۰ نفر

تابستان چه تأثیری می‌تواند روی کرونا داشته باشد؟

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۰۸
کد خبر: 431559
تابستان چه تأثیری می‌تواند روی کرونا داشته باشد؟

علاوه بر اینکه ممکن است رفتار ویروس جدید کرونا با گرما تغییر کند، سیستم ایمنی بدن هم در فصول مختلف واکنش‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ روزهای معتدل با پیش‌بینی‌های هواشناسی در برخی از مناطق، مبنی بر اینکه دما به 20درجه سانتی‌گراد می‌رسد، در راه است. آب و هوای معتدل و گرم باعث خارج شدن مردم از خانه‌ها برای گشت‌وگذار می‌شود و این شرایط، دولت‌ها را که سعی در مهار ازدحام‌ها و اجتماعات دارند، در تنگنا قرار می‌دهد.

با این حال، دانشمندان بر این باورند که هوای گرم می‌تواند رویکردهای جدیدی نسبت به ویروس کرونا به همراه داشته باشد. این ویروس با شروع بهار چه واکنشی نشان می‌دهد؟ اپیدمی‌های آنفلوآنزا با پایان زمستان از بین می‌روند، اما آیا ویروس کرونا هم به همین شکل و با تابش نور خورشید از بین می‌رود و شیوع آن متوقف می‌شود؟ این یک سؤال مهم است و اپیدمیولوژیست‌ها با دقت این تغییرات را رصد خواهند کرد.

گاردین در گزارشی  نوشته است: پژوهش‌های اولیه در مورد سایر ویروس‌های کرونا یک الگوی فصلی را نشان می‌دهد. در واقع، اوج شیوع آنها در طول زمستان رخ می‌دهد و در بهار این ویروس‌ها ناپدید می‌شوند.

مطالعه جدید

به تازگی یک مطالعه مهم در مورد ویروس‌های رایج کرونا مانند HCoV-NL63, HCoV-OC43 و HCoV-229E از سوی پژوهشگران کالج لندن منتشر شده است. آنها با تحلیل نمونه‌های گردآوری شده طی چندین سال، دریافتند که بالاترین میزان عفونت ناشی از ویروس کرونا در ‌ماه فوریه(11بهمن تا 11اسفند) مشاهده شده و این در حالی است که در تابستان، میزان این عفونت‌ها بسیار پایین بوده است. سایر پژوهش‌ها هم نشان داده است که ویروس‌های کرونا در آب‌و‌هوای معتدل یک رفتار فصلی از خود نشان می‌دهند.

با این حال، این مطالعه جدید که با سرپرستی راب آلدریج انجام شده است، با احتیاط به یک نکته اشاره می‌کند. او می‌گوید: ما می‌توانیم شاهد ادامه سطوح پایین‌تر انتقال ویروس کرونا در تابستان باشیم، اما اگر هنوز جمعیت مستعد زیادی در یک منطقه وجود داشته باشد ممکن است این ویروس در زمستان دوباره برگردد. با توجه به اینکه ما با یک ویروس جدید روبه‌رو هستیم، نمی‌دانیم که در تابستان و در شرایطی که با یک جمعیت مستعد مواجه هستیم، این الگوی فصلی وجود خواهد داشت یا نه. به همین دلیل، بسیار مهم است که همه ما از الان به توصیه‌های بهداشتی عمل کنیم.

سایر دانشمندان هم بر این نکته تأکید می‌کنند و هشدار می‌دهند که ویروس بیماری COVID-19 یک عامل عفونی کاملاً جدید است و بنابراین هیچ شانسی برای ایمن‌سازی‌ جمعیت وجود ندارد. در نتیجه، به‌احتمال زیاد با شروع تابستان، این ویروس همچنان با همین میزان فعلی، گسترش خواهد یافت. میشل اسکینر، ویروس‌شناس کالج سلطنتی لندن می‌گوید: مطمئن هستم که تغییرات فصلی در رفتار ویروس و در شیوع آن هم نقش دارد. با این حال، با فاصله‌گذاری اجتماعی، این ویروس نفوذ بسیار کمی خواهد داشت.

بن نیومن، استاد دانشگاه ریدینگ تأکیدات بیشتری دارد. او می‌گوید: این ویروس در هوای سرد چین شروع به گسترش کرد و در ایسلند و همچنین در استوا و در برزیل و اکوادور به سرعت در حال رشد است. با پایان زمستان و آغاز بهار، رشد این ویروس در سرتاسر جهان سرعت یافته است. این وضعیت شبیه فیلم «جنگ جهان‌ها» نیست و هیچ امداد غیبی‌ای برای سروسامان دادن به آن وجود ندارد. ما باید خودمان ویروس را نابود کنیم.

با وجود این، رسیدن بهار فقط بر رفتار ویروس تأثیر نمی‌گذارد. برخی پژوهشگران می‌گویند: شرایط آب‌و‌هوا تغییراتی در سیستم ایمنی بدن انسان ایجاد می‌کند. ناتالی ریدل، ایمن‌شناس دانشگاه سوری می‌گوید: سیستم ایمنی بدن یک ریتم روزانه از خود نشان می‌دهد، اما آنچه کمتر می‌دانیم این است که چگونه تغییر در سیستم ایمنی بدن از یک فصل به فصل دیگر فرق می‌کند.

ریدل و سایر پژوهشگران در دانشگاه سوری و کلمبیا برای درک این موضوع، تغییرات سیستم ایمنی بدن در فصول و زمان‌های مختلف روز را مورد مطالعه قرار‌داده‌اند. نمونه‌های بیولوژیک از داوطلبان در زمان انقلاب زمستانی، انقلاب تابستانی و اعتدال‌های بهاری و پاییزی گرفته شد. یافته‌های اولیه حاکی از آن است که زیرمجموعه‌ای از گلبول‌های سفید که نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند، در زمان‌های معینی از روز افزایش می‌یابد. این موضوع نشان می‌دهد که سیستم ایمنی بدن در زمان‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی دارد؛ به‌عنوان مثال، سلول‌های B که آنتی‌بادی تولید می‌کنند در شب افزایش می‌یابند. میشلا مارتینز، سرپرست این پژوهش می‌گوید: با وجود این، تأثیر فصول بر ریتم سلولی هنوز در دست بررسی است. او با اشاره به اینکه این نتایج از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار هستند ادامه می‌دهد: آگاهی از آسیب‌پذیری‌های بدن ما در برابر بیماری‌ها و ویروس‌ها در طول سال، می‌تواند ما را از زمان انجام واکسیناسیون‌ها که به ما در ریشه‌کن‌کردن عفونت‌ها کمک می‌کند، مطلع کند.

بازگشت در زمستان؟

ممکن است شاهد ادامه سطوح پایین‌تر انتقال ویروس کرونا در تابستان باشیم، اما اگر هنوز جمعیت مستعد زیادی در یک منطقه وجود داشته باشد، این امکان هم هست که ویروس زمستان برگردد. با توجه به اینکه ما با ویروسی جدید روبه‌رو هستیم، نمی‌دانیم که تابستان و در شرایطی که با جمعیتی مستعد مواجه هستیم، این الگوی فصلی وجود خواهد داشت یا خیر