۰ نفر

سردرگمی درآموزش!

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۰۵
کد خبر: 431015
سردرگمی درآموزش!

«بالاخره مدارس تا پایان سال تعطیل می‌شود یا نه؟ تکلیف امتحانات پایان سال چه شد؟ امتحان نهایی که معدلش در کنکور تأثیر مستقیم دارد را چگونه و چه زمانی برگزار می‌کنند؟ برای ما دانش‌آموزانی که دسترسی به اینترنت نداریم و نمی‌توانیم ارتباط مجازی با معلمان‌مان برقرار کنیم و از طرفی آموزش‌های شبکه تلویزیونی هم برایمان کافی نیست، فکری کرده‌اند؟ بالاخره شبکه شاد ثبت‌نام کنیم یا بگذاریم بچه‌ها در فضاهای آنلاین دیگری که در این 2ماه آموزش دیدند، درس‌شان را ادامه دهند؟»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، این‌ها بخشی از پرسش‌هایی است که در این روزها معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های‌شان از آموزش و پرورش دارند و می‌خواهند که مسئولان این وزارتخانه به صراحت درباره آن پاسخ دهند.

شبکه سردرگم و پرابهام «شاد»

21فروردین99 بعد از 45روز وعده و وعید، وزارت آموزش و پرورش پلتفرم اختصاصی خود را برای آموزش مجازی به شکل رسمی افتتاح کرد. البته حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون این شبکه و حق مالکیت آن مطرح است. از اینکه سود سرشار از این اپلیکیشن به جیب چه کسانی خواهد رفت؟ چرا انحصار آن را به روبیکا داده‌اند و سایر پیام‌رسان‌های داخلی دیگر به‌رغم دعوت رسمی و گرفتن برنامه، لحظه آخر از طرح بیرون گذاشته شدند؟

 اما جدا از این مباحث فنی، معلمان و دانش‌آموزان در این 3روز با مشکلات متعددی مواجه شده‌اند که پشتیبانی شبکه شاد نتوانسته آنها را حل کند. نرگس توحیدی، کارشناس آموزش ابتدایی و مربی پایه چهارم در این‌باره  گفت: «یک گزینه در این اپلیکیشن هست به‌نام «من معلم هستم» که باید کد ملی و اطلاعات مربوط به کلاس را نشان دهد. برای من کد ملی درست است اما باز که می‌کنی اطلاعات کلاس دیگری را نشان می‌دهد. یکی از همکاران دیگر هنوز خودش نتوانسته وارد کلاسش بشود و این پیام برای او می‌آید که «لطفا مجددا به اپلیکیشن شاد مراجعه کرده و درخواست خود را ارسال کنید» شاید بگویید که این مشکلات در آغاز کار طبیعی است و ظرف چند روز آینده حل می‌شود اما واقعیت این است که پاس‌کاری ما از این پیام رسان به آن یکی بسیار فرسایشی شده و فرصت‌های زیادی را از ما گرفته است. راضی کردن والدین و بچه‌ها برای اینکه اپ‌های جدید را دانلود کنند و همه در آن شرکت داشته باشند، بسیار وقت‌گیر و انرژی ما را برای درس دادن به‌طور کلی گرفته است.»

سرعت اینترنت آزارمان می‌دهد

یکی دیگر از مشکلاتی که معلمان با این اپلیکیشن داخلی دارند، محدودیت‌هایی است که برای ارسال ویدئو و صدا گذاشته، 2امکانی که برای برگزاری کلاس‌های مجازی ضروری است. محسن یار مهدی، معلم پایه ششم می‌گوید که او همچنان اپلیکیشن‌های خارجی مانند تلگرام را بر آزمون و خطای این اپ‌های داخلی ترجیح می‌دهد. «حداکثر حجم فایل قابل ارسال 100مگابایت است. از طرفی خود اپلیکیشن به‌دلیل حجم مخاطبان بالا دائم مختل می‌شود و از طرف دیگر سرعت پایین اینترنت اجازه نمی‌دهد که به راحتی بتوان از آن استفاده کرد. ذهن ما درگیر حاشیه‌هایی شده که معلوم نیست کی تمام می‌شود؟» او افزود: «بسیاری از همکاران ما به این نتیجه رسیده‌اند که یا در این اپلیکیشن عضو نشوند یا اگر شدند کاملا صوری باشد و آموزش‌هایشان را در تلگرام دنبال کنند.»

سرعت پایین اینترنت از دیگر مشکلات مشترکی است که گریبان معلمان و دانش‌آموزان را گرفته است. مشکلی که وزارت ارتباطات نسبت به آن سکوت کرده و هیچ واکنشی به آن ندارد. یار مهدی می‌گوید: «یک فایل را می‌فرستیم، 4نفر می‌گویند دانلود کرده‌اند و 31نفر دیگر می‌گویند آقا باز نمی‌شود! کلاس را در ساعت مقرر برگزار می‌کنیم و فایل ویدئوی من نیم ساعت بعد به دانش‌آموزانم می‌رسد. اینها جدا از مسائل فردی هر دانش‌آموز است که چقدر دسترسی به تلفن همراه یا وسایل هوشمند مثل لپ‌تاپ و تبلت دارند و ما باید برای این مشکلات هم فکری بکنیم.»

مدارس باز می‌شود یا نه؟

یکی از سؤالات اساسی دانش‌آموزان و والدین‌شان این است که بالاخره مدارس به‌طور کامل تعطیل شده یا امکان بازگشایی هست؟ به‌نظر مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا این دغدغه چندان مهم نیست؛ چون این وزارتخانه آموزش مجازی را راه‌اندازی کرده و تا زمانی که لازم باشد، تعطیلی مدارس را تمدید می‌کنند. اما والدین بین اخباری که هر روز در شبکه‌های مجازی به نقل از مسئولان آموزش و پرورش منتشر می‌شود، سرگردانند و نگران بازگشایی مدارس قبل از پایان‌گرفتن کرونا هستند. بلافاصله بعد از صحبت‌های مقامات مسئول در این باره، شبکه‌های اجتماعی پر می‌شود از اظهارنظر والدینی که می‌گویند اجازه نخواهند داد فرزندان‌شان به مدرسه بروند. مجید حق‌خواه پدر 2 دانش‌آموز و معلم فیزیک دبیرستانی در تهران دراین‌باره می‌گوید: «یک عمدی درباره اعلام نکردن تعطیلی رسمی مدارس تا پایان سال از سوی دولت است. این گاهی به میخ و گاهی به نعل زدن‌ها هیچ نتیجه‌ای جز قربانی شدن آموزش درکشور ندارد. باید رسما اعلام کنند که چه تصمیمی برای مدارس دارند. این صحبت مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش که 85درصد آموزش‌ها داده شده، ارزیابی شتابزده و غلطی است که باید تصحیح‌اش کنند. بگویند کدام معلم توانسته این کار را انجام دهد و چگونه؟ مرغ پخته را به خنده آورد این سخن!»

او ادامه داد: «باید مسئولان آموزش و پرورش سخنان‌شان را نهایی و شفاف کنند و بگویند که آیا مدارس به‌طور کل تعطیل شده؟ امتحانات در چه زمانی برگزار می‌شود و آیا قصد دارند مدارس را در شهریور‌ماه برای جبران سال تحصیلی گذشته، باز کنند یا نه؟»

امتحانات‌مان کی و چطور برگزار می‌شود؟

زمان و چگونگی برگزاری امتحانات سومین ابهامی است که دانش‌آموزان به‌ویژه آن دسته که امسال امتحان نهایی دارند، با آن روبه‌رو هستند. صحبت‌های متفاوت مسئولان آموزش و پرورش هم بر سرگردانی آنها افزوده است. به‌عنوان نمونه، مهدی نوید ادهم، دبیر شورای‌عالی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به تسنیم گفته است: «برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به شیوه مجازی در جلسه اخیر شورای‌عالی آموزش و پرورش به‌عنوان یک پیشنهاد مطرح شد، اما تصمیم‌گیری درباره آن صورت نگرفت و فعلاً فقط در حد یک پیشنهاد مطرح است. همچنین تصمیم‌گیری نهایی درباره وضعیت برگزاری امتحانات دانش‌آموزان به جلسه بعد شورای‌عالی آموزش و پرورش در هفته آینده موکول شد.»

سهیل میرسپاسی، دانش‌آموز پایه دوازدهم دراین‌باره گفت: «یک‌بار می‌گویند امتحانات نهایی در خرداد برگزار می‌شود، چند روز بعد می‌گویند به تعویق‌افتاده و در تیر یا مرداد آن را برگزار می‌کنیم، معلمان‌مان می‌گویند که به فکر تعویق نباشید و درس‌هایتان را خودتان در خانه بخوانید و تمام کنید. واقعا امسال برای دانش‌آموزان سال سختی بود و برای ما سخت‌تر. تعطیلات آبان و دی بود و تعطیلات اسفند، فروردین و اردیبهشت هم به آن اضافه شد. از طرفی چون نتایج این امتحانات در کنکور بسیار تأثیر‌گذار است، همه اضطراب داریم که چه می‌شود و چه تصمیمی برای ما می‌گیرند؟ آیا ضریب تأثیر را پایین می‌آورند یا نه؟ آیا فرصت جبران می‌گذارند یا نه؟ که خب مسئولان آموزش و پرورش تا حالا درباره این مسائل هیچ صحبتی نکرده‌اند.» 

خانواده‌ها هم در این‌باره نگرانی‌های جدی دارند و نمی‌دانند که برای امتحانات فرزندان‌شان باید چه کنند؟ محبوبه سنایی، مادر یکی از دانش‌آموزان پایه هفتم گفت: «بچه‌ها واقعا دل به درس نمی‌دهند. من از هرکس که فرزند دانش‌آموز دارد، پرس‌وجو می‌کنم، می‌گوید که بچه ما درس نمی‌خواند. اگر با این وضعیت امتحانات برگزار شود، به‌احتمال خیلی زیاد، بسیاری مردود می‌شوند.‌ای کاش به‌طور کل مدارس را تعطیل اعلام کنند و سال تحصیلی را در مهر سال بعد تکرار کنند. حداقل ما خانواده‌ها آنقدر بحث و جدل با بچه‌هایمان برای اینکه درس بخوانند، نخواهیم داشت.»

معلمان کلاس اول ابتدایی هم جزو کسانی هستند که بسیار نگران دانش‌آموزان خود هستند. آنها می‌گویند این پایه تحصیلی زیر بنای اصلی آموزش در 11سال بعدی است و اگر فرایند یادگیری کامل انجام نگیرد، امکان تکرار پایه یا ترک تحصیل در سال‌های بعد بالا خواهد رفت. ستاره فرحزادی معلم پایه اول شهرستان شهرضای اصفهان است. او معتقد است که آموزش مجازی برای دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی چندان کارایی ندارد. «باید یک تحقیق علمی صورت بگیرد که چند درصد دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی توانسته‌اند از طریق این آموزش‌ها مطالب را کامل دریافت کنند؟ کلاس اول ابتدایی، مادر همه پایه‌های تحصیلی است و ما نتوانسته‌ایم اهداف این پایه را به‌طور کامل محقق کنیم. به چه عنوانی معاون وزیر می‌گوید که معلمان 85درصد آموزش‌ها را داده‌اند و کار تقریبا تمام است؟ ما به‌علت تعطیلات پیاپی امسال نتوانستیم تثبیت دروس را داشته باشیم و بچه‌ها نتوانسته‌اند الفبا را تمام کنند. آموزش و پرورش باید برای شهریور ماه مدارس را باز کند تا بشود این خلأ را پر کرد.» 

انتقاد معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها از بلاتکلیفی آموزش و پرورش درباره ادامه سال تحصیلی و آموزش مجازی بسیار زیاد است. انتقادهایی که مسئولان آموزش و پرورش درباره‌ آن پاسخی روشن نداده‌اند.»