۴ هزار و ۵۹۰ معلم خاص، ۲ هزار و ۳۷۲ معلم رابط، ۳ هزار و ۸۶۲ نیروی توانبخشی و ۹۱۳ نیروی مراکز اختلالات یادگیری در سال آینده کمبود داریم که امید است با برنامه ریزی های انجام شده این کمبود ها مرتفع شود.

حسینی با بیان راهکارهای جبران کمبود نیروی انسانی اظهار داشت: رایزنی و تلاش در جهت جذب نیروهای متخصص از طریق دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ ویژه آموزش و پرورش استثنایی، جدی گرفتن جذب  نیروهای طرحی  و سرباز معلم، استفاده از نیروهای داوطلب در قالب طرح زمان،   جذب نیروی بازنشسته و استمرار کار آنها و اختصاص ساعت غیر موظف به همکاران از راهکارهای جبران کمبود نیروی انسانی است.

وی تصریح کرد: سهم  آموزش و پرورش استثنایی از ۱۷ هزار دانشجوی سال گذشته دانشگاه فرهنگیان۵۰۰ دانشجو بود که روسای ادارات  استان ها باید از طریق رایزنی با مدیران کل این سهم را افزایش دهند.

 معاون وزیر با بیان استاندارد کلاس های آموزشی دانش آموزان با نیاز های ویژه اظهار داشت: استاندارد معلمان مدارس ویژه ۶ به یک است که در حال حاضر این رقم ۱۱ به یک است و استاندارد معلیمن رابط نیز ۶ به یک است که در حال حاضر این رقم ۱۷ به یک است.

وی افزود: نرم استاندارد برای گروه های طیف اتیسم، جسمی – حرکتی و چند معلولیتی باید حداکثر ۵ دانش آموز باشد.

معاون وزیر در ادامه جلسه با بیان اینکه "طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی"  فراگیرترین طرح در آموزش و پرورش استثنایی است، اظهار داشت: شرایط کشور و آموزش و پرورش با وجود ویروس کرونا  تغییر کرده است و با توجه به این شرایط برای طرح سنجش در سال تحصیلی پیش رو سه سناریوی مختلف طراحی شده است.

وی افزود: در صورتی که شرایط جامعه به شرایط عادی برگردد و فعالیت مدارس به زودی آغاز شود  طرح  سنجش نیز مطابق با سال های گذشته انجام خواهد شد.

معاون وزیر با بیان اینکه سناریوی دوم بر اساس وجود بحران در حد متوسط برنامه ریزی شده است، افزود: اگر بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا  تجمعات تا اواخر شهریور ممنوع باشد و یا  زمان پایان سال تحصیلی جاری تغییر کند  می توان با تغییر زمان برگزاری آزمون های سنجش و همچنین افزایش تعداد مراکز،   طرح سنجش در کشور کار را به انجام رساند.

وی افزود: بدترین حالت این است که در سال جاری نتوانیم به صورت فیزیکی مراکز سنجش را راه اندازی کنیم که در اینصورت باید دنبال شرایط دیگری برای طرح سنجش باشیم.

معاون وزیر با بیان اینکه در سال گذشته پوشش طرح سنجش نو آموزان بدو ورود به دبستان ۹۷ درصد بود اظهار داشت: برنامه ریزی برای پوشش ۹۹ درصدی نوآموزان از طریق همکاری و هماهنگی با معاونت آموزش ابتدایی  جهت شناسایی بازمانده ها و مداخلات موثر در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: پوشش طرح برای پیش دبستانی ها در سال گذشته ۵۰ درصد بود که امیدواریم با برنامه ریزی صورت گرفته شده این پوشش در سال جاری به ۷۰ درصد برسد.