۰ نفر

مدیریت سفر‌های شهری در پایتخت

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۶:۳۷
کد خبر: 431471
مدیریت سفر‌های شهری در پایتخت

مرحله دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی (با هدف قرار دادن دو سوم کارمندان ادارات ) دیروز درحالی چهارمین روز خود را پشت سر گذاشت که بر خلاف روزهای اول ، رفتار شهروندان بویژه در حمل و نقل عمومی متفاوت‌تر از هفته گذشته بود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، برخلاف تصاویر ناامیدکننده‌ای که در چند روز اخیر از واگن‌های شلوغ و پر ازدحام مترو و همچنین درهای نیمه بسته اتوبوس‌های بی آرتی در فضای مجازی منتشر شده بود ، اما «مدیر عامل شرکت بهره‌برداری مترو اظهار کرد که  مدیریت زمان سفر از سوی شهروندان انجام شده ، به طوری‌ که مسافرانی که متوجه شلوغی واگن‌ها در ساعت ۷ شدند ، سفرهای خود را در ساعت ۷.۳۰ دقیقه انجام دادند و اگر دوره ثبات این بیماری افزایش پیدا کند ، مدیریت زمان سفر از سوی مسافران و هم مدیریت مترو افزایش پیدا خواهد کرد.» متروی تهران در دو روز اول حدوداً ٣٢٠ هزار مسافر را جابه‌جا کرده است، ظرفیت واگن‌ها و قطارها البته به اندازه یک میلیون و ٨٠٠ هزار نفر است و همین افزایش ظرفیت موجب شده تا مسافران بتوانند در مکان‌های نشانه‌گذاری شده نشسته و یا بایستند. شهروندان حالا جلوتر از توصیه‌ها بیش از گذشته با ماسک و دستکش تردد می‌کنند و جالب اینکه با وجود صندلی‌های خالی ، اما به برچسب زرد احترام گذاشته و نمی‌نشینند، اگرچه در ساعات پیک و شلوغی و بویژه در ترافیک عصرگاهی این رفتار کمی تغییر می‌کند.غلامحسین محمدی ، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران می گوید : «هم اکنون تنها از یک پنجم ظرفیت حمل و نقل عمومی  نسبت به روزهای عادی استفاده می‌شود که نشان می‌دهد مردم به پروتکل‌های بهداشتی توجه کرده  و یا در خانه مانده‌اند و یا از وسیله شخصی استفاده می‌کنند، از طرفی مشاهدات میدانی و گزارش سازمان اتوبوسرانی و مترو هم نشان می‌دهد که مردم در اجرای طرح فاصله‌گذاری همراهی و همکاری داشته‌اند، البته در روز اول و دوم طبیعی بود که با رفتارهای متفاوتی مواجه شویم، اما شهروندان اکنون با اجرای طرح هماهنگ شده‌اند.»

عدم اجرای طرح ترافیک هم اگرچه در این چند روز،  موجب افزایش بار ترافیکی در اغلب بزرگراه‌های پر تردد پایتخت شد ، اما به نظر می‌رسید به شلوغ نبودن فضای حمل و نقل عمومی کمک قابل توجهی کرده است! ادعایی که البته با نظر محمود ترفع ، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی رد می‌شود:«در شرایطی که استفاده کمتر از حمل و نقل عمومی به قطع زنجیره بیماری کمک می‌کند و لغو طرح ترافیک هم با همین هدف صورت گرفته؛ اما تعداد مسافران اتوبوس به هیچ وجه کم نشده است.»

جالب اینکه آمارهای رسمی شهرداری تهران نشان می‌دهد که تعداد مسافران شبکه اتوبوسرانی در اسفند ماه، ۶۸ درصد کاهش داشته است.

( تعداد مسافران در اسفند ۹۷،  ۴۴ میلیون نفر بوده که  در اسفند ۹۸، به ۱۴ میلیون نفر کاهش یافته است. همچنین در روزهای ۱۶ و ۱۷ فروردین تنها ۴۴۶ هزار نفر از خطوط استفاده کردند که نسبت به سال گذشته کاهش ۸۵ درصدی را  نشان می‌دهد.

 برخی شهروندان از نبود علامت‌های مشخص شده در برخی ایستگاه‌ها گلایه داشتند و معتقد بودند که با وجود توصیه‌ها و توجه مسافران ، اما هیچ خبری از نشانه‌گذاری نیست! فرنوش نوبخت در پاسخ به آنها می‌گوید:«علامت‌گذاری‌ها تقریباً در همه قطارها انجام شده اما مترو دارای شبکه گسترده‌ای است و ۱۴۰ قطار و ۱۲۷ ایستگاه حجم زیادی علامت‌گذاری نیاز دارد که چاپخانه‌ها باید ظرفیت تولید آن را داشته باشند و طی یک هفته آینده همه قطارها و ایستگاه‌ها نشانه گذاری خواهد شد.»

 با وجود افزایش بار انتقادات نسبت به ورود اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های رزروی در پایتخت اما برخی شهروندان از راه اندازی این خطوط ابراز رضایت کرده‌اند، هزینه مینی‌بوس‌های نو برای مثال از میدان ونک تا تجریش ٢ هزار و ٥٠٠ تومان قیمت‌گذاری شده که حالا با ٦٠ درصد تخفیف عرضه می‌شود، تعداد مسافران هم از ١٠ نفر بیشتر نخواهد شد، مینی‌بوس باید رأس ساعت تعیین شده به سمت مقصد حرکت کند. در اتوبوس‌های رزروی هم برای مثال مقصد میدان راه‌آهن به تجریش هزار و ٥٠٠ تومان قیمت‌گذاری و ظرفیت تنها ٢١ نفر تعیین شده است. تاکنون ٤ هزار نفر در سامانه مذکور ثبت نام کرده‌اند . ظرفیت ٣٠٠ هزار سفر این ٨ هزار مینی‌بوس و اتوبوس «خود مالک» لااقل می‌تواند در این روزهای کرونایی تأثیر زیادی داشته باشد. شهروندان در این روزها البته ترجیح می‌دهند وسیله تردد خود را با توجه به نیازشان تعیین کنند، تاکسی های اینترنتی با بیشترین تقاضا برای سفر در این روزها مواجه بودند.

نامه حناچی به دولت برای پرداخت بیمه بیکاری به رانندگان تاکسی

اگرچه مدیرعامل یکی از این تاکسی‌ها اعلام کرده که نرخ کرایه ها تا ٢٠ درصد در ایام نوروز کاهش یافته است، اما برخی مسافران از افزایش نرخ ها گلایه داشتند و معتقد بودند که در این حوزه نظارتی صورت نمی‌گیرد! سوار شدن تنها دو نفر در صندلی عقب، اگرچه با رضایت مسافران تاکسی توأم است اما  کاهش کرایه برای نبود یک مسافر ، صدای رانندگان تاکسی را در آورده است، براین اساس مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی گفته است:«نمی‌توان از جیب رانندگان تاکسی یک طرح ملی را اجرایی کرد و برای ضمانت اجرای این طرح، باید عادلانه تصمیم‌گیری شود.»او همچنین به ایسنا تأکید کرده که مسافرگیری سه نفر برای تاکسی‌ها تنها با داشتن کاور نایلونی امکان‌پذیر است.

اما خبر خوب اینکه شهردارتهران در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهوری خواستار پرداخت بیمه بیکاری به رانندگان تاکسی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی شده است.  پیروز حناچی، در نامه خود با تأکید بر نظر مساعد دولت در حمایت همه‌جانبه از مشاغل آسیب دیده، خواستار دستور معاون اول رئیس جمهوری برای برخورداری رانندگان حمل‌ونقل عمومی شهری از بیمه بیکاری در مدت مشخص یا کمک‌های مشابه جایگزین شده است.