۰ نفر

آموزش و پرورش کتابفروشی‌ها را کنار زد

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶
کد خبر: 430934
آموزش و پرورش کتابفروشی‌ها را کنار زد

در حالی ثبت نام اینترنتی کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده آغاز شده است که کتابفروشی‌ها به‌کل از گردونه توزیعی کنار گذاشته شده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ثبت‌نام اینترنتی کتاب های درسی دانش‌آموزان دوره ابتدایی از روز گذشته یکشنبه 24 فروردین آغاز شده و وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که کلیه مقاطع تحصیلی تا 23 خرداد ماه می‌توانند از طریق اینترنت برای دریافت کتاب‌های خود ثبت نام کرده و کتاب‌ها را از مدرسه محل تحصیل خود دریافت کنند.

اگر چه چند سالی است که نقش کتابفروشان در توزیع کتاب‌های درسی مدارس بسیار کمرنگ شده است،‌ اما تا سال گذشته حداقل پایه اول متوسطه در اختیار کتابفروشان قرار داشت و کتاب‌ها از طریق کتابفروشی‌های سراسر کشور توزیع می‌شد،‌ اما امسال وزارت آموزش و پرورش کتابفروشی‌ها را به کل کنار گذاشته است.

این اقدام آموزش و پرورش در حالی است که صنف کتابفروشان در سال‌های گذشته انتقاداتی را نسبت به کمرنگ شدن نقش خود در این میان داشته و نامه‌نگاری‌هایی نیز از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با مسئولان دولت و شخص رئیس جمهور شده که البته وزارت آموزش و پرورش زیر بار این موضوع نرفته است.

حذف کتابفروشِی‌ها از گردونه توزیع کتاب‌های درسی در حالی صورت می‌گیرد که چندی است این صنف به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار ضرر و زیان‌های اقتصادی بسیاری شده است،‌ افت فروش 90 درصدی کتابفروشی‌ها در اسفند و فروردین ماه موجی از نارضایتی‌ها را در این صنف به همراه داشته است،‌ حالا با حذف کتابفروشی‌ها از چرخه توزیع کتاب‌های درسی  این صنف بیش از پیش دچار زیان خواهد شد.

 ثبت نام اینترنتی کتاب‌های درسی در ایران با توجه به اینکه همه مردم در همه روستاها و استان‌های کشور امکان دسترسی به اینترنت را ندارند و علاوه بر آن بسیاری ناچارند برای ثبت نام هزینه‌ای نیز به کافی‌نت‌ها پرداخت کنند،‌ به نظر می‌رسد تصمیم چندان معقولی نباشد،‌ حداقل اگر امکان این بود که برخی کتابفروشی‌ها در نقاط دور افتاده و کمتر برخوردار از شبکه‌های اینترنتی بتوانند نسبت به توزیع اقدام کنند‌، اشکالات کمتر بود.

 توزیع کتاب‌های درسی در کتابفروشی‌ها تنها سود ناچیزی از فروش کتاب‌ها را در بر ندارد،‌ بلکه موجب آشنایی مردم هر محله با کتابفروشی‌های محلی و روشن نگهداشتن چراغ این کسب و کارهای می‌شود، همچنین والدین دانش‌آموزان در کنار خرید کتاب‌های درسی اقلام دیگری نیز از این کتابفروشی‌ها خریداری می‌کردند که به گردش اقتصادی آنها کمک می‌کرد.